Tholen - Consumenten vinden eten met respect voor mens, dier en milieu steeds belangrijker, en dat zie je terug in trends en concepten die horeca en retailers aanbieden. Aan de inkoopkant probeert Jimmy Loves Food dat zo goed mogelijk te faciliteren. Via een datasysteem maakt de versgroothandel keuzes die gemaakt kunnen worden helder én maken ze op de rekening de kosten en besparingen van die keuze duidelijk, vertelt Frank van Vuure, Account director Plantbased bij Jimmy Loves Food.
Het bedrijf is opgestart vanuit de intrinsieke motivatie om de wereld een stukje beter te maken. Daar wilden ze geen dag langer mee wachten dan nodig. De groothandel startte nét voor corona uitbrak. Van een periode van enorme groei ging het plots naar nul en kwamen ze vervolgens in een achtbaan terecht. “Inmiddels is er een stabiel groeiproces ingezet,” vertelt Frank.
Frank van Vuure op een bezorgfiets met een laadvolume gelijk aan een bestelbus.
Verdieping
Bij Jimmy Lovers Food pakken ze het anders aan dan bij een traditionele groothandel. Frank: “Sinds jaar en dag zoeken die naar de beste prijs-kwaliteitsverhouding als oplossing voor hun klanten. Wij willen juist aansluiten bij de doelstellingen en waarden van onze klant. Daarom stellen we veel verdiepende vragen. We zien dat ondernemers doelstellingen hebben op het gebied van duurzaamheid, maar moeite hebben om dat goed in te vullen."
Frank van Vuure in de kas waar gember geteeld wordt.
"Vaak denken ze op de goede weg te zijn, maar als je daadwerkelijk doorvraagt en kijkt wat er op de menukaart staat, blijkt dat lang niet altijd duurzaam.”
Het zijn allang niet alleen de fine dining restaurants die bewuster nadenken over hun impact, ook meer ‘gewone’ burgerrestaurants zijn daarmee bezig. Jimmy Loves Food ziet ook vraag vanuit de retail: “Horeca is flexibeler en kan sneller keuzes maken en doorvoeren. Supermarkten zijn olietankers, maar ze willen ook een draai maken.”
Meetbare doelstellingen
Aan de inkoopkant houdt Jimmy Loves Food naast prijs en kwaliteit rekening met allerlei aspecten: teeltwijze, vervoer, landgebruik, CO2-uitstoot, energie, foodmiles, herkomst, seizoen, korte lijnen, bijdrage aan biodiversiteit, etc. “We inventariseren bij de klant welke aspecten hij belangrijk vindt. Die eerste stap vergt veel tijd, maar vervolgens kunnen we heel efficiënt met klanten gaan werken via ons datasysteem. Dat maakt ons proces ook goed schaalbaar.”
Het datasysteem met alle inkoopvariabelen is een cruciaal onderdeel.
“We hebben data die 10 jaar teruggaan. Per klant voeren we de waarden in op basis van hun doelstellingen, bijvoorbeeld biologische producten, product uit Nederland of bodemgebruik. Uit het systeem rollen dan de producten waarmee ze kunnen werken. Maandelijks ontvangen onze klanten bij hun factuur een overzicht van de behaalde resultaten en inzicht in hun progressie in de doelstellingen. We helpen hen ook dat verhaal te communiceren naar klanten toe. Duurzaamheid is een toegevoegde waarde en zorgt voor een beter verdienmodel.”
Niet alleen fine dining willen duurzaam inkopen, ook fastfood restaurant.
Door gedecentraliseerd te werken met hubs in Amsterdam, Amersfoort en binnenkort Utrecht groeit Jimmy Loves Food gestaag en blijf de operatie snel en behapbaar. Klanten kunnen producten die voor 23:00 uur zijn besteld de volgende ochtend op de stoep verwachten. Het concept breidt zich uit via franchise. “We willen graag samenwerken met local hero’s. Mensen die de stad of regio goed kennen en daar een eigen hub neerzetten. We zien dat je met 25 zaken al een mooie hub te pakken hebt. In de praktijk zien wij dat 100 ook realistisch is door de schaalbaarheid van het concept.”
Met een duurzame kaart de wereld een stukje beter maken is een mooi streven, maar smaak, zeker in horeca, is het allerbelangrijkste. Om dit combinatie heel makkelijk te maken, ontwikkelden ze het huismerk Gold de Légume. Frank: “Als je iets goeds wilt doen voor de planeet én de allerbeste producten wilt, moet je daarvoor kiezen. Voor Gold de Légume werken we samen met een twintigtal telers die grond hun meest waardevolle bezit vinden. Producten krijgen de tijd om te groeien en smaak te ontwikkelen. Een product dat snel is opgeteeld met extra warmte, licht en water, smaakt ook naar water.”
Niet duurder
Qua kosten heeft de stap naar het werken met Jimmy Loves Food een positieve impact. Ze beloven dat duurzaam niet duurder is. “Wij kijken naar het beschikbare budget voor in de keuken. Op basis van de totale prijssetting en omslag die een restaurant heeft, laten we dan zien met welke producten ze allemaal kunnen werken.”
Een duurzamere kaart beperkt een chef in principe niet. Het hangt sterk af van wat de doelstellingen zijn. Een bananasplit serveren kan bijvoorbeeld best. Frank. “Banaan is een uniek product, omdat ze ongelofelijk voedzaam zijn. Als je het aantal calorieën afzet tegen de uitstoot dan is het per calorie een van de duurzaamste producten die ik ken.”
Frank leidt klanten rond in een kas, op de voorgrond citrusplanten.
Voor andere exoten zijn er ook oplossingen. “In Spanje is er een avocado- en mangoseizoen. Ze zijn qua smaak hetzelfde als ingevlogen mango’s uit de tropen, maar dan bij wijze van spreken om de hoek geteeld. En in Limburg hebben we een teler die zoete aardappels teelt, niet alleen oranje maar ook paarse en witte, in Zeeland zit een teler van nashipeer. Producten hoeven niet van ver weg te komen, het kan gewoon van hier.”
Het is voor Frank een sport om zoveel mogelijk duurzame, verrassende en lekkere producten te vinden. “Er is zoveel te vinden, zeewier dat naar truffel smaakt, eetbare bloemen, pepersoorten, yacon, Aziatische bladgroenten, allerlei soorten kleine radijsjes, ijspegeltjes, …. Daar is wereldwijd vraag naar. We kunnen in Nederland zoveel telen en van hoog niveau, daar mogen we best meer trots op zijn,” besluit Frank.
Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Jimmy Loves Food
Nijverheidsweg-Noord 55a
3812 PK Amersfoort
Tel: 033 303 0716
[email protected]
www.jimmylovesfood.nl