Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Denemarken gaat langere trailers toestaan

Denemarken komt met nieuwe wetgeving voor de afmetingen en gewichten van wegvoertuigen. Een belangrijke wijziging betreft het toestaan van langere trailers tot een lengte van bijna 15 meter. Ook gaan de maximum gewichten voor veel voertuigen en/of combinaties omhoog. De nieuwe wetgeving treedt op 1 januari 2024 in werking.

De verlengde (14,90m) trailer is een ontwikkeling van de Duitse trailerbouwer Kogel. Grote voordeel ten opzichte van de standaard Europese 13,60m trailer is zijn grotere laadvolume waarmee 4 europallets meer vervoerd kunnen worden. Pogingen om de verlengde trailer in de belangrijke Europese vervoersrichtlijn 96/53 op te nemen, zijn nooit gelukt. Hierdoor is de inzet beperkt tot nationaal vervoer. Duitsland is het enige land waar deze verlengde trailers op grote schaal worden ingezet. Ze mogen daar als onderdeel van de LZV-wetgeving op bijna alle wegen rijden.

Verrassing
Dat Denemarken de verlengde trailers ook gaat toestaan, komt als een verrassing. Ook bij de huidige herziening van de EU-richtlijn 96/53 is er immers geen zicht op EU-toelating. Formeel gezien blijft de inzet dus enkel toegestaan (met aparte toestemming van de Commissie) voor nationaal vervoer. Grensoverschrijdend vervoer tussen Duitsland en Denemarken met deze langere combinaties is op basis van de huidige EU-wetgeving niet mogelijk. De vraag is hoe men daar na 1 januari op gaat handhaven. Nederland heeft een verzoek om een pilot met verlengde trailers te starten, jaren geleden om meerdere redenen afgewezen.

18,50m
Als gevolg van de grotere trailerlengte verandert ook de maximale lengte voor trekker-opleggercombinaties. Denemarken verhoogt de waarde van 16,50m naar 17,88m. Ingeval van montage van een laadkraan, een meeneemheftruck of bij gebruik van ZE-technologie of alternatieve brandstoffen is een verdere verhoging tot 18,50m toegestaan. Bij gebruik van een trekker met een verlengde (aerodynamische) cabine volgens EU-richtlijn 1230/2012 is ook een grotere lengte dan 17,88m mogelijk. Er moet wel altijd aan de EU-bestreken baan eisen worden voldaan. Ook goed te weten dat de maximale hoogte in Denemarken is vastgelegd op 4,10m.

56 ton mogelijk
Op het gebied van de maximale gewichten biedt de EU-wetgeving de lidstaten de mogelijkheid voor nationaal vervoer hogere gewichten en/of aslasten toe te staan. Denemarken maakt daar, net als Nederland volop gebruik van. Met de nieuwe wetgeving gaan de gewichten voor veel voertuigen en combinaties vanuit oogpunt van duurzaamheid en efficiency verder omhoog. Voor een drie-assige truck met drie-assige aanhangwagen bedraagt het maximum gewicht voortaan 53 ton. Voor een vier-assige bakwagen met drie-assige aanhangwagen is, onder voorwaarden, zelfs 56 ton mogelijk.

Publicatiedatum: