Om te beginnen met de conclusie van Wouter Kuiper, CEO en eigenaar van Kubo, aan het einde van de discussie over de vraag: Moeten we het dogma opgeven dat productiegroei en druk op het milieu hand in hand gaan? "Het antwoord is beslist 'Nee'", zegt de kassenbouwer. "Dat is niet nodig."
Kubo lanceerde dinsdag wereldwijde hun oplossing waarmee telers volgens het Westlandse bedrijf CO₂-negatieve tomaten kunnen telen. Vijf jaar geleden bouwde Kubo een eigen testfaciliteit. De missie van Wouter hierbij was het onderzoeken naar een CO2-negatieve teelt gecombineerd met een positieve ROI (Return on Investment).
Duurzaamheid moet betaalbaar zijn. En het is er al, zegt Wouter: "We kwamen erachter dat we CO₂-negatief kunnen telen. Dus om het duidelijk te maken: het is niet neutraal. Het is negatief. We zijn geen probleemmaker meer. We zijn nu een probleemoplosser."
De kern zit hem in de ontdekking om de toevoeging van CO₂, noodzakelijk voor de teelt van groenten, stop te zetten. Voorheen werd CO₂ zodanig toegevoegd dat een aanzienlijk deel via de dakramen van de kas ontsnapte. Door technisch de exacte luchtstroom van buitenlucht langs de bladeren te creëren, kunnen de planten nu hun eigen CO₂ uit de atmosfeer halen in plaats van dit massaal toe te voegen. Het resultaat van deze teeltinnovatie en technische aanpassingen aan de kas is nu de eerste CO₂-negatieve kas op de markt, waarbij tijdens de groenteproductie effectief CO₂ uit de atmosfeer wordt gehaald.
Wouter Kuiper
Sector staat onder druk
Op vragen aan Jacqueline Scheidsbach, van het Impact Centre van Erasmus University Rotterdam, en Arne Bak, van de Rabobank, of de glastuinbouwsector wordt aangevallen, antwoorden ze allebei bevestigend. Aan de andere kant doen Nederlandse ondernemers er goed aan om adaptief en innovatief te zijn, benadrukken ze ook. Sterker nog, Nederland loopt nog steeds voorop in het exporteren van innovaties en kennis over de tuinbouw. "Ze voelen de druk om die positie te behouden."
Jacqueline ziet de nieuwe oplossing van Kubo als een goed begin om de voetafdruk te verkleinen: "Het is een belangrijk stukje van de puzzel." Wouter vult aan dat de retailer hier veel invloed op heeft. Kubo heeft hierover contact met enkele grotere supermarkten. Retailers vragen steeds meer actie rond dit onderwerp van hun leveranciers. Ze zijn zich terdege bewust van de noodzaak hiervan: "Die boot vaart."
Financiële voordelen
Richard Jonkman, die namens Kubo dinsdag tijdens de online sessie ook aan tafel zit, is er heel duidelijk over: "Onze oplossing zal de opbrengst verhogen en de kosten verlagen. Ik zal het even uitleggen... We kunnen een stabiele groeilijn handhaven en stress bij de planten vermijden. In onze CO₂-negatieve kas gebruiken wij laagwaardige warmte. En we hebben een oplossing gevonden om de planten met CO₂ te voeden met buitenlucht in plaats van fossiele brandstoffen te verbranden.
Kubo vond deze oplossing nu, in 2024. De start van het onderzoek werd gegeven door jaren geleden van gedachten te veranderen ten aanzien van duurzaamheid. En natuurlijk hebben EU-aanbevelingen zoals CSRD en ESG geholpen om de behoefte urgent te maken. Wouter: "15 jaar geleden hebben wij Ultra Clima gelanceerd. De CO₂-negatieve kas is de volgende stap. Het past in deze moderne tijd nog beter bij de actuele onderwerpen. Momenteel hebben we hierover contact met enkele Nederlandse tomatentelers, retailers en investeerders. Neem gerust contact met ons op. Wij willen onze oplossing aan de wereld laten zien."
Kubo maakte een start met onderzoek naar een oplossing in de tomatenteelt. Wouter: "De volgende stap zal in de aardbeien zitten. Ieder gewas heeft andere behoeften om stress te voorkomen. En de plant is volgens ons cruciaal bij het vinden van de beste oplossing. Dus stap voor stap."
Kubo aanwezig zijn op de GreenTech in Amsterdam van 11 tot en met 13 juni in stand 01.516.
Voor meer informatie:
KUBO Group
Vlotlaan 710
2681 TX Monster
Tel.: +31 174 286 161
[email protected]
www.kubogroup.nl