Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Oproep: van barcodescan naar QR-code

Op de 50e verjaardag van de allereerste barcodescan roepen 22 grote bedrijven, waaronder Nestlé en Procter & Gamble, op tot een wereldwijde overstap naar de QR-code van GS1.

"Al sinds 1974 is de originele barcode een succes en wereldwijd de methode om producten te kunnen identificeren. Na de eerste scan in Amerika had Albert Heijn de primeur met de lancering van de streepjescode in Nederland en wist andere Europese landen te overtuigen. Inmiddels staat de traditionele streepjescodes op meer dan 1 miljard artikelen en wordt dagelijks meer dan 10 miljard keer gescand. Nu vinden bedrijven het tijd om die te vervangen door de QR-code van GS1", zo meldt GS1.

Betere consumentenervaring
De streepjescodes kun je alleen aan de kassa scannen, maar de QR-code van GS1 kan ook uitgebreide productinformatie aan consumenten laten zien. Denk aan waar het product vandaan komt en wat erin zit, gebruiksinstructies, recepten en keurmerken.

"De QR-code van GS1 heeft niet alleen veel nieuwe mogelijkheden voor consumenten, maar ook voor fabrikanten en winkels. Fabrikanten kunnen direct communiceren met consumenten, producten beter traceren en winkels kunnen nóg efficiënter werken en bijvoorbeeld producten die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen automatisch afprijzen. En natuurlijk blijft het scannen van de QR-code bij de kassa net zo eenvoudig als altijd. Dit is het grote verschil met de 'gewone' QR-code die we kennen."

"Consumenten eisen meer informatie over de producten die ze kopen en er is een voortdurende behoefte om producten beter te traceren door de hele keten", zegt Mirjam Karmiggelt, CEO van GS1 Nederland. "We kunnen dit oplossen met de QR-code van GS1, die alle nodige informatie aan consumenten kan geven, de traceerbaarheid in de keten kan verbeteren en bovendien zorgt dat producten bij de kassa kunnen worden afgerekend."

Op weg naar een wereldwijde adoptie van de QR-code van GS1 in 2027
Het doel is dat de QR-code van GS1 tegen het einde van 2027 overal wordt gebruikt. Dit initiatief komt voort uit de wens van de industrie om standaarden te gebruiken die efficiëntie, veiligheid en duurzaamheid bevorderen. Het vraagt wel de nodige inspanningen van fabrikanten en winkels. Fabrikanten moeten de QR-code op productverpakkingen zetten en winkels moeten hun kassasystemen aanpassen om de nieuwe codes te kunnen scannen.

Maar de omslag is al begonnen: de nieuwe technologie wordt al in 48 landen getest. De volgende bedrijven hebben een wereldwijde gezamenlijke verklaring ondertekend dat zij de QR-code van GS1 gaan gebruiken: Alibaba.com (Taobao & Tmall Group), AS Watson, Barilla Group, Carrefour, 7-Eleven (CP ALL Thailand), Dr. Oetker, IGA, JD.com Group, Lidl International, L'Oréal, Master Kong (Tingyi Holding Corp.), Mengniu Group, Metro, Migros Ticaret A.S., Mondelēz International, Nestlé, The Procter & Gamble Company, Savencia Fromage & Dairy, The J.M. Smucker Co., Tsingtao Beer Group, WH Group (Henan Shuanghui Development Co.) en Yili Group.

Voor meer informatie:
GS1 Nederland
Amsterdamseweg 206
1182 HL Amstelveen
+31(0)20 5113 820
[email protected]
www.gs1.nl

Publicatiedatum: