"Momenteel zijn we waarschijnlijk een van de grootste groentetelers in Korea, waarbij we leveren aan de grote retailers en voedselbedrijven. Met ons B2B-bedrijfsmodel voor het leveren aan grote voedselbedrijven in Korea kunnen we voorop blijven lopen," zegt Yong Park, global business operations van PlantFarm en chief marketing officer van Farm8.
Farm8 levert daarnaast ook online en offline aan retailers, waaronder ook fastfoodfranchisers zoals Shack Shack Berger en Burger King. "Omdat we alles zelf ontwikkelen, verpakken en distribueren, kunnen we ontzettend flexibel zijn richting de klant." Momenteel distribueert het bedrijf kant-en-klare salades die in winkels te koop zijn.
Yong Park tijdens Indoor AgTech 2022
Farm8, een agtech-bedrijf in Seoul, Zuid-Korea, is het merk van in een vertical farm geteelde producten, die worden verkocht in winkels in het hele land. De rol van PlanTFarm is het ontwikkelen van vertical farmsystemen en het gebruik ervan voor de teelt van groenten. De farms van PlanTFarm zorgen ervoor dat Farm8 een constante hoeveelheid producten kan leveren.
Een stabiel bedrijfsmodel, met drie onderdelen
"Ik denk dat we een heel uniek bedrijfsmodel hebben, met drie onderdelen waarmee we inkomsten kunnen genereren." Yong vertelt dat ze allereerst de inkomsten hebben uit de vertical farms die door PlanTFarms worden ontwikkeld en gebruikt en waarvan de producten weer worden doorverkocht.
Ten tweede werkt het bedrijf met partners die geld investeren om farms te bouwen, die door PlanTFarm worden gebouwd en gebruikt. Op deze manier deelt het bedrijf de hardware en software om zo optimaal mogelijk te kunnen telen in vertical farms en deze groenten uiteindelijk te kunnen leveren aan Farm8.
Ten derde kunnen kleine telers of investeerders met interesse in vertical farming training krijgen met behulp van de systemen van PlanTFarms. Ook leren ze dan wat de vereisten zijn voor een goede kwaliteit en wat het resultaat ervan is.
"We hebben veel groenten nodig, dus het is een goede stimulans voor telers om over te stappen van traditionele methoden naar een indoor-omgeving. Ze kunnen dan altijd producten verkopen, omdat wij die van hen afnemen. Voorheen werd er minder dan 10% van onze producten verticaal geteeld, maar het is ons doel dat dat naar de 50% gaat.
Er zijn vijf grootschalige bedrijven in Korea, die door PlanTFarm worden gebruikt en grote hoeveelheden producten leveren aan hun klanten. De grootste faciliteit beslaat 5000 m2. In totaal heeft PlanTFarm meer dan 75 verschillende faciliteiten gebouwd in Korea.
Eenvoudige stap naar vertical farming
Door eerst te werken voor voedselbedrijven als Kellogg's en General Mills en voor IT-bedrijven als Motorola en Samsung Electronics was het een eenvoudige overstap voor Yong naar de technische kant van vertical farming. Terwijl hij voor Conway werkte aan een slimme teeltset voor huishoudens kwam Yong in contact met vertical farming. Sindsdien is hij daarin geïnteresseerd. Omdat hij al zijn hele leven betrokken is bij marketing, was de overstap een logische stap voor hem. Toen hij na een periode in Silicon Valley weer terugkwam in Korea, kwam hij in contact met Farm8, de dochteronderneming van PlanTFarm.
Yong is nu verantwoordelijk voor de uitbreiding wereldwijd. Hij merkt op dat het heel moeilijk is om het hele jaar door producten van goede kwaliteit te krijgen. Daarin kan vertical farming een rol spelen.
Kansen op de Mongoolse en Zuidoost-Aziatische markt
Het bedrijf is in Mongolië een joint venture aangegaan met Premium Group, met de naam Premium Novelty. Deze groep heeft een van de grootste supermarktketens in Mongolië in handen. In deze samenwerking wordt er een vertical farm gebouwd in Mongolië en wordt er samengewerkt met deze keten om de groenten te distribueren. Yong denkt dat de Mongoolse markt gunstig is voor PlanTFarm, omdat er daar het hele jaar door maar een beperkt assortiment aan verse groenten beschikbaar is.
"We willen de consumenten voorzien van een eenvoudige toegang tot verse groenten van hoge kwaliteit en dat aantal ook verhogen. Zodat ze niet beperkt zijn tot aardappelen, zoete aardappelen, wortelgroenten en een beetje spinazie en sla. Door hier een faciliteit te bouwen kan er lokaal het hele jaar door geteeld worden. We creëren eigenlijk een nieuwe groentenmarkt voor consumenten," bevestigt Yong.
Groenten komen of uit een kas, wat als premium wordt beschouwd, of worden geïmporteerd uit China. "We hebben ontdekt dat de Mongoolse consument zich zorgen maakt over de kwaliteit van de groenten die uit China komen, gezien de kans op grote hoeveelheden gewasbeschermingsmiddelen. Dat is nog een voordeel voor ons, omdat wij lokale producten leveren zonder gebruik te maken van gewasbeschermingsmiddelen."
Yong benadrukt dit najaar dat er nog twee nieuwe faciliteiten worden gebouwd, waarvan er begin oktober een in Koeweit bijna af is. Daarnaast hebben ze nog een samenwerking lopen met Pure Harvest, waarmee ze vertical farming promoten in het Midden-Oosten in combinatie met de teelt in kassen.
Alhoewel Zuid-Korea een klein land is, wil Farm8 lokaal nummer 1 blijven. Er zijn veel kansen in de technologie voor vertical farming. "Ik denk dat alle landen vertical farming inzetten om andere redenen, zoals het Midden-Oosten, Mongolië en Zuidoost-Azië.
Toevoeging aan het productassortiment
Momenteel worden er alleen groenten geteeld bij de farms van PlanT, maar dat gaat binnenkort veranderen. "We gaan binnenkort ook van start met zachtfruit, wat ook aan de salademixen wordt toegevoegd. Daarnaast staan champignons nog op de wensenlijst," voegt Yong eraan toe. Maar daar stopt het niet. Farm8 is ook in gesprek met cosmetische bedrijven om gewassen te telen die in eindproducten worden verwerkt.
De grootste farm, genaamd T-farm 5, is buiten de stad KwangJu gevestigd in Zuid-Korea, met een totaal areaal van 5000 m2. Deze faciliteit levert dagelijks meer dan 2000 kg groenten aan hun klanten.
Voor meer informatie:
Yong Park
Farm8 / PlanTFarm
[email protected]
http://en.farm8.co.kr