In de moderne kas van de familie Eschbach net buiten Basel worden het hele jaar door kleurrijke microgreens in talloze variaties geteeld. "In de zomer en nu tijdens de herfstvakantie is de vraag traditioneel wat terughoudender. Voor de rest is de vraag het hele jaar door vrij stabiel, met een klassieke piek tijdens de kerstperiode", beschrijft Margret Eschbach, die samen met haar man Andreas het bedrijf runt.
Rechts:
Het echtpaar Eschbach
Sinds 2016 legt het echtpaar zich toe op het telen van microgreens, eetbare bloemen en minigroenten. Op Fruit Logistica kwamen ze het bedrijf 2BFresh uit Israël tegen, waarna een joint venture werd opgericht. "We teelden al tuinkers en hadden dus een bepaalde knowhow. We begonnen met een zeer breed portfolio, dat we nu hebben teruggebracht tot ongeveer 25 producten. Tot de toppers behoren erwt, koriander, basilicum, amarant, veldzuring en de mix. We breiden ons assortiment ook geleidelijk uit. Nieuw in het assortiment is mini paksoi en eetbare bloemen."
De microgreens van de familie Eschbach worden in heel Zwitserland op de markt gebracht. Het bedrijf werkt onder andere samen met de in Zürich gevestigde horecagroothandel Marinello en het Duitse bedrijf Keltenhof.
Pandemie en prijsaanpassing
Het bedrijf kijkt terug op enkele moeilijke jaren. "Tijdens de pandemie werd de cateringsector vrijwel van de ene dag op de andere gesloten, wat op zijn beurt een zware invloed had op onze activiteiten. Als we niet aan de grote distributeurs hadden geleverd, zou het moeilijk zijn geweest. Al met al was het voor ons en veel collega's een uiterst zenuwslopende tijd. Ondertussen heeft de Zwitserse cateringhandel zich goed hersteld en is bijna terug op het niveau van voor Corona."
De kas buiten Basel
De teeltkosten in Zwitserland zijn in sommige gevallen echter ook extreem gestegen, vervolgt Eschbach. "De energiekosten exploderen en de gestegen materiaal- en arbeidskosten vereisen een prijsaanpassing. Afgelopen herfst was er een eerste prijsverhoging en over een volgende prijsaanpassing wordt momenteel onderhandeld." Ondertussen, zegt hij, is de afzet relatief stabiel gebleven. "We merken nu al een zekere terughoudendheid bij het kopen. Aan de andere kant zijn veel consumenten sinds de pandemie ook bereid om meer geld uit te geven aan goede producten, wat ons in de kaart speelt, vooral in het premiumsegment."
Eetbare bloemen zijn nu ook populair.
Toekomstbestendig product
Ze zien de toekomst dan ook met vertrouwen tegemoet. "We hebben een toekomstbestendig product, dat zich zowel in de retail als in de horeca heel goed heeft gevestigd. De fijnproevers onder ons zijn nog steeds op zoek naar iets exclusiefs en ongewoons en met ons product kunnen we ook in de toekomst aan deze vraag voldoen. Hetzelfde geldt voor de retail: afgelopen zomer hebben we voor het eerst een mix van eetbare bloemen bij retailers kunnen plaatsen. Wat dat betreft groeien we mee met de markt."
Voor meer informatie:
Andreas en Margret Eschbach
2Bfresh Eschbach AG
Im Leimen 24
CH – 4414 Füllinsdorf, Zwitserland
Tel + 41 61 901 31 31
[email protected]
www.2bfresh.ch