Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henriët van der Wal, Postuma AGF

“Het rijden van verschillende routes vind ik het leukste”

Tholen - Het aantal vrouwen achter het stuur groeit, ook in de AGF-wereld. Bij Postuma AGF heeft chauffeuse Henriët van der Wal maar liefst drie vrouwelijke collega’s. Nog geen jaar geleden maakte ze haar droom waar en doorkruist ze heel Nederland met een wagen en aanhanger vol AGF. De ene dag lossen en handel ophalen in Limburg en de volgende dag lossen op de vismarkt in Groningen. “Die afwisseling in de routes vind ik het leukste aan dit werk,” vertelt Henriët.


Henriët van der Wal

Lang en groot genoeg
Henriët (36) besloot na ruim 16 jaar te hebben gewerkt in de gehandicaptenzorg om zich te laten omscholen. Van jongs af aan leek het haar fantastisch om een truck te besturen en door het programma ‘Meiden die rijden’ is die droom nog meer gaan leven. ”Dat wil ik ook!,” dacht ik. “Na al die jaren in de zorg zag ik daar geen nieuwe uitdagingen meer. Op jonge leeftijd had ik al interesse in truckers en het is altijd blijven trekken. Daarom vond ik het een mooi punt om een switch te maken en besloot vorig jaar om subsidie aan te vragen voor het halen van mijn vrachtwagenrijbewijs.”

Sinds november 2022 doorkruist Henriët met een Postuma AGF vrachtwagen met aanhanger Nederland. Want eenmaal geslaagd voor haar rijbewijs, mocht ze daar meteen beginnen als trucker en mocht ze ook haar CE-bewijs halen. Opgaan voor een LZV-rijbewijs is geen streven. Henriët: “Dat is meer voor internationaal transport en die ambitie heb ik niet. Ik ben nu lang en groot genoeg.”

Eerste prijs
De warme band met de gehandicaptenzorg blijft. Afgelopen juni deed Henriët mee aan Truckrun Noord West Veluwe, een tweejaarlijkse tocht waarbij mensen met een beperking een dag mee mogen rijden in een grote vrachtwagen. In een groot konvooi rijden dan honderden versierde trucks luid toeterend een route. “Mijn grootrijbewijs halen was iets fantastisch, maar dat ik deze mensen een fijne dag kon geven, vond ik nog leuker om mee te maken,” vertelt Henriët.
Wat de dag extra luister gaf was de eerste prijs die ze kreeg voor haar truck, die werd door de deelnemers verkozen tot ‘de mooiste’.

Henriët: “Ik had natuurlijk een streepje voor, omdat ik veel deelnemers nog kende vanuit mijn vorige werk. Ik had mijn best gedaan en was er ook trots op dat ik al mijn eigen truck mocht versieren, dat is inmiddels mijn tweede huisje.” Sinds mei heeft Henriët namelijk haar ‘eigen’ vaste auto toegewezen gekregen. “Vanaf het begin dat ik ging solliciteren heb ik meteen veel kansen gekregen. Postuma AGF is een heel fijn bedrijf om voor te werken, je bent hier geen nummer. Mijn eigen wagen voelt als een enorme blijk van vertrouwen.”

Henriët heeft nog geen seconde spijt gehad van haar overstap. Het werk geeft veel vrijheid en afwisseling, maar ondertussen kan ze ook ‘haar eigen ding’ doen op de weg. Dat vrouwen net zo goed een vrachtwagen kunnen besturen als mannen, is inmiddels wel geaccepteerd, merkt Henriët. “Ik heb me vanaf het begin af aan gelijkwaardig opgesteld en wil exact hetzelfde werk doen als mijn mannelijke collega’s, dus ook al het laden en lossen. Dat kan ik ook makkelijk, we krijgen daarvoor goede hulpmiddelen mee, hoewel een rolcontainer vol aardappelen best zwaar kan zijn….”

Dat ze eens applaus kreeg bij het keren op een smal boerderijweggetje, verbaasde Henriët enigszins, want met die 16,5 meter achter zich, kan ze immers lezen en schrijven. “Bij de eerste keer dat ik mijn auto aan het dock zette, moest ik wel even slikken, maar dat is inmiddels ook een piece of cake en het is gewoon mijn werk, hoor,” lacht ze.

Het rijden met groenten en fruit betekent nachtwerk en lange dagen maken. Inclusief verplichte rusttijden ben je al snel 14 tot 15 uur zoet. “Hoe je zo’n nachtritme gaat ervaren weet je van te voren niet, maar gelukkig kan ik dat goed aan. In de nacht rijden heeft als voordeel dat het lekker rustig is op de weg. Ik vind het dan best fijn om alleen te zijn, maar als tegen het eind van de nacht klanten weer wakker zijn, is het fijn om weer met mensen te kunnen spreken,” besluit Henriët.

Dit artikel verscheen eerder in editie 9, 37e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Postuma
Manenbergring 2
8271 RX, IJsselmuiden
Tel: 038-3370099
www.postuma.nl