Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Twee interntransportsystemen gekoppeld voor tomatenteler

Tholen - Prominent Hoogerbrugge uit Lepelstraat heeft 2 tuinen (naast elkaar). Inmiddels worden daar uitsluitend losse tomaten geteeld. In Tuin 2 werd er twee jaar geleden de slag gemaakt om van trostomaat naar losse te gaan. Zonder rigoureuze verbouwingen zijn ze erin geslaagd om twee intern transportsystemen goed op elkaar aan te laten sluiten.


Pieter Hoogerbrugge (Prominent Hoogerbrugge), Mattijs Van Loon en Leon Verkoelen (Bogaerts Greenhouse Logistics) in hun nabespreking van het realiseren van dit project

Eén van de uitgangspunten was dat de producten uit beide kassen samengevoegd moeten kunnen worden onderweg naar de sorteer- en verpakkingslijn. Mattijs Van Loon, Bogaerts Greenhouse Logistics, en Pieter Hoogerbrugge, Kwekerij Prominent Hoogerbrugge, kwamen samen tot de oplossing.

Naast de samenvoeging van de tomaten moest er aan meer voorwaarden worden voldaan, zoals het groter oogstgemak en arbeidsbesparing. Er wordt nu gebruikgemaakt van AGV-voertuigen voor het interne logistieke systeem. Voor Bogaerts betekent dat: Qii Drive Tomaat. Bogaerts heeft deze zo aangepast zodat het aansluit op de processen bij Hoogerbrugge.

Meer rust en minder mensen
Als je aan Pieter vraagt wat hem het meest opvalt na de invoering van Qii Drive tomaat, krijg je direct het volgende antwoord: “Er is zoveel meer rust in de kas, de verwerkingsruimte én de route er tussenin. Het werk is minder zwaar; er hoeft niet meer te worden gesjouwd met kisten en gesleurd met karren. De voertuigen en inductielijnen nemen dit over. We merken dat het personeel dit allemaal erg prettig vindt. Het personeelsverloop is in ieder geval, sinds de invoering, minimaal.”

Erik Hoogerbrugge vult aan: “Andere voordelen van het systeem zijn dat de inductielijn nauwelijks onderhoud vraagt, hygiënisch is en het dus makkelijk schoon te houden is. Qua arbeidsbesparing kan ik zeggen dat we een paar mensen minder hoeven in te zetten. Er hoeft immers niet meer met grote kisten intern tussen de beide tuinen worden gereden. En het werk is minder intensief waardoor de oogsters het werk makkelijker kunnen blijven doen.”

Prominent Hoogerbrugge
De watergoot van Tuin 1, achteraan de plantenrijen, wordt ‘gewoon’ gebruikt voor het transport naar de loods. In Tuin 2 groeiden oorspronkelijk trostomaten. Tuin 2 ligt niet vlak naast tuin 1 en heeft ook geen dergelijke watergoot.

Tuin 2 is nu uitgerust met Qii Drive tomaat. In de verwerkingsruimte komt alles samen: tomaten uit de watergoot worden samen gevoegd met tomaten die aangevoerd worden met Qii Drive tomaat. Deze worden gekanteld en opgemengd. Vervolgens worden ze naar het sorteer- en verpakkingsruimte getransporteerd.

Bovenstaande video geeft een goed beeld van het proces. Je ziet eerst dat de oogstwagens aan komen rijden. Voordat ze gekanteld worden, worden ze eerst gewogen. In het volgende shot kunt u rechtsbovenin de wagen zien die gekanteld wordt. De aangevoerde tomaten worden via de getrapte band gemengd. Aan de linkerkant van die getrapte band worden de tomaten aangevoerd via de watergoot uit Tuin 1.

Watergoot tuin 1

Klantspecifiek
Mattijs geeft een aantal voorbeelden van de klantspecifieke oplossingen voor Prominent Hoogerbrugge.

De paden zijn 100 meter lang en er wordt 2 (i.p.v. 3) keer per week geoogst. De karren moeten dus groot genoeg zijn om de oogst van die 100 meter in 1 rit te kunnen vervoeren. De AGV karren zijn langer gemaakt (2,4 meter) en kunnen een gewicht van 350 kg product prima transporteren.

Tussen de ene en de andere kas zit een hoogteverschil. Dat hoogteverschil is ook onderdeel van de wachtruimte. Om de aandrijving te ontlasten is er een automatische handrem gebouwd, zodat er niet constant een beroep wordt gedaan op de aandrijving (en de motor dus gespaard wordt).

De accu van een AGV-voertuig gaat 2 dagen mee. Daarna worden ze opgeladen.

De poortsturing is onderdeel van de AGV. Zodra de wagen bij de roldeur komt, gaat deze automatisch omhoog. Om het kasklimaat niet te veel te verstoren gaan ze gedeeltelijk omhoog. Dat hoeft ook niet, want de karren zijn laag.


Op de oogstwagen zit een knop die met het lichaam bestuurd wordt. Het systeem is zo ingesteld dat de wagen dan 40 cm vooruit rijdt. De medewerker heeft zo twee handen volledig vrij om te oogsten.

De bedieningsconsole is lager gemaakt, zodat de kantelaar goed bij ‘het oor’ kan komen.

In drukke tijden kan er 100 ton tomaten per dag worden geoogst en verwerkt. Het ras wat ze nu telen is het hoog resistente (HR) ToBRFV-ras in het midden tros segment: Ustica van Enza Zaden. Het hele kassencomplex beslaat 14,5 hectare.

Pieter laat zien dat de veiligheidsensor feilloos werkt

"Alles testen we zelf"
Natuurlijk is het altijd even spannend om met een nieuw transport te beginnen. Pieter: “We hebben hier geen kinderziektes gehad. Echt nul. Alles werkte vanaf dag 1 naar behoren: de detectielus, de kantelaar, veiligheidssensor, bediening, enz, echt alles.”

Leon vertelt hoe Bogaerts werkt en hoe kinderziektes voorkomen worden: “Ieder onderdeel wordt door ons zelf gemaakt. Wij zijn niet afhankelijk van koopdelen. En alles testen we zelf. Iedere kar wordt gekoppeld aan een test-PC bij ons op de eigen locatie in Hoogstraten in België. We houden niet van ‘verrassingen’. En die werkwijze loont; als je ziet hoe hard we groeien, sta je versteld. Kom maar eens kijken. Maak gerust een afspraak. We laten het graag aan onze klanten zien.”

Voor meer informatie:
Bogaerts Greenhouse Logistics
www.bogaertsgl.com

Mattijs van Loon
direct: +32 (0)3 800 72 54
mobiel +32 (0) 485 044 720
[email protected]

Leon Verkoelen
+32 472 127 442 (GSM)
[email protected]

Prominent Hoogerbrugge
www.prominenthoogerbrugge.nl