Tholen - Social media zijn voor Westlandpeppers een gamechanger geweest en ze blijven enorm belangrijk. Het stelt ze in staat om contacten te leggen, klanten te bereiken die ze anders nooit tegen waren gekomen en zorgt voor innovatieve ideeën. Ondanks al die voordelen blijft Pieter Boekestijn wel een nuchtere Westlander: “Aan social mediamarketing doen we niet. Het is gemakkelijk om daar heel veel geld aan uit te geven, maar je weet niet echt waaraan precies.”
Wonderfluitje
Piet vergelijkt social media met een wonderfluitje waar iedereen makkelijk achteraan loopt. Maar het is oppassen, in die wereld lopen vele cowboys rond. Daar werd hij voor gewaarschuwd door een lezing van een e-commercepionier. “Die had een half miljoen aan social media uitgegeven, maar vond achteraf dat hij met dat geld beter de kachel had opgestookt. Het spelletje van de bedrijven achter social media gaat boven onze pet. Kliks zeggen niet alles, maar als je niet oppast betaal je er flink voor.”
Westlandpeppers geeft daarom geen geld uit aan social mediamarketeers die zich na een korte online Googlecursus al master mogen noemen, te dure foodie influencers of aan Google adds die de hoofdprijs voor bepaalde zoekwoorden laat betalen. Pieter investeert liever zijn eigen tijd erin om te kijken wat wél en wat niet werkt op social media en dat verandert telkens. Momenteel is er verschuiving van foto’s naar video gaande, constateert hij. “Bewegend beeld wordt dominant. Je ziet dat ook op Instagram. Mensen klikken vaker op een filmpje dan op een foto.”
Ook de missers
X is het favoriete medium voor Westlandpeppers. Pieter is vanaf de begin jaren een verwoed twitteraar (sinds 2010). De teller qua tweets staat op ruim 10.300 keer (re)posts, gemiddeld ruim 2 keer per dag. Tweeten gaat tussen de bedrijven door, maar er zit wel een strategie achter. Qua materiaal is er meer dan genoeg om over te posten. Er gebeurt genoeg in de kassen, ook over missers wordt gecommuniceerd. “Het moet niet te gelikt worden allemaal. Het belangrijkste is dat je het leuk vindt om te doen én dat je goed in je achterhoofd houdt wie en wat je ermee wilt bereiken."
Het X-account van Westlandpeppers weet een breed netwerk te boeien van bijna 3000 volgers en dat zijn niet alleen consumenten, ook veel bedrijven die kleine volumes (tot 20 kg) willen afnemen, zoals tussenhandelaren, groentewinkels, horecabedrijven, catering, snijderijtjes enzovoort. Er zitten regelmatig Engelstalige posts tussen, want ook in het buitenland worden ze gevolgd.
Aanleiding om te starten met social media was het feit dat ze iets te promoten hadden, namelijk de eigen webshop. Aandacht trekken op internet is goed gelukt. Pieter: “Pepers waren destijds nog een heel klein product met een beetje raar imago. Nu is het veel meer ingeburgerd, maar we zien nog altijd een stijgende vraag naar pepers en nieuwe soorten.”
Bubbels
Westlandpeppers posts gaan niet alleen over het eigen bedrijf. Pieter deelt verrassende inkijkjes, vaak ook over retail. “Je moet er een beetje mee oppassen, maar via X kun je bepaalde onderwerpen in beeld brengen bij je volgers.” Hij heeft een brede interesse en volgt bedrijven over de hele wereld. “Beeldvorming is zo cultuurgebonden. Wist je dat Aziatische kwekers vol trots hun nieuwe spuitapparatuur laten zien? Bij Amerikanen zie je duidelijk de link met hun toeleveranciers, die posten dan prachtige en gesponsorde dronebeelden. Door veel bedrijven te volgen doe je allerlei inzichten op. Je kunt gemakkelijk trends spotten, nieuwe dingetjes in Amerika zijn misschien ook leuke ontwikkelingen voor ons, die probeer ik dan door te zetten in het bedrijf.”
Dat topondernemer Elon Musk nu aan de knoppen van X, voorheen twitter, draait, vindt Pieter een positieve ontwikkeling. “Ik denk dat het alleen maar beter wordt. Eigenlijk verwacht ik dat hij er een zakelijk platform van maakt, iets dat lijkt op het Chinese WeChat waar je van alles mee kunt doen, ook betalingen. Hij is immers ooit gestart met Paypal.” Pieter ziet meer toekomst in X dan in LinkedIn, waar Westlandpeppers overigens ook actief is, maar een stuk minder, net als op Facebook en Instagram. “Die platforms bewijzen hun nut, maar werken net wat minder makkelijk."
Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Westlandpeppers
[email protected]
www.westlandpeppers.com