Tholen - De start van het Spaanse kasgroentenseizoen was weleens minder florissant. "Als je nu bijvoorbeeld de paprikaprijzen ziet, hebben we, gezien het feit dat Holland tot twee weken geleden nog op de markt was, goede prijzen gezien", constateert Marco Romein van Agrogestion Alboran. Na zijn vertrek bij Snijpunt stortte hij zich op de verkoop van de producten van Spaanse telers. "Dat is toch een andere werkwijze dan kopen bij de coöperaties. We zoeken de beste telers uit. Met een fulltime keurmeester in dienst die alle tuinders bezoekt, kunnen we zo een kakelvers product aanbieden en echt wat moois opbouwen."
"We werken puur vraag gestuurd. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de gele courgettes, een teelt van beperkte omvang in Spanje. We zijn hier twee jaar geleden een proef mee opgestart door een paar paadjes in de kas aan te planten en die is goed verlopen. Vorig jaar hadden we de eerste commerciële volumes beschikbaar en dat liep zowel qua teelt als afzet naar tevredenheid."
"Dit jaar hebben we het areaal uitgebreid tot 5.000 m2. In de winter is Israël normaal de leverancier van gele courgettes, maar als gevolg van de oorlog verwachten we minder aanvoer uit die hoek. De teelt van de gele courgettes doen we volledig in eigen beheer, in een eigen kas. De teler draagt de verantwoording voor de teelt en wij de verantwoording voor de afzet. Volgende week gaan we de eerste gele courgettes oogsten."
"De gele courgettes zijn een mooie aanvulling aan het pakket specialties dat we verkopen, variërend van Habanero-pepers, Jalapeños, gele cherrytrostomaten en Monterossa-tomaten. Ook de teelt van mini-komkommers wordt in Spanje een steeds groter item. Natuurlijk verkopen we ook gewone kasgroenten zoals tomaten, komkommers, aubergines en paprika's, maar de afzet van met name paprika kende voor mij na al die jaren weinig geheimen meer. Met de nieuwe teelten leer ik elke dag weer bij", aldus Marco. "Met deze specialties kunnen we ons goed onderscheiden op de markt. Veel van onze telers oogsten op bestelling en verpakken in de kas, dus klanten krijgen gegarandeerd een vers product, met minimale kosten in de keten."
"Ondanks dat er dit jaar meer belichte teelt van komkommers en trostomaten is in Nederland, zie je niet dat de Spanjaarden minder komkommers hebben aangeplant. Ze gaan daarin toch hun eigen weg. Paprika's lijken er dit jaar in Spanje wel minder te staan, maar daarin hebben onze telers tegen de stroom in weer een kleine uitbreiding gerealiseerd. We verwachten dit seizoen dan ook redelijk goede volumes tot onze beschikking te hebben. Met de vaste programma's kunnen we onze vaste kosten dekken. Vanuit service-oogpunt houden we in De Lier een kleine voorraad aan, maar we blijven ver weg van het speculatieve karakter en hebben geen grote volumes daghandel nodig om de tent draaiende te houden."
De Spaanse tomatenteelt vertoont al jaren een gestage daling. "In eerste instantie onder druk van de lagere kostprijs in Marokko, maar ook de virusdruk blijft boven de markt hangen. Nu hebben de Marokkaanse telers ook veel last van het virus en bovendien bleek die markt de afgelopen jaren politiek gezien ook grillig met alle exportbeperkingen en restricties. Al met al heeft dat wel voor meer balans in de Spaanse tomatenmarkt gezorgd."
"Onze klanten in Nederland zijn voornamelijk exporteurs, die op hun beurt met name overzeese en etnische klanten bedienen. We richten ons daarbij op de groep die echt wat op wil bouwen met een vast merk en een constante kwaliteit. Voor klanten die specifieke producten, maar ook bijvoorbeeld specifieke maatsorteringen zoeken, gaan we op zoek om het te organiseren. Zo zijn we ook met de gele courgettes gestart", vertelt Marco. "Vanwege mijn achtergrond in de verwerkende industrie lopen er ook nog de nodige lijntjes richting snijderijen. Het feit dat dit veelal contractwerk is, biedt het ons een mooie mix in de afzet."
Voor meer informatie:
Marco Romein
Agrogestion Alboran
Mob: +31 653 472 270
[email protected]
www.agrogestionalboran.es