De positie van de glastuinbouw en Westland staat onder druk. Om dat tij te keren zijn er de afgelopen tijd plannen gemaakt. De gemeente is van plan extra werk te maken van 'branding' en 'positionering' van het 'sterke merk Westland'. Dat staat in de Kadernota Westland 2024. De komende vier jaar wil de gemeente er jaarlijks 180 duizend euro voor uittrekken.
Speciale aandacht is er voor de onderwerpen: arbeidsmigranten, energieverbruik en (water)vervuiling. Westland wil naast op branding en positionering 'stevig inzetten' op de huisvesting van arbeidsmigranten, zowel grootschalig als op bedrijfspercelen, aanleg van warmtenetten en het boren naar aardwarmte.
Wat de gemeente precies gaat doen voor wat betreft branding en positionering staat in ambtelijke taal in het document: "Deze plannen dragen bij aan een goede positie aan de juiste tafels, het sluiten van strategische partnerships die ons helpen bij beslissingen op hogere niveaus ten aanzien van de tuinbouw de goede kant op te laten vallen en een investering in het imago en de reputatie van Westland." Ook wil men 'duidelijk maken welke bijdrage Westland levert aan de economie en maatschappij.'
Westland ziet steeds meer internationale interesse in de regio. Daarom wil men ook investeren in internationalisering. "Zo kunnen we niet ontbreken op de World Expo in Osaka waar naast investeringen van het Rijk en de deelnemende bedrijven ook een bijdrage van ons verwacht wordt. Door slim te organiseren, willen we in één klap een aantal MoU's (Memorandum of understanding) vervangen voor een structureel netwerk dat Westland wereldwijd initieert", zo valt verder in de nota te lezen.
Bekend was al dat Westland 80 miljoen euro in realisatie van de Flora Campus in Naaldwijk investeert. Behandeling van de kadernota door de gemeenteraad is gepland op 3 juli 2024.