Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

"Race naar emissieloze glastuinbouw zet telers aan tot innovatie"

De race naar emissieloze glastuinbouw is begonnen, met vele telers die een extra stap proberen te zetten om onze planeet te redden. Division Q, een zusterbedrijf van Koppert Cress, is opgericht met de duidelijke missie emissieloze teelt te bereiken.

"De missie van Division Q is eigenlijk tweeledig," zegt Bart van Meurs, directeur van Division Q. "Ten eerste willen we nieuwe technologieën en innovaties opsporen en implementeren die bijdragen aan het grote doel van Kopert Cress: emissieloze teelt. Ten tweede willen we ook mee-investeren in deze nieuwe technologieën om deze beschikbaar te maken voor vele bedrijven in de tuinbouw."

Bellen als kasisolatie
Streven naar emissieloze glastuinbouw drijft Division Q buiten de gebaande paden. "Het dwingt ons om relevant te blijven en te blijven vernieuwen," zegt hij. Het bedrijf werkt bijvoorbeeld samen met BBBLS, een Nederlands-Noorse scale-up gespecialiseerd in kassenisolatie. "Zij gebruiken bellen om de isolatiewaarde van de kas te laten stijgen of dalen, waardoor ze een alternatief voor schermen bieden. We testen deze technologie momenteel om te zien of we dezelfde teeltvolumes en productkwaliteit kunnen bereiken als in onze andere kassen. Als het werkt, betekent dat ook dat wij ons energiegebruik met ongeveer 75% kunnen verminderen."

In tijden van inflatie en energiecrisis, kunnen technologische innovaties een groot verschil maken. Toch moet dit altijd voorzichtig benaderd worden. "Door de aard van de huidige energiecrisis in Nederland, is innovatie niet altijd de oplossing, simpelweg omdat er geen geld is om te investeren in nieuwe technologieën," zegt hij. "Maar ik denk wel dat deze crisis een grote wake-up call is voor alle telers en dat de energietransitie in Nederland hierdoor versnel zal worden. Ik geloof dat nieuwe technologieën zich zullen richten om onze afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen. Denk bijvoorbeeld aan elektrificatie in combinatie met aardwarmte, maar ook het gebruik van warmte- en koudeopslag en warmtepompen. Met de huidige energieprijzen is het duidelijk dat de voordelen groter zijn dan de kosten."


Bart van Meurs introduceerde Division Q vorige week tijdens Future Trends & Innovations. Het zusterbedrijf van Koppert Cress heeft ambitie om geen incubator maar 'In Q Beter' te worden. Van een woordgrapje bleek Bart niet vies. 

Experimenteren met innovaties
Tegelijkertijd is emissieloze glastuinbouw veel meer dan alleen energie. "Op onze weg naar dat grote doel, kijken we ook specifiek naar andere onderdelen die moeten worden veranderd of verbeterd, zoals water, CO2 en meststoffen."

Hiervoor heeft Koppert Cress een passende testlocatie. "Door de snelle en gefragmenteerde teelt van onze producten zijn onze kassen een geweldig proefstation. Vooral specifieke, niet-teeltgebonden oplossingen - ofwel meer generieke technologieën - kunnen hier vaak worden getest zonder problemen voor andere telers," legt hij uit.

Bart legt verder uit dat het de perfecte situatie is om innovaties te creëren. "Het is vallen en opstaan," zegt hij. "Dus we starten verschillende experimenten waar we echt in geloven, maar we weten dat er maar een paar echt een succes zullen zijn."

Dat aspect is iets waar Bart aan heeft gewerkt sinds de start van het bedrijf. "Ik vind het belangrijk dat je een bedrijfsomgeving creëert waarin mensen zich veilig voelen, maar tegelijkertijd worden uitgedaagd om te experimenteren en nieuwe dingen uit te proberen. Je hebt de steun van je team en je medewerkers nodig om dingen anders te doen. Als je nieuwe mensen inhuurt of een nieuw team opbouwt, zijn vaardigheden natuurlijk belangrijk, maar mentaliteit en inzet zijn misschien nog wel belangrijker."

Als Bart kijkt naar tuinbouwbedrijven ziet hij een patroon van innovatie, "Je ziet dat de sector voornamelijk bestaat uit MKB- en familiebedrijven," merkt hij op. "Ik ben ervan overtuigd dat dat deels bijdraagt aan de innovaties die al jaren plaatsvinden; het besluitvormingsproces is makkelijker en sneller en familiebedrijven gaan voor de lange termijn, niet voor de snelle winsten. Natuurlijk is de sector de laatste jaren volwassener geworden, en hebben investeerders de waarde van hightech teelt in kassen ontdekt. Dat betekent ook dat innovatie versneld kan worden en dat er meer ruimte is voor experimenten. Ik kijk ernaar uit om te zien hoe deze verschillende modellen zich zullen aanpassen aan de steeds onzeker wordende wereld om ons heen, een van de vele uitdagingen en veranderingen."

Mogelijk nieuw landschap
Zelf een Nederlander, is Bart zich zeer bewust van de situatie van de tuinbouw in Europa en de uitdagingen van zijn collega-telers in Nederland. "Nederland is de een-na-grootste tuinbouwexporteur ter wereld. In de komende jaren denk ik dat de bulkproductie meer geografisch verspreid zal worden over de wereld, of Europa - als je dat bekijkt vanuit een Nederlands oogpunt," benadrukt hij. "Ik geloof er echter wel in dat er in Nederland altijd plaats zal zijn voor teelt van hoge kwaliteit. Niet alleen omdat we benodigde kennis en technologie bezitten, maar ook omdat we een uniek ecosysteem hebben gecreëerd dat teelt combineert met logistiek, distributie en input, allemaal slechts een steenworp verwijderd van onze finale klant."

En wat betreft het communiceren van dat alles naar de eindgebruiker, zegt Bart dat de tuinbouwsector daar zijn zwakke plek laat zien. "Ik denk zeker dat iedere sector en elk bedrijf de verantwoordelijk heeft zijn eigen verhaal te delen," zegt hij. "Niet alleen met de mensen die je kent of die jou kennen, maar ook en vooral met alle anderen. Met de mensen die niet weten wat er gebeurt in een kas en alles om de tomaat heen die je koopt in de supermarkt."

Om dat beter te kunnen vertellen en een beeld te schetsen van de tuinbouwsector, werken Division Q en Koppert Cress samen met EatThis. "We waarderen wat EatThis probeert te doen, want een verhaal vertellen is niet makkelijk en kost ook veel tijd. Ik denk dat iedereen die een stem heeft en een positieve invloed kan hebben, zijn stem moet laten horen. Duurzame voedselproductie is de enige manier, er zijn geen alternatieven, en ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat lukken."

Voor meer informatie:
Bart van Meurs
Division Q
[email protected]
www.divisionq.nl

EatThis. 
Renee Snijders
[email protected]
www.eatthis.info