Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bjorn de Schoenmaeker:

“Bij groeiend volume is winstgevendheid in de AGF-handel niet altijd gegarandeerd”

Tholen - Hoewel er een enorme vraag is naar professionals met expertise in AGF, koos Bjorn de Schoenmaeker ervoor om deze professionals op te leiden, in plaats van zelf te gaan voor een goed betaalde positie in de AGF-sector. Als bijverdienste heeft hij een AGF-webshop met thuisbezorging, en wanneer zijn agenda het toelaat, biedt hij ook graag adviesdiensten aan als freelancer.

Het jongleren met al deze taken past bij zijn karakter. "Ik ben een ambitieus persoon. Hoewel ik een perfectionistisch kantje heb, beschouw ik dit eerder als een voordeel dan een nadeel. Ik ben gestructureerd en wil dit ook overbrengen op de mensen om me heen," zo vertelt Bjorn.


Bjorn de Schoenmaeker

Focus op onderwijs
In de eerste plaats staat zijn lesgeven. "Ik concentreer me voornamelijk op het lesgeven in de derde graad, waar ik studenten onderwijs geef over teeltprincipes, technieken en de praktijk van groenteteelt." Ondanks verleidelijke aanbiedingen voor goedbetaalde banen, kiest hij voor het onderwijs vanwege de impact die hij kan hebben op jonge mensen. "Ze realiseren zich vaak niet hoe cruciaal de jaren op de middelbare school zijn voor hun toekomst. Het constante contact met een jeugdig publiek en hen begeleiden in hun ontwikkeling, is heel waardevol. Bovendien is het belangrijk voor de tuinbouwsector; deze staat voor vele uitdagingen en we moeten jongeren enthousiast maken om deel uit te maken van deze fantastische branche."

Bruggen slaan
Bjorn werkt 28 uur als leerkracht op de Provinciale Scholen voor Tuinbouw en Techniek in Mechelen (PTS). Hiervan geeft hij 15 uur daadwerkelijk les, en 14 uur is hij teeltleider glasgroenten. Deze loopbaan had hij niet van tevoren gepland. "Ik ben altijd actief geweest in de groente- en fruitsector, van kwaliteitscontroleur tot keurmeester, commercieel medewerker en inkoper. Als Covid-19 er niet was geweest, zou mijn carrière waarschijnlijk een andere wending hebben genomen. In die periode kwam ik in contact met mijn oude school. Voor mij voelde het als thuiskomen." Bjorns netwerk in de AGF-sector komt daarbij goed van pas. "Mijn doel is om leerlingen vertrouwd te maken met de hele keten, van zaadje tot schap. We willen ook een brug slaan tussen bedrijven en onze school, zodat er een goede samenwerking ontstaat."

Visie
Sinds 2012 is Bjorn actief als zelfstandig handelaar in de AGF-sector met Vegefruit, waarbij hij groenten en fruit aan huis en op locatie levert aan particulieren, bedrijven en scholen. "Ik wilde mijn eigen weg gaan en mijn eigen keuzes kunnen maken, zodat ik er zelf verantwoordelijk voor ben." Vegefruit begon met één klant en is nu uitgebreid naar scholen, kinderdagverblijven, bedrijven, sportkampen en particulieren. In de loop der jaren heeft hij een netwerk van vertrouwde leveranciers en loyale klanten opgebouwd, met vier routes binnen een straal van 20 kilometer rond Mechelen. Bjorn is gestart met een duidelijke visie, die hij consequent volgt. "Kwaliteit staat voorop, hoewel ik niet pretendeer dat ik alles perfect kan leveren. Groenten en fruit zijn bijzonder, eigenlijk onvoorspelbaar... Uiteindelijk moeten alle partijen hun rekeningen kunnen betalen en winst maken. Daarom lever ik alleen lokaal. Zodra ik meer dan 20 kilometer moet rijden voor levering, moet ik ook meer kosten in rekening brengen."


Bjorn de Schoenmaeker

Hoewel klanten altijd prijsbewust zijn, ziet hij dat zijn visie de juiste is. "We leven van klanttevredenheid, die voornamelijk wordt verspreid via mond-tot-mondreclame, zowel lokaal als digitaal. Tussen 80 en 90 procent van onze klanten zijn bedrijven, en zij zijn zeer loyaal. Particuliere klanten vertegenwoordigen 10 tot 20 procent, maar zijn geen betrouwbare indicator voor succes. Ze neigen naar goedkopere opties, en op de manier waarop wij momenteel werken, kunnen we niet concurreren met supermarkten en lokale buurtsupers. Als we dit als hoofdactiviteit beschouwen, moeten we meer volume draaien. Het uitgroeien tot een groothandel voor horeca zie ik niet als de toekomst, omdat er in deze regio voldoende aanbod is. Het openen van een winkel wordt overwogen, maar dat brengt financiële en operationele uitdagingen met zich mee. Weegt dat op tegen extra investeringen in werk en infrastructuur? In de AGF-handel moet je eerlijk zijn en beseffen dat zelfs bij toenemende volumes, winstgevendheid niet gegarandeerd is."

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Vegefruit
Tel: 0475 700 010
[email protected]
www.vegefruitdelivery.be