Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
A.P. Moller - Maersk:

Nieuw koelhuis in Rotterdam volgende stap in integratie van de koudeketen

Tholen - "Nu Maersk echt de toeleveringsketen betreedt en zich uitbreidt over de hele keten, is het natuurlijk logisch om ook te kijken naar een oplossing voor reefer," zegt Dave Hamelink, productontwikkelingsmanager voor koelopslag bij Maersk, over de nieuwe koelopslag die wordt gebouwd op de Maasvlakte in Rotterdam. "Met het oog op de koudeketen hebben we veel locaties over de hele wereld bestudeerd waar het echt interessant is om een verbinding te maken tussen de zeevracht en koelopslag en natuurlijk kunnen we dan ook niet om Rotterdam heen."

De ontwikkeling past in de geïntegreerde strategie van de logistieke dienstverlener met een toenemende focus op diensten met toegevoegde waarde. Zo heeft Maersk koelopslag toegevoegd in Polen, de Verenigde Arabische Emiraten en Kaapstad, verschillende value-added faciliteiten in Latijns-Amerika en onlangs precooling faciliteiten in Zuid-Afrika, geeft Dave aan. "Dit zijn echt belangrijke locaties voor alles wat met groenten en fruit te maken heeft. We kunnen dat dus uitbouwen tot een netwerk; oorsprong en bestemming met elkaar verbinden en flexibele oplossingen bieden voor zowel importeurs als verladers."


"Dit hele Maasvlakte-gebied wordt geëxploiteerd en is eigendom van Maersk. Het is een flagship voorbeeld in de praktijk van onze geïntegreerde strategie - het vereenvoudigen en versnellen van de supply chains van onze klanten door veerkracht, flexibiliteit en efficiëntie toe te voegen"

Het netwerk benutten
Dave laat weten dat het opbouwen van een netwerk echt het einddoel is van de geïntegreerde strategie. Hij legt uit dat een onderdeel van die strategie de samenwerking is tussen Maersk en Hapag, die onder de naam Gemini Cooperation in februari 2025 van start zal gaan. "Rotterdam wordt een belangrijke hub in het Gemini-netwerk in Noord-Europa. Dat speelt in ons voordeel en daardoor kunnen we het netwerk nog beter benutten. Er is veel verstoring in de toeleveringsketens en als je dit soort faciliteiten in zowel herkomst als bestemming hebt, kun je daar natuurlijk echt gebruik van maken en veel extra waarde en veerkracht creëren."

Voor Dave is één van de belangrijkste elementen van de nieuwbouw de locatie direct aan de APM-terminal. "Dat heeft invloed op de kosten. Waar containers normaal gesproken eerst van de terminal naar een koelhuis landinwaarts of in een ander land zouden worden vervoerd, kunnen we nu 85 procent van dat transporttraject en de bijbehorende CO2-voetafdruk besparen." De product development manager ziet dat het ook de snelheid verhoogt waarmee bedrijven hun producten op de markt kunnen brengen.

Kostenvoordeel
Waar Dave ziet dat service de belangrijkste factor is voor de klant, zijn kosten zeker ook een belangrijk aspect. "Uiteindelijk is het logistiek en lossen wij het allemaal op voor onze klanten en in die zin is onze prijsstelling marktconform. Maar omdat we op de terminal zitten, kunnen we een kostenvoordeel voor onze klanten genereren dat onze concurrentie volgens ons niet kan genereren, omdat zij het zeevrachtgedeelte van de transportketen niet in de hand hebben, zoals wij dat doen."

De nabijheid van de verschillende faciliteiten maakt ook meer consolidatie mogelijk, ziet de product development manager. "De koelopslag in Rotterdam betekent ook dat we fruitstromen kunnen consolideren die nu naar verschillende havens in Noord-Europa gaan. We kunnen dat nu in Rotterdam consolideren en dan wordt het een veel efficiëntere oplossing met minder handling, waardoor we een product kunnen toevoegen als een middle mile, voor transport per vrachtwagen, tot in het distributiecentrum van de klant. Die consolidatie speelt daar echt een rol."

Containerdepot
Naast de koelopslag wordt er een containerdepot gebouwd. "Dat betekent dat de containers die bij het koelhuis worden geleegd, 300 meter verderop al kunnen worden ingeleverd." Dave meent dat de risico's op extra kosten hierdoor afnemen. "Covid heeft ons geleerd dat verstoringen nooit ver weg zijn. Als er een tekort aan materieel is, kan dit daar ook bij helpen."

Het is de bedoeling dat het nieuwe Maersk koelhuis in Rotterdam in het vierde kwartaal van 2024 operationeel is. "De bouw is in volle gang en ligt op schema. We werken er hard aan om klanten te vinden die in dat vierde kwartaal bij ons kunnen beginnen. Het belangrijkste doel is verse producten; we richten ons op alles van citrus en druiven tot appelen, peren, avocado's en mango's," besluit Dave.

Het koelhuis in één oogopslag:
Oppervlakte: 35.000 m²
Verwachte jaarlijkse doorvoer: 86.000 TEU
Operationeel vanaf: vierde kwartaal 2024
Duurzaamheid: BREEAM Excellent certificering en hernieuwbare energie door zonnepanelen, net zero gebouw
Goederen: Fruit, bevroren vis & proteïnen en farmaceutica
Voedselveiligheidscertificeringen:IFS en BRC
Douane: Douane-entrepot
Inspectie: Intern veterinair inspectiepunt

Dit artikel verscheen eerder in editie 3, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Maersk
Boompjes 40
3011 XB Rotterdam
Tel: +31 (0) 108994530
maerskgosupport@maersk.com
www.maersk.com