Tholen - Voor het tweede jaar op rij organiseerde ZON een Koper- en Telerdag. "Geen Royal ZON, Veiling ZON of ZON fruit & vegetables meer. Vanaf nu heten we gewoon ZON," zo betoogde algemeen directeur John Willems tijdens de opening. Veel klanten en telers uit het hele land waren present in Venlo, waarbij de verschillende ZON-telers hun producten op het marktplein presenteerden.
Willems keek met genoegen terug op het jaar 2023. "We zijn sterk gegroeid in areaal en volume. Deels door uitbreiding van bestaande leden, maar we hebben ook een aantal mooie, nieuwe bedrijven als lid aangetrokken." Onder telers en medewerkers is in 2023 een tevredenheidsonderzoek uitgevoerd. Volgende maand staat een klanttevredenheidsonderzoek op de planning. Willems gaf aan zich te committeren aan de uitkomst. "Met de onlangs geformuleerde kernwaarden relatiegerichtheid, resultaatgerichtheid en professionaliteit bepalen hoe we bij ZON elke dag opereren en hoe omgaan met telers, klanten en medewerkers."
Korte opening met Jørgen Snoijink, Wouter en John Willems ("voor zover we weten geen familie") en Gerard Sproncken
Ook Finance Manager Gerard Sproncken had reden tot tevredenheid. "2023 was voor ons een topjaar. Werd in het verleden de winst veelal aangedreven door de neveninkomsten uit het onroerend goed, in 2023 resulteerden we voor het eerst meer dan een nulresultaat voor het kernbedrijf." De verkoop van het vastgoed is bovendien aantrekkelijk voor de leden. We helpen ze de toegang tot kapitaal gemakkelijker te maken, terwijl dat bij banken in deze tijden met hoge rente alleen maar lastiger wordt."
De investering in de klokverkoop heeft zich volgens Sales Manager Wouter Willems bewezen. "Ondanks alle aanvoer- en verkoopprognoses vallen die nooit voor de volle 100% op elkaar af te stemmen. Met onze klok als digitale platform voor de daghandel weten we met een steeds groter assortiment meer klanten aan ons te binden." Overigens gaf Willems aan dat ruim de helft van het volume van ZON nog altijd op basis van vaste contracten wordt verkocht aan retailers, foodservice, snijderijen en exporteurs.
De Sales Manager had nog een nieuwtje te melden, namelijk dat ZON heeft geïnvesteerd in de keurapplicatie QC One. "Zo kunnen we onze kwaliteitsinspecties voorzien van goed gefundeerde rapportages naar onze telers en klanten", aldus Wouter.
Na de opening was er alle gelegenheid tot ontmoeting, maar was er ook de gelegenheid tot het volgen van korte pitches. Zo vertelde aardbeienteler Michiel Penninx over de innovatieve wijze van aardbeienteelt, waarbij wordt afgeweken van de traditionele manier van bemesten. Tietje Beckedorf van Beckedorf Frischgemüse gaf een toelichting over het hoe en waarom van de Duitse sla aan het digitale platform van ZON. Verder was Hidde Boersma van Stop the Food Fight aan het woord en waren er presentaties van GroentenFruit Huis, Brightlands, BASF | Nunhems en Syngenta.
Met een volle maag en goedgevulde goodiebag gingen de bezoekers weer huiswaarts.
Klik hier om de fotoreportage te bekijken
Voor meer informatie:
ZON
Venrayseweg 102
5928 RH Venlo
Tel: +31 77 323 9999
[email protected]
www.royalzon.com