Tholen - Wat ooit met vee begon, is nu uitgegroeid tot een familiebedrijf met akkerbouw, een frietsnijderij en een boerderijwinkel met groenten, fruit en streekproducten. In de winkel blijft het er ‘ouderwets’ aan toegaan: vanachter de toonbank en met veel aandacht voor de klant. De jongste loot aan het bedrijf, de frietsnijderij is ook heel klantgericht, dat komt door de inzet van de modernste snij- en verpakkingstechnieken.
Janneke
Nu het zomerseizoen is begonnen, begint ook de mega-drukte voor het familiebedrijf. Bovenop alle vaste klanten is er veel aanloop van toeristen en die houden natuurlijk ook van een frietje waar de frietsnijderij dan weer van profiteert.
Het landbouwbedrijf van familie Tollenaar bestaat meer dan honderd jaar. Van origine was veeteelt de belangrijkste bron van inkomsten. Door de jaren heen is veel veranderd. Het vee maakte plaats voor tarwe, bieten en aardappelen. 25 jaar geleden begonnen ze met de verkoop aan huis van eigen producten, in de loop der jaren is dat uitgegroeid tot een gezellige boerderijwinkel waarin Zeeuwse producten en AGF voorop staan. Die trekt een enorm aantal vaste klanten voor de dagelijkse boodschappen en cadeaupakketten, maar ook veel toeristen.
Elke klant wordt persoonlijk geholpen en er staan altijd dezelfde bekende gezichten in de winkel. “Daar blijven we aan vasthouden”, vertelt Janneke. Moderniseren en deels veranderen naar deels zelfbediening wat veel ondernemers doen, dat past hen niet. Janneke: “We merken dat klanten het heel fijn vinden om geholpen te worden. Daar zijn we juist sterk in.” Wel zetten ze vol in op social media waar ze laten zien wat ze in huis hebben en dat heeft de interesse gewekt van duizenden volgers.
Vanuit dat klantgerichte denken is ook de frietsnijderij ontstaan. Dat was zoals ze zelf zeggen “een sterk staaltje Zeeuwse nuchterheid en klantgericht denken. Eens bestelde een klant aardappelen en vroeg langs de neus weg of die aardappelen toevallig ook geschild en gesneden konden worden. Het antwoord? 'Ja, waarom eigenlijk niet?' En zo kreeg deze klant zijn verse, gesneden friet. En dat was de eerste stap naar de frietsnijderij.”
De frietsnijderij is uitgegroeid tot een bedrijf dat moderne technieken inzet voor het maken van friet en geschilde aardappelen. Door henzelf geteelde of geselecteerde aardappelen worden op de mm nauwkeurig op maat gesneden in een range van dunne Franse frietjes van 9mm (lekker krokant) tot de grootste robuuste variant van 14 mm (vollere smaak van de (Zeeuwse) aardappel). Daarbij kunnen klanten kiezen uit verschillende rassen en ook of ze voorgebakken of verse friet geleverd willen. Daarnaast is er vraag naar geschilde aardappelen, vertelt David Tollenaar. “Dat scheelt veel werk en vuiligheid in de keuken en kunnen chefs toch ambachtelijk koken.”
David Tollenaar
Tollenaar beschikt over eigen logistiek. Er zijn 15 koelwagens die in principe door heel Nederland komen bezorgen tot in de koeling. Klanten uit België en Zeeuws-Vlaanderen kunnen hun bestelling tot 5 uur ’s ochtends doorgeven en dan wordt het nog dezelfde dag bezorgd. Buiten die regio’s zijn leveringen in overleg.
De meeste klanten zitten in Brabant, België, Zeeuws-Vlaanderen en vooral in de zomer als alle toeristen naar de stranden trekken is het enorm druk met horeca. En wanneer klanten friet bestellen bij Tollenaar kunnen ze natuurlijk ook meteen andere groenten en fruit bestellen. Hardlopers zijn echte Zeeuwse producten als zeekraal en lamsoor. Hij koopt zoveel mogelijk lokaal in, op de veiling en ook deels bij groothandels. Naast horeca levert Tollenaar aan supermarkten en detailhandel.
Voor meer informatie
Tollenaar Frietsnijderij en Boerderijwinkel
Hoekseweg 1
4542PT Hoek
T: 06-17461040 of 06-2258108
info@frietsnijderij-tollenaar.nl
info@boerderijwinkeltollenaar.nl
www.frietsnijderij-tollenaar.nl
www.boerderijwinkeltollenaar.nl