Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Hannie Moors, Kwekerij Moors:

“We willen het leukste paprikabedrijf van Nederland zijn”

Tholen - Social media zijn inmiddels uitgegroeid tot zeer belangrijke instrumenten voor bedrijven. Wat begon als een platform om contacten te leggen, is inmiddels verworden tot een marketingmachine en goudmijn voor data-analisten. Met strategische positionering houdt ‘vrouw van de tuinder’ Hannie Moors zich niet bezig, wél met het boeien van haar volgers. Kwekerij Moors wil de leukste paprikakweker van Nederland zijn, voor hun medewerkers en relaties, maar ook voor de volgers op social media.

Hannie is actief op de socials (Facebook, Instagram, LinkedIn en YouTube). Op de timeline van Kwekerij Moors kom je van alles tegen, van de oproep om hen aan spinnen te helpen (om de Viridis iocus wants ofwel de groene grap wants te helpen bestrijden), tot een 007-slag met een belangrijke missie…

“Voor je het weet stikt het van de paprika’s en dat zal mensen op den duur niet meer kunnen boeien, denk ik. Gelukkig ben ik best talig en creatief en aan de reacties te zien lukt het meestal wel er iets leuks van te maken,” vertelt Hannie. Ze is al ruim 8 jaar actief op social media. Het kost “best wat tijd”, maar het is iets dat ze er graag bij neemt.

Slang met een belangrijke missie

Een belangrijke driver is om aan de maatschappij te laten zien wat het betekent om een tuinder te zijn. Hannie: “Ik vind het belangrijk om te laten zien wat ons bezighoudt, dat zouden we als agrarische sector veel meer moeten doen. Gewoon het eerlijke verhaal vertellen.” De gemiddelde Nederlander heeft geen idee wat er in een kas gebeurt.

Ze weten niet welke inspanningen er dagelijks geleverd worden om iedereen te voorzien van gezonde producten. Negatieve beeldvorming ligt al snel op de loer en juist social media spelen daarin weer een grote rol. Op Twitter is Kwekerij Moors dan niet meer actief. Hannie: “Als je open bent over je bedrijf, ben je ook kwetsbaar. Mensen kunnen heftig reageren en er is tegenwoordig altijd wel iemand geraakt, met name op Twitter. Daar word ik niet vrolijk van. Met het plaatsen van tweets ben ik al een aantal jaar geleden gestopt.”

Oproep om spinnen te brengen

Ze houdt de communicatie bewust heel luchtig. “Meestal maak ik gewoon een foto van iets dat me opvalt. Vaak hoor ik terug dat mensen er nieuwsgierig van worden en dan meer willen weten. Dat is ook precies de bedoeling,” lacht Hannie. Als boerendochter van een varkenshouder trouwde ze met Rob, de zoon van een paprikateler. In 2008 hebben ze het bedrijf van Rob’s ouders overgenomen. Samen bouwden ze het bedrijf uit tot een zeer moderne paprikakwekerij van 19 hectare kas, verdeeld over drie locaties in Asten en Someren.

Het sjouwen van kratjes is niet meer aan de orde, veel van de interne logistiek in de kas is overgenomen door robots. Daarentegen valt vooral de menselijke kant op bij Kwekerij Moors. Ze willen de leukste paprikakweker van Nederland zijn. Plezier, ambitie, betrokken en verantwoordelijkheid zijn de kernwaarden van het bedrijf.


De vrouw van de tuinder deelt complimentenblokjes aan medewerkers uit op complimentendag

Hannie: “Eigenlijk is dat een managementachtige term die helemaal niet bij ons past, maar het omschrijft goed wie we zijn en waar we voor staan. Samen geven wij kleur aan paprika! Letterlijk, want we laten ze graag mooi groen, rood of geel worden, maar ook figuurlijk natuurlijk. Want als traditioneel gezinsbedrijf met ambities, is er altijd wel wat te beleven en vervelen we ons zelden.”

Het analyseren van het bereik van hun social media of aantal volgers en of ze misschien meer paprika’s gaan afzetten, daar is het hen allemaal niet om te doen. “Ik ben geen influencer en koppel dat al helemaal niet aan ons bestaansrecht. Het is gewoon leuk om erbij te doen,” besluit Hannie.

Dit artikel verscheen eerder in editie 5, 38e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.

Voor meer informatie:
Kwekerij Moors
Waardjesweg 63
5725 TB Asten-Heusden
Tel: 0493693182
W: www.kwekerijmoors.nl
E: [email protected]