Edith Bentvelsen van Ter Laak Orchids, Adriëlle Dankier van Nature's Pride en Adri Pols van BOAL Group associeer je door de producten die zij telen, verkopen of produceren wellicht niet direct met duurzaamheid. Tijdens de bijeenkomst van Agro Businessclub Westland bleek dat echter dat zij dit onderwerp juist omarmen en dat heeft de sector nodig.
De lead nemen
Dat dit onderwerp en deze sprekers aanspreekt, bleek wel uit de ruim 75 bezoekers op de tribune bij Ter Laak Orchids vorige week donderdag. Uit de drie pitches van de sprekers kwam duidelijk naar voren dat alle bedrijven op hun eigen manier actief bezig zijn rondom duurzaamheid en met andere uitdagingen te maken hebben. Maar wat de drie sprekers gemeen hadden, is om op dit vlak zelf de lead te nemen, collectief proberen aan te pakken en zeker niet achterover te leunen. Voor hun bedrijf én de sector.
Verantwoord en verantwoordelijkheid
Ter Laak Orchids is Phalaenopsis teler op het allerhoogste niveau. De vraag die Ter Laak zichzelf continu blijft stellen is: is het verantwoord wat wij doen en staan wij erachter? 'Ja' kunnen Edith Bentvelsen en haar collega's daarop antwoorden. Zonder twijfel. Wetenschappelijk bewezen is namelijk de functie van planten. Planten dragen bij aan geluk en gezondheid. Topkwaliteit orchideeën telen in volledig duurzame kwekerijen, met hart voor een gezonde planeet. Dát is hun drijfveer. En daarom investeren zij voortdurend in duurzame oplossingen, technologische innovaties en krachtige samenwerkingen.
Idealisme
Bij Adri Pols werkte zijn idealisme aanstekelijk. De manier waarop hij hierover vertelde, maar ook in de aantrekkingskracht van BOAL als werkgever voor gedreven medewerkers, jonge generatie en haar hele productieketen. De collectieve inzet zorgt voor een mooie stijging positie in de Global Top 50 ESG Risk Rating van Morningstar Sustainalytics.
Vandaag en morgen
In de eerder gestuurde uitnodiging naar de leden van Agro Businessclub Westland stond de tekst 'Waarom willen wij jaarrond mango's en avocado's kunnen eten?'. CEO Adriëlle Dankier voelde een soort ongemak bij deze vraagstelling. 'Ja' zegt Adriëlle, 'Wij raken de wereld aan, maar zorg voor mens en natuur zit in het hart van het bedrijf.' Nature's Pride zet elke dag mooie stappen. Zo voeren ze audits uit en hebben zij biodiversiteit toegevoegd als strategisch thema. Voor Nature's Pride staat 'Samen iedereen van gezonde voeding laten genieten, vandaag en morgen' centraal.
Samen
De bijeenkomst is een mooie bevestiging dat we met onze sector erg goed bezig zijn maar dat er ook nog veel werk aan de winkel is. Vooral een kwestie van doen, doorgaan en samen optrekken waar nodig. Gelukkig lijken daar ook steeds meer initiatieven voor te ontstaan. Tijdens de afsluitende borrel bleek ook wel dat het inspireren van het publiek meer dan goed was gelukt.
Wil jij je aansluiten de Agro Businessclub? Stuur een mail naar [email protected].