CF Embal verpakt al drie generaties lang allerlei AGF-producten. In de jaren 80 is het familiebedrijf zich gaan specialiseren in het creëren, telen en verkopen van punnets, gemaakt van 100% lokaal populierenhout. "Voorheen werden de punnets met de hand gemaakt, maar in de jaren negentig besloten we te investeren in een uniek systeem waarmee we automatisch houten punnets konden ontwikkelen uit één enkele plak hout."
"Dit was een revolutionair proces dat we in de loop der tijd hebben op zo'n manier hebben doorontwikkeld dat de nietjes die nodig waren om de punnets een bepaalde vorm te kunnen geven en te kunnen laten behouden, uiteindelijk overbodig werden. Dankzij deze (door)ontwikkeling is het ons gelukt om een autonoom, onafhankelijk en 100% Franse 'industriële constructie' te creëren, zowel wat het proces als de grondstof betreft", legt directeur Anthony Fournier uit.
Heel kleine ecologische voetafdruk
CF Embal koopt de grondstoffen niet alleen in Frankrijk in, maar ook zo dicht mogelijk bij de fabriek. "Al ons populierenhout is PEFC-gecertificeerd en bevindt zich op maximaal 250 km afstand van ons bedrijf, waardoor onze ecologische voetafdruk heel klein is en blijft. Onze grondstoffen worden duurzaam beheerd en omdat via de verpakking te traceren is waar deze vandaan komen is het MVO-aspect en de duurzaamheid van het materiaal gegarandeerd."
Ecologisch alternatief voor high-end verpakkingsproducten
Hoewel de komst van plastic in AGF-verpakkingen in het verleden misschien nadelig was voor het bedrijf, maakt de sector nu weer een nieuwe ontwikkeling door. "Onze producten zijn vooral gericht op seizoensgebonden en vroege AGF-producten, een groeiende markt. De verpakkingen die wij aanbieden zijn een alternatief voor high-end verpakkingsproducten. Klanten die zich bewust zijn van de milieuproblematiek kunnen zich identificeren met de waarden die onze punnets belichamen, iets dat ecologisch gezien echt zinvol is.
Onze punnets zijn biologisch afbreekbaar, onbehandeld, onbewerkt, 100% Frans en lokaal vervaardigd zonder tussenpersonen. Hierdoor kunnen we niet alleen goed inspelen op de wensen van onze klanten, maar ook de kosten beheersen. Ook zijn we op deze manier niet afhankelijk van bijvoorbeeld schommelingen op het gebied van de grondstofprijzen en/of de logistieke kosten. Populierenhout heeft daarnaast een aantal zeer interessante eigenschappen voor het bewaren van verse producten. Onze punnets voldoen hierdoor aan heel wat eisen en spreken bovendien consumenten aan."
Aanpasbare punnets
Met zeven productielijnen beschikt CF Embal over een productiecapaciteit waarmee het aan een grote en gediversifieerde vraag kan voldoen. "We kunnen punnets maken met een fruitinhoud van tussen de 100 en de 1000 g. Onze punnets kunnen worden gebruikt voor allerlei AGF-producten, waaronder zachtfruit, waarvoor we een goed aangepast assortiment hebben samengesteld. We kunnen de punnets ook personaliseren met logo's en slogans die we er vervolgens in kleur printen. Onze klanten kunnen onze punnets dus gebruiken als communicatiemiddel. Dankzij deze unieke service kunnen we snel inspelen op de vraag en specifieke aanbiedingen doen."
Zich onderscheiden van de concurrentie
Momenteel zijn consumenten met name bezorgd over de economie. Anthony Fournier is er echter van overtuigd dat de ecologie binnenkort weer meer aandacht zal krijgen. "Vóór de energiecrisis maakten consumenten zich echt zorgen om het milieu en de ecologische voetafdruk, maar op dit moment heeft de snelheid waarmee de dingen zijn gebeurd ervoor gezorgd dat consumenten zich van deze kwesties hebben afgekeerd. Bedrijven zijn daarom voorzichtiger in het maken van gedurfde keuzes als werken met ecologisch verantwoorde houten punnets. Ondanks dat is er veel belangstelling voor onze punnets, vooral van klanten die zich willen onderscheiden van de concurrentie. Onze punnets kunnen een echte aanvulling zijn op het assortiment van retailers of andere zelfstandige winkels. De consumenten die in onze punnets verpakte producten kopen, doen bovendien veel meer dan alleen AGF-producten kopen: deze consumenten houden van kwaliteitsproducten en zijn dus niet op dit niveau op zoek zijn naar bespaarmogelijkheden."
Voor meer informatie:
Anthony Fournier
CF Embal
[email protected]
www.cookinwood.fr