Tholen - "Van de winter zal er zo'n 10 procent van het gebruikelijke aanbod zijn op het gebied van Belgische kasgroenten", verwacht Barry Michiels van exporteur Gebroeders Michiels. "Eigenlijk gaan we 10 jaar terug in de tijd wat betreft lokaal aanbod gedurende het jaar. De laatste jaren hebben we in de winter altijd komkommers, belichte tomaten en paprika's gehad, maar voor deze winter zullen we het, door de gestegen stookkosten, weer van de wintergroenten moeten hebben. Het aanbod verschilt weer per seizoen in plaats van alles jaarrond."
Commercieel gezien is een koude winter gewenst
Ook al lijken de gasprijzen in België de laatste tijd licht te dalen, de handelaar verwacht niet dat dit van invloed zal zijn op het aanbod van kasgroenten. "Sinds vrijdag zijn de gasprijzen weer licht afgenomen, maar de beslissingen zijn gemaakt. Veel telers hebben besloten deze winter niet te gaan verwarmen en dat gaan ze ook niet meer terugdraaien. Het is ook niet gek; normaal hebben we bijvoorbeeld heel het jaar kropsla, maar als een teler maar 60 à 70 cent per stuk krijgt, moet hij gaan bijleggen. Natuurlijk riskeren ze dat niet. Op het moment hebben we nog paprika, aubergine en komkommers, maar dit begint langzaamaan weg te vallen uit de markt. Tomaten zullen we nog wel een week of 6, tot half december, aan kunnen bieden. Alleen buiten dit zal het bij ons voornamelijk afhangen van de verkoop van wintergroenten, als prei, wortelen, spruiten en koolsoorten."
"Aan de aanbodzijde is dit ook geen enkel probleem. Er zijn genoeg volumes van deze groenten", vervolgt Barry. "Kijkend naar de vraagzijde wordt het echter problematischer. De zachte herfst vooralsnog is voor veel mensen natuurlijk heerlijk, maar commercieel gezien is het voor ons beter als het een stuk kouder is. Een koude winter resulteert in meer vraag naar prei, wortelen en spruiten. Voor ons is het hierom voordelig dat de temperaturen dalen en de vraag naar de wintergroenten stijgt. Anders wordt het een heel matig winterseizoen, wat zonde is na een uitstekend 2022 tot dusver.
Afhankelijk van Spaans aanbod
"We zullen ermee om moeten gaan. Als er geen aanbod is, kun je niet verkopen. Niemand kan daar iets aan doen." De exporteur merkt op dat zijn klanten, op met name de Duitse groothandelsmarkten, zich voor de tomaten en paprika's richten op product uit Spanje of Marokko. "Ik heb al gehoord dat ze daar in beide landen zijn uitgebreid in areaal. Zij zien ook dat er in Nederland en België minder volume beschikbaar is en daar wordt graag op ingespeeld. Het enige riskante is dat ook zij afhankelijk zijn van het weer. Als het klimatologisch tegenvalt in het zuiden zullen we pas echt te maken gaan krijgen met tekorten op de markt. Uiteraard valt hier nog weinig over te zeggen, maar dat zou voor de nodige problemen zorgen."
Inflatie van invloed op horeca
De winter zorgt ervoor dat eigenlijk de gehele markt voor nu tussen hoop en vrees leeft. "Een minder winterseizoen kunnen wij nog wel overleven. Voor telers is het echter rampzalig, en ook van de horeca verwacht ik helaas niet veel. De inflatie zorgt er toch voor dat er bewuster wordt gekeken naar de uitgaven. Een hapje eten buiten de deur is dan vaak één van de eerste kosten die wordt vermeden, waardoor er ook minder slasoorten, cherrytomaten etc. verkocht worden. In de retail zal dit wel blijven lopen, maar ik verwacht vanuit de horeca toch minder vraag. Voor ons is het nu eigenlijk een transitiemoment en of het na de winter weer terug naar 'normaal' gaat, is echt koffiedik kijken."
Voor meer informatie:
Barry Michiels
Gebroeders Michiels
Kempenarestraat 50
2860 Sint-Katelijne-Waver, België
+32(0)475 262 482
[email protected]
www.gebroedersmichiels.be