Worstelt u als ondernemer met hoge (belasting)schulden? U kunt nu schulden afkopen onder soepele voorwaarden van de Belastingdienst. Door het stappenplan van Flynth te volgen kunt u een nieuwe start maken met uw bedrijf.
Heeft u een levensvatbaar bedrijf, maar lukt het niet om uw schulden af te betalen, bijvoorbeeld als gevolg van de coronaperiode? Dan is schuldsanering het overwegen waard. Het advies van Flynth in dat geval: begin zo snel mogelijk. Tot 1 oktober 2023 biedt de Belastingdienst namelijk soepeler voorwaarden bij een afkoopregeling voor uw schulden. Daardoor blijven de kosten voor u relatief beperkt.
Volg het stappenplan van Flynth hieronder dat u helpt om de juiste keuzes in dit traject te maken. Bijvoorbeeld of het al dan niet nodig is om uw schuldeisers via de rechter te dwingen tot afkoop met een zogeheten WHOA.
WHOA: schulden afkopen via de rechter
WHOA staat voor Wet Homologatie Onderhands Akkoord. Deze wet is op 1 januari 2021 ingegaan om faillissementen te voorkomen. Hiermee kan de rechter bepalen dat alle schuldeisers van een onderneming mee moeten doen in een afkoopregeling voor de schulden, inclusief de Belastingdienst en de bank. De wet is erop gericht om schuldeisers meer te laten ontvangen dan bij een faillissement. Tegelijk helpt de WHOA noodlijdende bedrijven om een faillissement te voorkomen. Maar er zijn nog betere alternatieven, bijvoorbeeld als u zo’n onderhands akkoord kunt sluiten zonder tussenkomst van de rechter. Daarom adviseert Flynth de volgende stappen.
Stap 1: laat uw mogelijkheden beoordelen
Hier is het mogelijk om uw contactgegevens achter te laten. Flytnh belt u dan voor een eerste gesprek. Als Flynth samen met u kansen ziet zullen ze daarna uw mogelijkheden beoordelen op basis van uw businessmodel en schuldenlast. Zo ontdekt u snel of er mogelijkheden zijn om een faillissement te voorkomen en wat daar minimaal voor moet gebeuren. Daarvoor heeft Flynth uiteraard wel uw gegevens nodig.
Stap 2: lever de benodigde gegevens aan
Om de beoordeling goed te kunnen doen, vraagt Flynth de volgende gegevens van u:
· Laatste jaarcijfers
· Cijfers per heden
· Debiteuren- en inventarislijst
· Schuldenlast
· Afspraken tot nu toe met schuldeisers
· Eventuele plannen om het bedrijf aan te passen aan de (digitale) toekomst en nieuwe producten of diensten
Stap 3: bespreek uw mogelijkheden
In een vervolggesprek neemt uw Flynth-adviseur alle mogelijkheden die uit de beoordeling volgen met u door. Is het in één keer afkopen van uw schulden een optie, dan hebt u hiervoor direct het totale afkoopbedrag nodig. Dat mag u deels ineens en deels in 12 termijnen betalen. Flynth kan u helpen om dit bedrag bij elkaar krijgen. Dat kan een combinatie zijn van een investeerder, een financierder, crowdfunding, eigen geld en geld dat u direct uit het bedrijf kunt halen.
Stap 4: maak een nieuw businessplan
Zijn uw mogelijkheden duidelijk, dan kunt u met uw Flynth-adviseur een inventarisatie afspreken. Op basis daarvan maakt u samen een nieuw businessplan in grote lijnen. Dat nieuwe businessplan beschrijft de schuldsanering, de herstructurering van uw bedrijf en de financiering voor de afkoop van uw schulden.
Stap 5: bespreek de financiering van de afkoop
De financieringsspecialist van Flynth bespreekt uw nieuwe businessplan direct met investeerders en/of financierder en/of crowdfundingplatform en gaat na of zij de aanvraag om de afkoop van uw schulden te financieren in grote lijnen positief beoordelen .
Stap 6 : sluit een akkoord zonder WHOA
Zijn de financierders in grote lijnen positief, dan probeert het team van Flynth eerst een onderhands akkoord te bereiken met uw schuldeisers. Dat gaat het snelst en in goed overleg. Vergeet niet dat het ook in het belang van uw schuldeisers en nieuwe financierders is als uw bedrijf weer met een frisse start verder kan in een nieuwe vorm, aangepast aan deze tijd.
Stap 7: vraag financiering aan
Zijn uw schuldeisers akkoord, dan legt Flynth de financieringsaanvraag inclusief het nieuwe businessplan voor aan de investeerder of financierder. De kosten van de sanering, begeleiding en/of uitvoering van de herstructurering kunnen worden meegenomen in de financieringsaanvraag. Gemiddeld duurt een financieringsaanvraag van het moment dat de aanvraag is ingediend totdat het geld is uitbetaald 6-8 weken.
Stap 8: vraag een WHOA aan bij de rechtbank
Vindt de Belastingdienst uw schulden te hoog of willen andere schuldeisers niet meewerken dan dient de Flynth-jurist een WHOA-aanvraag voor u in bij de rechtbank. Hierin worden 2 herstructureringsdeskundigen van Flynth voorgesteld aan de rechter. De rechter wijst een herstructureringsdeskundige aan en verplicht de schuldeisers mee te werken. De rechter zal dit toewijzen als de schuldeisers bij een faillissement minder krijgen dan bij de WHOA. De schuldeisers worden ingedeeld in klassen, waarbij elk tot een ander percentage afkoop gedwongen kan worden. Het mkb is beschermd doordat u minimaal 20% van de schulden moet afkopen. Bij grotere bedrijven kan de afkoop minder dan 20% van de schulden zijn.
Stap 9: voer uw nieuwe businessplan uit
Het financieringsbedrag wordt ontvangen en uitbetaald aan de schuldeiser volgens de afspraken of de uitspraak van de rechtbank voor de WHOA. Vervolgens implementeert u het nieuwe businessplan in uw bedrijf. Zo maakt u weer een goede nieuwe start met uw bedrijf, klaar voor de toekomst en zonder zware schuldenlast.
Voor meer informatie:
Flynth
Tel: +31 (0)88 2367777
[email protected]
www.flynth.nl