Kwekerij Qcumber Optimize Nature VOF in Pijnacker heeft deze oktober een dimbare full LED-lichtinstallatie van Signify in gebruik heeft genomen. Het bedrijf, dat zes hectare kassen heeft, produceert komkommers door een hogedraadteeltsysteem met twee teelten per jaar. Eigenaren en telers Kees Hendriks en Stefan Wubben hebben hoge verwachtingen van de installatie, die ten opzichte van de oude SON-T-installatie 20% minder stroom verbruikt en dimbaar is. De lichtopbrengst ligt een stuk hoger, waardoor Hendriks en Wubben minimaal 25% opbrengstverhoging verwachten*.
Kees Hendriks en Stefan Wubben
Qcumber Optimize Nature in Pijnacker heeft haar 1040 W SON-T’s één op één vervangen door dimbare Philips GreenPower toplighting force armaturen van 840 W, die maximaal 268 µmol/m2/sec PAR leveren. Een klein percentage verrood licht staat garant voor een goede plantopbouw. Op vol vermogen levert de installatie 78 µmol/m2/sec meer (+41 %) dan de oude installatie, terwijl deze 20% minder stroom verbruikt. Dankzij het GrowWise control system is het vermogen traploos regelbaar van 10 tot 100%. Daar denken de ondernemers veel profijt van te hebben.
Lichtniveau sturen op plantbehoefte
“Het lichtniveau is nu veel beter af te stemmen op de behoefte van het gewas”, vertelt Hendriks. “Een jonge plant kan een hoge lichtsom niet efficiënt benutten. Er is op 19 oktober geplant en de installatie draaide de eerste paar dagen op 30%. Dat is met 3% per dag opgevoerd om de afnemende daglengte en de oplopende lichtbehoefte van het gewas te compenseren. Inmiddels zitten we sinds 10 november op 100%. We belichten 19,5 uur per etmaal voor een volgroeid gewas. Komkommer houdt van een aaneengesloten donkerperiode.”
Stefan Wubben vult aan: “SON-T lampen kun je niet dimmen. Daarmee belichtten we altijd op 100% of op 50% in dambordprofiel. Dat is vooral in het begin van de teelt niet optimaal. In het algemeen vinden planten het ook prettiger als het lichtniveau in de ochtend en avond geleidelijk toe- en afneemt. Daar kunnen we nu in voorzien.”
Gunstig voor energiehuishouding
Een prettige bijkomstigheid is dat de licht efficiëntie van de Philips GreenPower installatie tijdens het dimmen iets toeneemt en dat de twee WKK’s dankzij het lagere verbruik en de dimfunctie efficiënter worden benut. “Op vol vermogen moeten we 5 MW inzetten om 6 hectare te belichten. Onze twee WKK’s kunnen 3 MW elektrisch vermogen leveren, de rest kopen we in”, licht Hendriks toe. “Voor de nieuwe lichtinstallatie hoeven we minder elektriciteit in te kopen. Bovendien kunnen we de WKK’s flexibeler inzetten, vooral in de perioden wanneer er gedimd wordt. Een voordeel is ook dat we de LED-installatie breder kunnen inzetten in de randen van het belichtingsseizoen en in de zomerteelt bijvoorbeeld op relatief koude, donkere dagen. Vol vermogen zal dan lang niet altijd nodig zijn.”
“Je lampen intelligent aansturen om energiekosten te besparen is één van de voordelen van dynamische Philips LED belichting. We zien steeds meer dat dit de toekomst heeft. Het kunnen dimmen van de lampen op basis van de hoeveelheid daglicht of bijvoorbeeld de energieprijzen geeft de teler een kostenvoordeel, terwijl de planten toch de hoeveelheid licht krijgen die ze nodig hebben om optimaal te groeien”, aldus Udo van Slooten, business leader Philips horticulture LED solutions.
Veel kennis en ervaring
In het keuzetraject van hun installatie, die is aangelegd door LEK/Habo, zijn de ondernemers begeleid door accountmanager Rick Oomen en plantspecialist Erik Stappers. Hendriks voegt toe: “Signify heeft een lange historie in technologie- en kennisontwikkeling. Rick en Erik hebben veel kennis en ervaring in huis, wat mede geleid heeft tot onze keuze voor deze zeer efficiënte installatie. Het heeft lang geduurd voordat de juiste lichtreceptuur voor full LED komkommers was uitgedokterd, maar sinds een paar jaar bestaat daar geen twijfel meer over. Wij hebben het volste vertrouwen in wat er nu hangt.”
*25% opbrengstverhoging verwacht op basis van klantspecifieke berekeningen, waarbij onderzoeksadvies van de plantspecialist en de kennis van de klant werden betrokken.
Voor meer informatie:
Daniela Damoiseaux, Global Marcom Manager Horticulture
Signify
Tel.: +31 (0)6 31 65 29 69
[email protected]
www.philips.com/horti