Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Oscar van Turenhout, OV Fruit, ziet onder meer concurrentie uit oosten

"Het Spaanse product staat onder druk”

“Op dit moment gaat het aardig,” vat Oscar van Turenhout van OV Fruit, actief in AGF-handel, de markt voor Spaanse groenten begin november samen. Oscar merkt op dat door de hoge temperaturen in Nederland de afgelopen tijd de teelt langer is doorgegaan, waardoor het Spaanse en Hollandse product elkaar in de weg heeft gezeten en er veel product op de markt was met de bijbehorende lage prijzen. “Het begint nu wat kouder te worden en voor de Nederlandse telers schiet het niet op om te stoken met de huidige gasprijzen, waardoor we sinds begin november merken dat de handel een beetje leuk begint te worden.”

Oscar van Turenhout van OV Fruit voorziet dat het een uitdagend seizoen wordt. In vakblad Primeur blikte hij vooruit voor de kaki's, citrus en ook voor groenten. 

Voor bijvoorbeeld aubergine, courgette, paprika of broccoli voorziet Oscar tot eind december strubbelingen. “Er zijn een stuk minder kilo’s dan verwacht. De retail gaat ook langzaamaan over waardoor er te weinig handel zal zijn en de prijzen zullen stijgen. Maar ik verwacht dat er in januari meer Spaanse groenten op de markt zullen komen.”

Contract
De uitdagingen voor het Spaanse product komen deels voort uit de weersomstandigheden, maar deels ook omdat de markt in Spanje verandert, merkt Oscar. Hij ziet dat er in zijn algemeenheid wat minder geteeld wordt in Spanje. “Waar er 10 jaar geleden misschien 20 telers al hun productie via een grote coöperatie afzetten en daardoor verliezen hebben geleden, zijn er door die concurrentie nu misschien nog 15 telers waardoor er minder volume wordt geteeld in Spanje. Niemand kiest er nog bewust voor om voor verliezen te telen, er wordt vooral op contract geteeld.” 

Toch kunnen af en toe overschotten ontstaan, merkt de AGF-handelaar op. “Die zullen voor vreselijk slechte prijzen op de markt komen, maar de overschotten zullen incidenteel zijn, want er wordt veel bewuster geteeld. Er is al een hoop ingedeeld en er zullen geen grote volumes wekenlang voor slechte prijzen op de markt belanden.”

Overigens merkt Oscar op dat de markt niet uitsluitend door het Spaanse product wordt bepaald. “Het is geen feest met de prijzen. We hebben niet alleen met Spanje te maken; inmiddels komen er bijvoorbeeld tomaten vanuit Albanië, Turkije, Marokko en Moldavië. Tien jaar geleden zag je uit landen als Albanië en Moldavië geen handel komen. Nu wel en die landen produceren goedkoper en dat zit de Spaanse teelt in de weg waardoor het Spaanse product onder druk staat.” 

Vrije markt
Dit neemt niet weg dat Oscar ziet dat er zeker ook ruimte is voor de vrije markt, al was het maar omdat het vastleggen in programma’s bij de retail er ook toe leidt dat steeds meer telers ervoor kiezen om niet meer afhankelijk te zijn van de prijsvoorschriften van de retail en met specialisatie een andere weg in te slaan. Dat wil overigens niet zeggen dat de prijs er niet toe doet. “Prijs is nog steeds heel belangrijk, maar service en continuïteit in kwaliteit en in prijs is ook belangrijk. Het zorgt voor doorstroom. Als je de handel laat afhangen van de overschotten die naar Nederland worden gestuurd, heb je die continuïteit en stabiliteit niet en weet ook de klant niet wat hij moet.”

Oscar ziet ook voor de toekomst kansen in de markt voor specialisatie en bewijst met OV Fruit zelf, dat groothandelsmarkten in heel Europa belevert, dat het kan werken. De broers Oscar en Victor Van Turenhout startten afgelopen september met hun AHG-handel, naast AGF gericht op dadels en exoten, en kunnen in november al melden dat ze prognoses al dik hebben overschreden.

Dit artikel verscheen eerder in editie 11, 36e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl