Elke zakenman droomt ervan, al was het maar één keer in zijn leven, de klapper te maken die hem het grote fortuin in de schoot zal werpen. Die gouden greep deed de nu [1988] 50-jarige Jan de Lange uit Bleiswijk in 1980 toen hij als eerste op het idee kwam verschillende kleuren paprika's in schaaltjes verpakt op de markt te brengen. De Lange is nu onbetwist de grootste specialist van Mixed Paprika met een miljoenenomzet waarvan 90% uit de export. "Nog elk jaar hebben we onze omzet met een paar miljoen gulden kunnen vergroten", stelt De Lange tevreden vast. Na eerst als inkoper op de Rotterdamse veiling gewerkt te hebben begon hij in 1973 voor zichzelf op de Bleiswijkse veiling met een groothandel en inpakstation.
Een goedlachse Jan de Lange aan de telefoon
De Lange: "We doen alles op het gebied van kleinverpakking. Naast paprika zijn het vooral Hollandse groenten als tomaten, komkommers, spruiten en knolselderij. Van het laatste product verpakken we zo'n honderd ton per week. Op het ogenblik werken bij ons 32 personen. Allemaal werken we als één grote familie. Als er zo nodig extra werk verzet moet worden gebeurt dat vanzelfsprekend. Met zulke mensen kan je bergen verzetten. Je kunt nog zulke goede ideeën hebben, als je niet de juiste mensen hebt om die in de praktijk uit te voeren, schiet je er niet veel mee op. Daarom wil ik een groot deel van ons zakelijk succes op het conto van mijn medewerkers zetten."
Verkoper Hans Overbeeke van J. de Lange
Van het product Mixed Paprika gaat er bij De Lange rond een miljoen kg per jaar de deur uit, zowel Hollandse als Spaanse. Sinds 1984 is Amerika het belangrijkste afzetgebied. "Daar kunnen ze van onze Mixed Paprika kennelijk niet genoeg krijgen. Intussen werken we er hard aan om onze export ook naar andere landen uit te breiden, met name naar België", zegt De Lange.
Sinds vorig jaar importeert De Lange veel paprika's uit Spanje. "Hoewel die kwaliteit het niet bij de Hollandse halen." Wat de prijsvorming van paprika betreft gelooft Jan de Lange dat die van het Hollandse product niet veel van die van vorig jaar zal verschillen, mogelijk zelfs beter zal liggen. Zijn inkopen doet hij vooral op de veilingen van Westland-Noord, Bleiswijk en Delft-Westerlee. Met de verkoop is Hans Overbeeke belast.
Jan de Lange jr. doet de inkoop in het bedrijf van zijn vader
Bedrijfsleider bij De Lange is diens schoonzoon Piet Reyeman, terwijl de 23-jarige zoon en naamgenoot Jan de Lange jr. de leiding van de inkoop heeft en bezig is de export naar België groter aan te pakken. "Vorig jaar hebben we daar een marktonderzoek gedaan en daaruit hebben we zeer gunstige conclusies kunnen trekken. De Belgische groothandel zal spoedig meer van ons horen", zegt De Lange jr. Zijn zus Nelly levert op haar manier een charmante bijdrage aan de publiciteit van Mixed Paprika door de voorpagina van dit nummer van Primeur op te sieren. Een en ander ziet er in ieder geval zeer kleurrijk en smaakvol uit.
De specialiteit: klein verpakken van mixed paprika
Jan de Lange heeft één grote hobby en dat is de schaatssport. Uit eigen middelen organiseerde hij vorig jaar in Bleiswijk een grootse huldiging van de Nederlandse schaatstop onder wie tweevoudig winnaar van de Friese Elfstedentocht Evert van Benthem, oud-wereldkampioen Hein Vergeer, Leo Visser en Gerard Kemkers. "Het zijn niet alleen geweldige sportmensen, maar ook in de omgang heel aardige jongens voor wie ik ontzettend veel bewondering en respect heb", zegt de succesvolle Bleiswijkse zakenman.
Bron: Primeur 13 - Jaargang 02 - 25 maart 1988