Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Charlotte Buyck, Calsa:

"Door weersextremen diversifiëren we onze sourcing om niet afhankelijk te zijn van een regio"

Tholen - Na een lange periode van hevige regenval en tegenvallende temperaturen is sinds deze week koning zomer echt gearriveerd. En hoe, de temperaturen schoten gelijk richting de 30 graden. De weersextremen en daarmee gepaard gaande onzekerheden hangen als een zwaard van Damocles boven de sector. Het is een factor waar bedrijven zich meer en meer tegen moeten wapenen. "Het is de reden dat wij steeds meer proberen te diversifiëren naar sourcing toe, zodat we niet afhankelijk zijn van een bepaalde regio in aanvoer", vertelt Charlotte Buyck van Calsa.

Het familiebedrijf, dat is opgericht in 1939, heeft inmiddels de overgang gemaakt naar het zomerseizoen. Calsa is van origine gespecialiseerd in de prei en Charlotte kijkt terug op een goed einde van dit product. "Gedurende de winter was er een lange periode waarbij er goede prijzen waren door de sterke vraag", zo legt ze uit. "Echter kwam eind februari/maart veel aanbod op de markt met een mindere vraag uit Zuid-Europa, waardoor de prijsvorming een duikvlucht nam. Even was er angst dat dit zich in de laatste maanden van het seizoen door zou trekken, maar in de weken erna zagen we dat het aanbod op andere markten slonk en de vraag terugkwam. Dit deed de prijzen goed."

"Hierdoor hebben we na de dip van maart toch nog een mooi einde van het seizoen gehad. Natuurlijk heeft het wellicht meegespeeld dat het rendement van de laatste partijen niet zo extreem hoog was. Bovendien hebben bepaalde telers op het moment van sterke prijzen in januari besloten al veel te oogsten, maar ik denk toch dat degenen die gekozen hebben voor bewaring van de frigoprei niet ontevreden zullen zijn. Dat is nog wel eens onzeker, maar dit jaar was het toch goed. Nu zitten we een beetje tussen de seizoenen in. Er is wel wat vroege prei, maar die is vaak een beetje dun, waardoor het meer voor de lokale markt is. De grotere volumes voor de export verwachten we weer richting augustus."

Sourcing diversifiëren
Ondanks dat bij velen de gedachten al snel naar prei gaan als de naam Calsa voorbijkomt, betekent het einde van het preiseizoen niet dat het nu maanden uitrusten is, zo verzekert Charlotte. "Het is niet zo dat we in crisis zitten nu we tussen het preiseizoen in zitten. Kasgroenten, aardbeien en de start van de zomergroenten, we vermaken ons prima", lacht ze. "Toch hebben we lange tijd wel het mooie weer gemist in het voorjaar. Er zijn wel een paar mooie dagen geweest, maar het is niet zo dat we langere periodes met goed weer hebben gehad. Dit heeft grote invloed gehad op de werkzaamheden op het land. We zagen dat vrijwel alles laat geplant wordt. Zeker als je kijkt naar producten als prei en witte kool. Uiteindelijk kan het allemaal nog wel goed komen, maar dit zal ook afhankelijk zijn van wat er gaat gebeuren in de zomer. Wordt het een extreem droge zomer of een 'Belgische' zomer, zoals we vorig jaar hadden. Daar gaat veel van afhankelijk zijn."

"Voor de vroege oogst hebben we weinig problemen ervaren", zo gaat ze verder. "Alleen zorgt de regenval voor gaten in de aanvoer. Je wilt graag een mooie overgang tussen de vroege oogst en de 'normale' oogst, maar de weersextremen zorgen toch voor forse breuken in de aanvoer. Het zijn problemen waar men zich tegenwoordig gewoon tegen moet wapenen. Voor ons betekent dat met name een diversificatie naar sourcing toe om eventuele aanvoerproblemen op te vangen. Je kan niet afhankelijk zijn van één bepaalde regio. Zo hebben we verschillende oogstgebieden binnen België, van waaruit we ons aanbod aanvoeren. Een soort risicospreiding."

"Daarnaast heb je ook in verschillende regio's verschillende typen grond, wat afhankelijk van het weer ook weer een verschil in aanbod geeft. Het is voor ons een belangrijke manier om ons te wapenen tegen de problemen in productbeschikbaarheid met de klimaatverandering. Je wilt toch een continuïteit behouden in de producten waar je jaarrond mee werkt. Ik denk dat we de juiste connecties hebben om mooie programma's op te stellen, waarmee we continuïteit kunnen waarborgen en onze klanten kunnen ontzorgen als we op een bepaald moment in het seizoen in de juiste regio zitten. Je moet altijd perfectie nastreven om het laatste wat uit de frigo komt aan te laten sluiten op nieuwe volumes en dat gaat ons goed af."

Mooi weer is je beste klant
En dus richt het bedrijf, die haar belangrijkste afzetmarkten in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Oost-Europa ziet, zich nu op het zomerseizoen. "Met groene selderij zijn we opgestart. Dat ziet er heel mooi uit. Ook in de witte kolen zijn we recent met de nieuwe oogst gestart en bovendien krijgen we stabiele volumes aan kasgroenten en aardbeien binnen. Echter heeft het weer ons gewoon heel lang in de steek gelaten, waardoor we merken dat de vraag wat flauw was en dus ook de prijzen over het hele spectrum aan de lage kant lagen."

"We hoorden het overal", gaat Charlotte verder. "Mei en juni kunnen heel druk zijn als er veel zon is, maar nu is het lange tijd meer normaal geweest dan druk. In de tomaten is de vraag lang afwezig geweest, maar ook in de selderij zagen we dat er geen topafnames waren. Het zijn producten die natuurlijk ook gedijen bij een mooi zonnetje. Een tomaatje voor in een salade of selderij voor bij de mosselen, maar er is lang geen goesting geweest naar mosselen. Inmiddels lijkt de zomer volledig van start te zijn gegaan, dus laten we hopen dat de consumptie aantrekt. Mooi weer is namelijk je beste klant, wordt hier wel eens gezegd."

En dat mooie weer komt eigenlijk precies samen met de start van het kersenseizoen. "De topoogst hebben we vanaf deze week en je ziet dat dit ideaal samenvalt met de betere temperaturen. Door de vele regen is het goed kijken naar de kwaliteit van de kersen. Voor de latere variëteiten zoals Kordia hebben we vertrouwen in een mooie kwaliteit als het mooie weer wat aanhoudt. Kersen trekken wel altijd de aandacht."

Organisatie versterken
Aan het einde van de rit kijkt Charlotte dus nog altijd met een positieve blik naar de nabije toekomst. Een toekomst waarbij Calsa als bedrijf haar gestage groei graag door wil zetten. "Ons bedrijf is inmiddels bijna 85 jaar oud, maar in de laatste 6 jaar hebben we toch een significante groei doorgemaakt. Er was altijd een stabiele groei, maar door verschillende overnames is dit wel in een stroomversnelling gekomen." Zo werden onder meer FMB, Gebroeders Michiels en Vanco geïntegreerd in het bedrijf, waardoor ze nu de komende jaren willen gaan kijken naar de organisatie.

"Ons doel in 2024 en 2025 is onze positie op de markt consolideren. Er komen heel wat uitdagingen op ons af en voor ons staat nu voorop om onze organisatie te versterken. Een onderdeel hiervan is onze focus op de kwaliteit intern. Zo hebben we recent de certificering voor de Global G.A.P. Chain of Custody ontvangen. Dit is een certificaat waarmee Global G.A.P. de keten wil versterken door erop te gaan toezien dat de tussenhandel die Global G.A.P. claimt, ook daadwerkelijk met producten werkt met het label. Dat maakt ons sterker naar de toekomst."

"Bovendien willen we onze interne operationalisering aanpakken binnen het bedrijf. Het is prachtig om snel te groeien, maar je moet je zelf niet voorbij lopen. Hierdoor zijn we bezig met een nieuw softwarepakket, waarmee we de historie van ons bedrijf ook naar de toekomst willen verzekeren. Ik denk dat we dan een mooi toekomstbestendig bedrijf neer kunnen zetten."

Voor meer informatie:
Charlotte Buyck
Calsa
Roeselaarsestraat 9b
8850 Ardooie, België
+32(0) 51 74 73 74
[email protected]
www.calsa.be