Local Bounti heeft onlangs zijn 5-jarig jubileum gevierd. "Toen ik startte had ik ervaring met plantenteelt, vertical farming en glastuinbouw", vertelt David Vosburg, Chief Innovation Officer bij Local Bounti. "Toen we het eerste concept realiseerden en in Montano bewezen dat het geoperationaliseerd en opgeschaald konden, was dat een spannende stap voor ons."
Local Bounti zet in op lokaal geteelde producten voor de Verenigde Staten. Om dat te bereiken hebben ze een kasontwerp bedacht dat een traditionele kas combineert met vertical farming. Dat ontwerp kan in een bestaand model worden ingevoegd. "We hebben geconcludeerd dat dit op grote schaal werkt en dat dit de economie op grote schaal stimuleert. Wij zijn ervan overtuigd dat dit indoorteelt zal stimuleren."
Technologie is een hulpmiddel, maar geen doel. "Duurzaamheid is een voordeel, maar economie staat voorop."
Dit is gedeeltelijk waar als je kijkt naar de hoeveelheid greenwashing (groene woorden, vieze daden) die te zien is. "Dat heeft lange tijd tot grootschalig zelfbedrog geleid. Mensen worden verliefd op technologie en duurzame resultaten. Waterbesparing is bijvoorbeeld een mooi resultaat, maar eenheidseconomie moet voorop staan. Wij bij Local Bounti concentreren ons daarop."
Om Local Bounti beter in de richting van deze doelen te bewegen, is er onlangs een nieuwe CEO bij het bedrijf gekomen: Anne Fabrega. "Haar visie sluit volledig aan bij Local Bounti. Ze is gefocust op de winstgevendheid van het bedrijf, waarbij ze de operationele kosten en kapitaaluitgaven minimaliseert en toch productief blijft. Ze stelt de juiste vragen en biedt de juiste begeleiding om het bedrijf verder uit te bouwen. Eerder runde ze Amazon Fresh en het bezorgbedrijf Fresh Meal Kit. Daarom begrijpt ze hoe belangrijk het is om klantgericht te zijn en om te focussen op kwaliteit en consistentie."
De Amerikaanse markt voor CEA
Het is niet makkelijk om te concurreren met andere telers die tegen een lagere prijs verkopen. "Als je in Noord-Amerika een goed product kunt telen, kun je het over het algemeen voor een redelijke prijs verkopen", zegt David. "Onze producten zijn hetzelfde geprijsd als biologische producten in de schappen. Dat betekent dat consumenten hun beslissingen over wat ze willen kopen kunnen baseren op andere kenmerken dan de prijs. En wat dat betreft zijn bedekt geteelde bladplanten geen partij."
En hoe zit het met de concurrentie van buitentelers? "Vollegrondstelers realiseren zich dat CEA het marktaandeel van hun premiumsegment blijft wegvreten. Ze hebben eenvoudigweg geen manier om die marktaandeeldaling te stoppen. Te zien is dat sommige buitentelers samenwerken met mensen zoals wij om CEA-producten op de markt te brengen."
Dat betekent sowieso dat er meer concurrentie is in de CEA-omgeving. "Toen had je nog geen nationale concurrenten, maar nu wordt het een uitdaging. Je moet een manier hebben om meer te produceren met minder. Het draait allemaal om de Return on Investment (ROI): degene die ook maar iets voor minder kunnen telen, komen het beste uit de bus."
Vijf jaar klinkt misschien behoorlijk veel, maar in het grote geheel is het slechts een puzzelstukje van het grotere geheel. Local Bounti is zich daar terdege van bewust. "Op dit moment zijn we druk bezig met uitbreiden. We hebben ons laatste fase online gekregen voor onze nieuwe vestiging in Georgia. We zetten door terwijl we onze faciliteiten uitbreiden en daarmee onze voortgang bewerkstelligen."
Voor meer informatie:
Local Bounti
www.localbounti.com