Tholen - In een wereld waarin de smaakloze ‘wasserbommen nog de toon zetten in tomatenland, raakten in 2005 Tommies ineens een andere snaar bij de consument. Dat consumenten gewend zijn die snoeptomaten uit emmertjes te eten, is een stukje muzikaal ondernemerschap van Jos van Mil geweest. Van het meezingen in koren op jonge leeftijd tot mee drummen in de Enza-band, laat zien dat muziek tot op de dag van vandaag onlosmakelijk verbonden is en niet weg te denken uit het leven van Jos: “Ik sta ermee op en ga ermee naar bed.”
Als misdienaar spaarde hij zijn eerste ‘drumset’ bij elkaar door de lege emmers waarin ongewijde hosties waren verpakt, op te sparen. Wellicht dat toen al het zaadje voor de latere revolutionaire Tommies-verpakking werd geplant. Zijn eerste echte trommel verdiende Jos door een 7 te halen voor lezen aan het einde van het schooljaar. Jos sloot zich aan bij de drumband en maakte deel uit van allerlei festiviteiten, waaronder carnaval, Sinterklaas en Koninginnedag. “Ik was geen ster op school en leren, maar gevoel voor ritme heb ik wel. Drummen heb ik mezelf grotendeels aangeleerd door gewoon mee te gaan spelen.” Door hard te blijven sparen, kon hij in zijn pubertijd een echt drumstel bij elkaar verzamelen en begon hij in popbandjes te spelen. Dat werd een constante in zijn leven.
Celine Dion
De link tussen Jos’ passie voor muziek en zijn ondernemerschap is duidelijk zichtbaar in zijn muzikale leven. Met een dosis ideeën, lef, doorzettingsvermogen en gewoon doen kun je veel bereiken en leuke dingen doen. “Muziek en ondernemen hebben veel gemeen. Het draait allemaal om creativiteit, passie en plezier hebben in wat je doet,” zegt Jos. Hij haalt herinneringen op aan optredens op grote evenementen, zoals de Rotterdamse Havendagen waar ze met de band in de nabijheid van Celine Dion optraden en op een ponton met een heel groot podium onder de Erasmusbrug doorvoeren.
Of het nummer ‘De wereld draait door’ dat hij maakte met de band Spint - vernoemd naar een insect in de tomatenteelt - dat maandenlang op 100% NL werd gedraaid. Of spontane optredens door in te vallen voor een uitgevallen drummer, zoals die keer tijdens de PMA-beurs waar Jos zijn weg vond in de muziekscène van New Orleans. En er waren nog meer hoogtepunten, optredens met de band op Franse campings dat doet denken aan de atmosfeer van het programma ‘Beste Zangers’ of het feit dat Jos, als Ajaxied, een nummer speciaal voor Feijenoord maakte dat aansloeg bij de fans en een clublied werd dat steevast tijdens de rust werd gedraaid in de Kuip. Jos: “Dat geeft wel een beetje een dubbel gevoel, maar bewijst ook dat je open minded moet zijn als je succes wilt hebben. Met de band heb ik heel erg veel leuke dingen meegemaakt. Het zijn vrienden en ook ondernemers als ik, dus als we iets doen, dan willen we er echt iets onvergetelijks van maken.”
Yoghurt
Jos ziet een duidelijke link tussen muziek, ondernemen, creativiteit en innovatie. Jos: “Muziek heeft me geleerd om verder te kijken dan de gebaande paden. In een supermarkt kijk ik niet alleen naar het AGF-schap en hoe producten zijn verpakt, maar ik kijk naar het hele aanbod.” Zo kon het gebeuren dat hij na het eten van yoghurt uit een emmertje - een innovatieve verpakking van de Zuivelhoeve - de ingeving kreeg om een leeg emmertje met snoeptomaten te vullen. Het was de start van zijn baanbrekende product: Tommies in een doorzichtige, vrolijk bedrukte emmer. Het idee om snoeptomaten in een emmer van 500 gram te verkopen, in plaats van de gebruikelijke zakjes, was gedurfd. “Ik heb destijds veel overtuigingskracht moeten gebruiken om het schap te krijgen bij Deen, en nu is deze verpakking eigenlijk de standaard voor snoeptomaten door heel Europa en staan de emmers bij veel gezinnen op tafel.”
Jos gelooft sterk dat, wanneer je met volle passie handelt, je in staat bent om veel meer te bereiken dan je aanvankelijk zou denken, ongeacht je schoolprestaties of je vaardigheden. Het verhaal van de emmer vol snoeptomaten laat zien hoe muziek en ondernemerschap samen een krachtige motivatie vormen om verder te gaan en de verwachtingen te overtreffen.
Dit artikel verscheen eerder in editie 12, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Reageren? Dan kan op: [email protected]