Tomaten met unieke smaken en vormen, zaadloze snackpaprika's, gekweekt uit zaad, kleine meloenen, allemaal met een uitzonderlijk hoge opbrengst: dit alles wordt nog steeds geleverd door het in Israël gevestigde Breedx. Lior Carmeli, CEO van Breedx: "Ons doel is om in de komende twee tot drie jaar het complete kleurenbestand aan minipaprika's voor commerciële productie uit zaden te bieden."
Momenteel worden zaadloze paprika's van Breedx commercieel geteeld in Spanje voor de Europese markt, in Mexico en Canada voor de Noord-Amerikaanse markten en in Zuid-Afrika en Israël voor de lokale markten.
De zaadloze, zoete minipaprikarassen van Breedx worden verkocht onder de merknaam Pepperito en richten zich op twee snacksegmenten; 1Bite met een lengte tot zes cm en een mini-Kapia-type met een vruchtlengte tussen de 8 en 15 cm. Andere snacksegmenten bevinden zich in een vergevorderd veredelings-stadium en zullen binnenkort op de markt komen.
Momenteel zijn er drie rassen die via zaden kunnen worden vermeerderd; twee voor rode minikapia, één voor rode 1Bite, en de andere rassen, die momenteel via vermeerdering worden gekweekt, zijn "op weg" naar zaden. Hoewel rood de dominante kleur is, zitten er ook gele en oranje rassen in hun portfolio.
Marketingselement
Caremeli zegt dat de consumenten van verse groenten zich de afgelopen 25 jaar steeds bewuster zijn geworden van de producten die zij eten. "Gezondheidsaspecten worden steeds belangrijker, en een andere of speciale smaak kan de consumptie stimuleren. Nieuwe groenten, die opvallend en innovatief zijn, kunnen een goed marketingselement zijn. Voor wat betreft tomaten, met een overvloed aan producten die al in het schap liggen, is er vraag naar een consistent verbeterde en speciale smaak. Komkommers met een veel hoger percentage droge stof dan normaal zouden het pre-cut segment erg ten goede komen. Meloenen met eetbare schillen zijn voor ons de heilige graal. Paprika zonder zaden, wat wil zeggen groenten en fruit die 100% zaadvrij zijn, geteeld uit zaden - dát was de ultieme uitdaging!"
Breedx, in 2017 opgericht in Israël, heeft veredelaar Benny Nir in dienst genomen om een zaadloos paprikaprogramma voort te zetten. De focus van Breedx ligt op de conventionele veredeling van gespecialiseerde groenten. Het bedrijf heeft een veredelingsprogramma ontwikkeld, gericht op de smaak-eigenschappen van tomaten, en een unieke vorm. "Breedx heeft zich onlangs op het gebied van meloenveredeling begeven, maar het creëren van zoete, smakelijke, zaadloze paprika's is nog steeds de belangrijkste activiteit van Breedx," zegt Carmeli.
De aanpak van het bedrijf is erop gericht de telers te laten profiteren van de altijd veranderende behoeften van de markt. "Het belangrijkste voordeel voor de teler is een potentieel hogere opbrengst, aangezien de energie die nodig is voor de zaadproductie in de vrucht kan worden omgeleid naar extra fruitproductie. Voor de kleinere soorten in drie kleuren (rood, geel en oranje) focussen we ons op de consument die op zoek is naar een gezonde, zoete en lekkere snack met minimale voorbereiding. De bovenkant van de kleine paprika kan worden afgesneden en deze kan dan, zonder er zaden uit te halen, worden gevuld met iets als roomkaas of gehakt. In de toekomst zal een grote paprika zonder zaadjes een grote aanwinst zijn voor de sector "vers gesneden en kant-en-klare salademixen", besluit Carmeli.
Voor meer informatie:
Lior Carmeli
Breedx
Tel: +972 52 661 7405
[email protected]
www.breedx.com