
Jan Maarten van Noort, Willem Zonnevijlle en Gert Noorderink
"Waar wij strak op sturen, is dat we een compleet logistiek dienstverlener zijn", benadrukt Jan Maarten. "Naast het transport hebben we tal van andere disciplines onder onze paraplu hangen, variërend van koelopslag, douane, containertrucking, kwaliteitscontrole (HDG Services BV)tot het transport van complete vrachten door Europa heen (Agri-Logistiek BV), ompakken, inpakken en verpakken (IQ Packing BV). Met deze uitgebreide menukaart gaan we naar onze klanten toe en daarmee onderscheiden we ons ten opzichte van de reguliere markt richting onze doelgroep. Iedereen kan de complete logistieke dienstverlening bij ons neerleggen - het zogeheten” one stop shopping” – maar men kan ook afzonderlijke diensten van ons afnemen."
Groei bij internationale retail
"Op iedere discipline zijn we concurrerend, omdat de ene service ook de andere versterkt. Doordat we al deze diensten aanbieden, ga je ook andere dingen voor klanten doen. Retailers gaan zeker binnen Europa steeds meer zelf importeren, maar laten de logistieke afhandeling aan specialisten over. Omdat wij de totale logistiek voor onze rekening kunnen nemen, zijn wij een interessante partij. Hierdoor is onze groep internationale retailklanten de laatste jaren flink uitgebreid”, zegt de algemeen directeur.
"We groeien momenteel sterk in het retailsegment, maar sluiten andere klanten zeker niet uit", voegt Gert Noorderink toe. " We rijden al jaren naar elke gewenste bestemming in zowel Duitsland als Frankrijk en hopen dat nog lang te blijven doen. Ook veel importeurs maken van onze diensten gebruik. Niet iedereen hoeft een eigen koelhuis te hebben. Met Mooy Logistics waren we vanouds al sterk in groepagevervoer, maar sinds wij gestart zijn met Agri-Logistiek rijden we ook veel complete vrachten door geheel Europa. De grootste uitdaging voor ons is om synergie te krijgen tussen de verschillende disciplines. We merken dat sommige klanten zich nog onvoldoende bewust zijn van ons dienstenpakket en daarom gaan we nog vaker dan vroeger de boer op om met onze klanten te sparren."
"Een mooi voorbeeld van hoe ver we met klanten meedenken is wel de koudezone, die we voor onze klant Driscoll's realiseren voor het handhaven van de temperatuur van het zachtfruit op de bestaande crossdockfaciliteit op Hazeldonk", vervolgt Gert. "Maar we zijn nu ook begonnen met het rijpen van exoten in Waddinxveen. Elke klant krijgt binnen Mooy Logistics de volledige aandacht middels de Customer Service Desk. Onze accountmanagers op zowel Transport als Warehousing ontzorgen onze relaties op alle onderdelen die binnen Mooy Logistics aanwezig zijn.”
Al enkele jaren staat de transportmarkt onder druk. Belangenorganisatie TLN noemde de situatie onlangs nog zorgwekkend. "De volumes staan onder druk en daarmee ook de marges. ", zegt Jan Maarten. "Wij merken wel dat we minder afhankelijk geworden zijn, omdat we meerdere activiteiten aan ons hebben gebonden. Ook maken wij gebruik van eigen rijders en charters, maar de basis is uiteraard ons eigen wagenpark."
Multimodaal vervoer
Ook op het gebied van intermodaal transport blaast Mooy Logistics haar deuntje mee. "We doen mee met het Lean and Green programma, waarbij we als doelstelling hebben om in 2014 een CO2-reductie van minimaal 20% te realiseren. Daarvoor liggen we momenteel prima op schema. Zo nemen we maatregelen om het brandstofgebruik te verminderen, varen we al naar de Moerdijk met containers, hebben we testen gedaan met multimodaal vervoer richting Alphen aan de Rijn en vervoeren we voor onze klanten al product naar Venlo per trein en barge. Een ander voorbeeld is de shortsea-verbinding vanuit Marokko richting Duinkerken, vanwaar wij overpakken, crossdocken of via containers uitleveren door heel Europa", somt Jan Maarten op. "Op dit moment is er nog geen export met multimodaal transport, maar wij sluiten dat voor de toekomst zeker niet uit. We zien multimodaal transport ook niet als concurrentie. Uiteindelijk willen we een duurzaamheidsslag maken. Niet voor niets rijden we nu al met Euro 6-motoren. Het gaat uiteindelijk om het eindresultaat."
De grootste bedreiging voor de logistiek dienstverlener zit'm volgens de commercieel directeur in de ongrijpbare zaken. "Begin maart hebben er heel wat auto's met chauffeur twee dagen vast gestaan in de sneeuw in Frankrijk. Die auto's kun je niet inzetten en dat berokkent hoe dan ook schade. Een extreem voorbeeld was de EHEC-crisis, die 'killing' was voor een bedrijf van onze omvang. Op zulke gebeurtenissen heb je weinig vat. Natuurlijk richt je je mensen en systemen op zulke zaken in, maar je hebt wel met de gevolgen te maken. Ach ja, de transportwereld is ad hoc. Soms zit je met z'n allen ergens te wachten en een paar dagen later heb je capaciteit tekort. Deze wereld is onze hobby en passie tegelijk, dus gelukkig weten we daar wel mee om te gaan."
Local for local
Ook de toenemende lokale producties hebben hun consequenties voor Mooy Logistics. "Dat kost ons volume, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar Frankrijk en Duitsland spreek je nog slechts over bepaalde seizoenen en periodes in het jaar. Maar we sluiten onze ogen er zeker niet voor. Ook binnen de Nederlandse supermarkten nemen regionale producten een loop", vertelt Gert. "Wij proberen het weer om te zetten in een kans. Er gaan dan misschien in de toekomst minder Hollandse tomaten naar Duitsland, maar we kijken de laatste tijd nadrukkelijk naar onze productscope. Vanouds zijn we een echte logistiek dienstverlener in de segmenten AGF en bloemen/planten, maar er vallen natuurlijk meer producten te vervoeren dan we nu doen. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan zuivelproducten en andere geconditioneerde producten. Ontvangende partijen willen zo min mogelijk bewegingen op hun terrein en daarom vragen we klanten nog nadrukkelijker naar hun wensen, ook richting de toekomst."

Gert Noorderink
Mooy Logistics
Tel: 0180-454274
gnoorderink@mooy.nl
www.mooy.nl