Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

50 gram slamixen zijn booming in IJsland

"De vertical farmsector heeft zich te veel gefocust op teelttechnische aspecten, terwijl ze de verkoop- en marketingkant over het hoofd heeft gezien. VAXA heeft een sterke merkaanwezigheid opgebouwd in IJsland en heeft uitgebreid marktonderzoek uitgevoerd om de behoeften van de klanten te begrijpen. En precies dat heeft onze bedrijfsontwikkeling beïnvloed", zegt Andri Björn Gunnarsson, CEO van VAXA, een vertical farm gevestigd in Reykjavik, IJsland.

Het bedrijf is opgericht in 2017 en biedt nu een verscheidenheid aan bladgroenten, sla, kruiden en microgroenten. VAXA levert verse, lokaal geteelde producten aan een breed scala van winkelketens in IJsland en aan de foodservice, van elk restaurant met een Michelin-ster tot fastfoodketens.

Klik hier om het fotoverslag te bekijken.


Andri Björn Gunnarsson

Consumentgedreven merk
"Uit ons marktonderzoek is gebleken dat 90% van onze klanten sla weggooide vanwege de portiegroottes. Daarom hebben we dit jaar een nieuw product geïntroduceerd dat we 'Sla voor twee' noemen, bestaande uit een 50-gramsalademix met microgroenten, perfect om met twee personen van te eten. Ons doel was tweeledig: voedselverspilling verminderen en effectief voldoen aan de eisen van de consument", stelt Andri.

Van 2021 tot 2022 slaagde VAXA erin zijn omzet te verdubbelen en deze groei van maand tot maand vast te houden. "Nu meer dan ooit moet een vertical farm een duidelijk en kort pad naar winstgevendheid hebben. Je kunt geen vertical farm bouwen voor een hoop geld en producten verkopen tegen $ 5 per kilo", zegt Andri.

Opschalen en uitbreiden naar Zweden
In minder dan zes jaar sinds het planten van de eerste zaden in IJsland heeft VAXA een gestage groei doorgemaakt in termen van marktaandeel. "We zijn van plan uit te breiden in IJsland, omdat we geloven dat er extra kansen zijn op de lokale markt."

De focus van VAXA ligt niet alleen op IJsland. De afgelopen jaren begon het bedrijf de ontwikkeling van nieuwe teeltlocaties buiten IJsland te overwegen, en uiteindelijk viel de keuze op Zweden. VAXA heeft onlangs zijn eerste vierkante meters onthuld in het midden van het land. "Onze beslissing om in Zweden op te schalen was een strategische keuze, vooral vanwege de omvangrijke markt en de ideale ligging nabij zowel Noorwegen als Denemarken."

Klik hier om het fotoverslag te bekijken.

VAXA heeft momenteel 8 medewerkers in dienst in Zweden. De eerste productiefase is voltooid en in oktober zijn de eerste producten verkocht. "De locatie biedt geweldige kansen en we werken al aan de volgende fase."

Andri merkt verder op dat IJsland en Zweden overeenkomsten delen wat betreft marktopstelling, consumentenvraag, lokale teelt en importprijzen. "Het woord VAXA betekent groeien, en dat is vergelijkbaar in de Scandinavische landen, net zoals ons merk in Zweden 'VÄXA' is", merkt Andri op.

Investeerders zijn sceptisch geworden
Andri legt uit dat het landschap voor vertical farminvesteringen evolueert. In de beginfase van de sector was de kennis onder beleggers beperkt, wat resulteerde in enigszins zorgeloze bestedingen. Naarmate de sector volwassener wordt, worden beleggers echter selectiever. De nasleep van investeringen in vage of overdreven optimistische bedrijfsplannen van vijf jaar geleden, in combinatie met externe factoren zoals de oorlog in Oekraïne, hoge rentetarieven en inflatie, heeft geleid tot een voorzichtige aanpak.

"In het begin was er niet veel kennis in de investeringsgemeenschap over vertical farming, en veel investeerders zijn sindsdien verbrand en nemen de telefoon niet op als je belt. Hopelijk is er nu meer kennis en inzicht, zodat de sector duidelijk kan identificeren wat wel of niet werkt", voegt Andri toe.

De komende 5 tot 10 jaar zal VAXA blijven uitbreiden om het concurrentievermogen op de markt te behouden. Tegelijkertijd zal het prioriteit geven aan de teelt van duurzame, hoogwaardige producten, en zo aanzienlijk bijdragen aan de transformatie van het Scandinavische tuinbouwlandschap.

Klik hier om het fotoverslag te bekijken.

Voor meer informatie:
Andri Björn Gunnarsson (CEO)
VAXA
Lambhagavegur 19
113 Reykjavík (IJsland)
Tel: +354 571 2288
https://vaxafarm.is

Publicatiedatum: