Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bert Barmans (Special Fruit), Andreas Allenspach en Daria Reisch (Agrinorm)

"Softwareoplossingen kunnen enorm helpen in complex kwaliteitsvraagstuk"

Tholen - Bert Barmans van Special Fruit gaf tijdens het dit najaar gehouden Global Berry Congress een gezamenlijke presentatie met Daria Reisch en Andreas Allenspach van Agrinorm over de rol van kwaliteit, het belang van data voor kwaliteitsmanagement en de mogelijke toepassingen van AI-algoritmen in de versindustrie. Tijdens het interview gingen de specialisten dieper in op deze vragen en legden ze uit hoe softwareoplossingen, zoals Agrinorm, kunnen helpen bij de dagelijkse bedrijfsvoering.

30% omzetverlies door niet nagekomen kwaliteitsverwachtingen
In zijn functie als Head of Category Management Fruit/Vegetables & Flowers bij Coop Zwitserland werd Andreas vaak bekritiseerd omdat hij te hoge kwaliteitsnormen oplegde. Om erachter te komen of deze kwaliteitsnormen gerechtvaardigd waren, voerde hij een onderzoek uit. In testwinkels kregen consumenten in verschillende productlijnen een mindere kwaliteit aangeboden.

"De resultaten waren schokkend. In slechts 3 weken daalde de omzet met 30% en verdubbelde de verspilling in de winkel. Bovendien was het moeilijk om het winkelend publiek terug te winnen als het eenmaal was vertrokken. Dit experiment toonde aan hoe belangrijk het is voor detailhandelaars om aan de verwachtingen van de consument inzake verse producten te voldoen."

Maar, voegt Andreas eraan toe: "Kwaliteit betekent niet altijd topkwaliteit; het kan bijvoorbeeld ook aanvaardbare kwaliteit voor een aanvaardbare prijs zijn. Traditionele retailers hebben vaak meerdere prijslijnen die gepaard gaan met verschillende kwaliteitsverwachtingen."

Vers fruit en verse groenten inkopen is lastig
Bert legt uit dat klanten niet alleen verschillende eisen hebben, maar dat deze eisen ook volatiel zijn en gedurende het seizoen kunnen veranderen. "Aan de kant van de teler is de kwaliteit ook dynamisch. Boerderijen zijn geen fabrieken en kunnen niet slechts één soort kwaliteit produceren. Als het heeft geregend of te warm is geweest, zal de kwaliteit anders zijn. Het is dus erg lastig om het juiste product bij de juiste koper te krijgen."

De economische waarde van kwaliteit is enorm
Bert is ervan overtuigd dat er een enorme economische waarde schuilt in het correct omgaan met deze complexiteit. "Als je te weinig kwaliteit levert, word je gestraft en als je te veel levert, geef je waarde weg. Retailers betalen verschillend voor verschillende lijnen. Het is essentieel om goed te begrijpen wat uw klant echt wil en het juiste product te kopen. Als u daarin slaagt, is uw klant tevreden, hebt u gezonde marges en kunt u uw telers een beter rendement bieden. Het is een win-win."

Gegevens en statistieken zijn de sleutel tot succes
Hoe bereik je dit? Volgens Bert ligt het antwoord in de overgang van werken op basis van meningen en aannames naar het nemen van beslissingen op basis van feiten en statistieken. "Vaak verwijzen we in de fruitsector naar buikgevoel. Maar onderbuikgevoel kan gemakkelijk in twijfel worden getrokken. Als je metrieken ziet op basis van gegevens, begin je de punten met elkaar te verbinden en leer je wat er werkelijk gebeurt."

Er is al veel informatie beschikbaar voor bedrijven die verse producten produceren. Op basis van die informatie kun je beslissen welk fruit naar welke klant moet en naar welke van hun lijnen. "Men kan haar leveranciers ook zinvolle feedback geven. Het fruit is bijvoorbeeld niet zoet genoeg of houdt niet goed genoeg stand tijdens het transport. Samen kunt u dan bekijken welke beheer praktijken vóór of na de oogst kunnen helpen om aan de eisen te voldoen. Tot slot moeten we leren van het verleden om mensen te helpen anticiperen op de toekomst en vooruit te plannen."

Agrinorm platform is er ter ondersteuning
Een speciale software kan volgens Bert een echte hulp zijn bij het beheren van al deze complexiteit. Daria van Agrinorm liet zien hoe Special Fruit management met behulp van hun platform kan leren van data. "Alleen al op basis van analyse van innameverslagen is het eenvoudig om slecht presterende producten op te sporen en te onderzoeken van welke herkomst en leverancier deze afkomstig zijn. Gedetailleerde evaluaties van gebreken zijn belangrijk om leveranciers feedback te geven en hen te helpen begrijpen welke problemen voor de volgende week of het volgende seizoen moeten worden aangepakt. Met Agrinorm zijn dergelijke evaluaties altijd actueel en direct beschikbaar voor het team." Zodra er voldoende gegevens zijn, kan Agrinorm niet alleen het verleden analyseren, maar ook algoritmen gebruiken om de toekomst te voorspellen. "Zou het niet geweldig zijn om vooruit te plannen welk product van welke velden naar welke klanten moet om claims te voorkomen?"

"We zien een enorm potentieel voor de versindustrie om te leren van de gegevens en deze wijsheid te gebruiken. Uiteindelijk kennen mensen de processen nog steeds het beste, maar als je hen helpt om door al die complexiteit te navigeren en zich zekerder te voelen bij hun beslissingen, maakt dat een wereld van verschil", besluit Daria.

Voor meer informatie:
Daria Reisch / Andreas Allenspach
Agrinorm
+41 78 66 888 18
[email protected]  
www.agrinorm.com  

Bert Barmans
Special Fruit
+32 3 317 06 67 
[email protected] 
www.specialfruit.com