Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Jurre Schottelndreier geswitcht van Purple Pride naar Koolen Champignons:

“Altijd direct schakelen met de eindklant”

Tholen - Begin dit jaar startte Jurre Schottelndreier als productmanager bij Koolen Champignons waar hij met zijn neus boven op het product en de bedrijfsvoering zit. “Hier is alles op locatie: kantoor, teelt, klimaatcel, verpakking en demo-keuken bevinden zich in één gebouw. Je doet je werk als het ware tussen de producten,” vertelt Jurre in dit eerder in vakblad Primeur verschenen artikel. Jurre was tot begin dit jaar accountmanager bij Purple Pride.


Jurre Schottelndreier

Uitdagende markt
De marktbenadering van paddenstoelen is heel anders dan die van aubergines. Purple Pride heeft door de coöperatieve constructie met 70% van het totale areaal in Nederland een andere positie in de markt dan Koolen Champignons, dat als zelfstandig bedrijf in een sterk concurrerende markt opereert. Jurre: “Paddenstoelen worden in veel landen geteeld. Ook in landen waar weinig tuinbouw is, zoals Scandinavië, telen ze wel paddenstoelen. Daarnaast is er nog de concurrentiepositie van Polen. Daarentegen is er ten opzichte van de tuinbouw, de relatieve controle over productievolumes."

"Grote prijsschommelingen blijven hierdoor, mede door afwezigheid van paddenstoelen op veilingen, uit. Paddenstoelen worden nagenoeg niet op veilingen verkocht. Dagprijzen bestaan wel, maar deze zijn niet zo volatiel als in de vruchtgroenten waar het kan voorkomen dat de aubergines overal van de planten schoten en de prijzen als een baksteen kelderen. Ook ligt de piek ergens anders in het seizoen, de paddenstoelenpiek is Kerst.”

Groenten gaan vlees voor een deel vervangen
Jurre maakte een aantal jaar geleden de switch van kleding naar AGF. “Mede daardoor ben ik stukje bij beetje een bewustere consument geworden. Je raakt verdiept in een sector die essentieel is. Van een groot deel van de kledingindustrie kun je je tegenwoordig afvragen in hoeverre dat nog het geval is.” Die omslag geeft een extra drive om te willen bijdragen aan het grotere ‘plaatje’, een duurzame toekomst.
Producten op basis van paddenstoelen kunnen een bijdrage leveren aan het verminderen van de vleesconsumptie ofwel de eiwittransitie.

Jurre verwacht dat AGF in de komende jaren relatief aantrekkelijker wordt in prijs en dat het daardoor ook aantrekkelijker wordt gemaakt om minder vlees te consumeren. “Veel mensen beseffen zich niet dat die beweging onder de radar al breder gaande is, het wordt alleen niet altijd breeduit gecommuniceerd. Uit betrouwbare bron hoorde ik dat er in bepaalde producten met vlees al percentages paddenstoelen en zeewier worden toegevoegd in plaats van vlees."

"Uiteindelijk gaat het erom of wat je eet lekker is en blijft. Consumenten gaan soms dus niet alleen bewust, maar ook onbewust minder vlees eten. Hybride producten zijn een mooie manier om meer groenten en minder vlees te eten. Als je al ziet wat er gebeurt en mogelijk is met groenten... een groot deel van de huidige vleesvervangers zie ik overigens als tussenstation. De vleesvervangers van de toekomst zullen veel meer geheel of gedeeltelijk door groenten gevormd worden.”

Continu schaven
Koolen Champignons heeft grote ambities voor de komende jaren. Jurre: “Er is een enorme potentie in de markt. We willen dat Koolen Champignons nog meer een gevestigde naam wordt, waarbij onderscheidende USP’s duidelijk zijn zodat we in een uitdunnend veld een vaste top-3 paddenstoelenteler zijn.” De focus in zijn nieuwe job is dan ook om de commerciële tak van Koolen Champignons verder te professionaliseren.

Jurre: “De productgroep paddenstoelen in retail en foodservice is breed. We hebben klanten die bijna 30 SKU’s hebben. Omdat we onder één dak werken met Van Koolen, ontwikkelaar en producent van innovatieve plantaardige producten, kunnen we nog veel meer met paddenstoelen. Zo hebben we naast vers een assortiment gegaarde paddenstoelen, gemarineerde paddenstoelen en de mogelijkheid alles IQF in te vriezen. Hierdoor is ons speelveld ook breder.”

Een groot voordeel is dat Jurre direct in contact staat met supermarkten, horeca, maar ook met de foodservice. “Hierdoor kun je zelf actuele informatie uit de markt ophalen en daarmee continu je strategisch plan bijschaven. Als blijkt dat in een specifieke markt het foodservicekanaal een betere zet is dan retail, kun je je strategie daar makkelijk op aanpassen. Vanuit mijn commerciële rol bij Koolen gezien is direct leveren aan en schakelen met eindklant een grote pre ten opzichte van een ketenpartnerconstructie,” besluit Jurre.

Dit artikel verscheen eerder in editie 6, 39e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Koolen Champignons
Wierweg 3
1774 NH Slootdorp
T: 0227 603054
info@koolen-champignons.nl
www.koolen-champignons.nl