Rotterdam World Gateway (RWG), de Delta terminal van Hutchison Ports ECT Rotterdam (ECT) en Kramer Group worden als eerste marktpartijen aangesloten op de Container Exchange Route (CER).
Met deze partijen zijn eerder deze maand de overeenkomsten getekend. Met de Douane zijn eind juni 2022 al afspraken gemaakt over de aansluiting van de Rijksinspectieterminal op de CER om daarmee de integriteit van de transporten van en naar deze locatie te versterken. Havenbedrijf Rotterdam gaat nu de aansluitingen tot de terreinen en de verbinding met de Gesloten Transport Route realiseren. Eind 2023 kunnen de eerste transporten over de baan plaatsvinden, zo meldt het havenbedrijf.
Uitwisseling van containers
De uitwisseling van containers tussen terminals, containerdepots, distributiecentra én douanefaciliteiten (in het geval van een inspectie) vraagt om zo efficiënt en integer mogelijk transport. Om dit te bewerkstelligen heeft het Havenbedrijf de CER laten aanleggen. Het betreft een ongeveer 17 kilometer lang gesloten wegennetwerk, dat op de Maasvlakte een groot deel van de terminals, depots, distributiecentra en de Rijksinspectieterminal met elkaar moet gaan verbinden. Vervoerders hebben de mogelijkheid om via bemand vervoer over de baan te gaan rijden.
Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam: "Ik ben verheugd dat RWG, ECT, de Douane en Kramer Group als eerste partijen aangesloten zullen worden op de Container Exchange Route. Dit commitment onderschrijft de belangrijke rol van de CER in het toekomstbestendig maken van het containercluster in de Rotterdamse haven."
Bron: Port of Rotterdam