Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Consumenten iets negatiever in juni

Net als in mei daalde in juni het vertrouwen van consumenten een fractie, meldt het CBS. Het consumentenvertrouwen nam af van -22 in mei naar -23 in juni. Dat komt doordat de koopbereidheid negatiever was.

Met -23 lag het consumentenvertrouwen in juni onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-10). Het vertrouwen bereikte in januari 2000 de hoogste stand ooit (36) en in september en oktober 2022 de laagste stand ooit (-59). Het CBS meet het consumentenvertrouwen elke maand sinds april 1986 op basis van het consumentenconjunctuuronderzoek. Het consumentenvertrouwen is een gemiddelde van 5 deelvragen, waarbij van elke vraag het saldo van positieve en negatieve antwoorden wordt genomen. Als alle consumenten positief zijn, is het saldo 100. Als alle consumenten negatief zijn, is het saldo -100.

Consumenten even negatief over economisch klimaat
Consumenten waren in juni net zo negatief over de economie als in mei. De deelindicator economisch klimaat bleef staan op -38. Het oordeel van consumenten over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden was negatiever, terwijl het oordeel over de economische situatie in de komende twaalf maanden minder negatief was.

Koopbereidheid negatiever
De koopbereidheid kwam in juni uit op -14, tegen -12 in mei. Zowel het oordeel over de financiƫle situatie in de afgelopen twaalf maanden als het oordeel over de financiƫle situatie in de komende twaalf maanden verslechterde. Verder vonden consumenten de tijd voor het doen van grote aankopen ongunstiger dan in mei.

Bron: CBS

Publicatiedatum: