Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"augustus was echt rampzalig"

Gedesillusioneerde Franse tomatentelers plakken proteststickers

Een grote opbrengst tegenover een groot gebrek aan consumptie: de Franse tomatenmarkt verkeert sinds half juli van dit jaar in een crisis. Tomatentelers besloten daarom ook onlangs om actie te gaan voeren in supermarkten in heel Frankrijk, om te protesteren tegen de invoer van tomaten vanuit Marokko.

"Wat de afzet betreft was de maand augustus echt rampzalig. Als gevolg van de stijging van de teeltkosten lijden alle Franse tomatentelers verlies. De markt voor cherrytomaten verkeert al 7 weken in een crisis. Twee jaar geleden, tijdens de pandemie, werden we geprezen om onze 'Made in France'-producten, maar inmiddels heb ik het gevoel dat dit alles alweer is vergeten. In de crisissituatie waar we nu in zitten begrijpen wij, als telers, niet waarom er nog zoveel Marokkaanse importtomaten in de schappen liggen", vertelt Antoine Cheminant, tomatenteler en leider van de acties in de regio Nantes.

Concurrentie Marokko
Geconfronteerd met deze vaststelling zijn de tomatentelers op 8 en 9 september overal in Frankrijk in actie gekomen om te protesteren tegen wat zij beschouwden als onrecht en misbruik door Franse supermarkten.

"Consumenten moeten begrijpen wat er bij het telen van Marokkaanse tomaten allemaal komt kijken. Hoewel we als Franse telers tijdens deze periodes van grote opbrengsten concurrerend bezig zijn, zullen we nooit kunnen concurreren met de Marokkaanse prijzen, omdat alleen al de arbeidskosten in Frankrijk 17 keer hoger zijn dan die in Marokko. Bovendien zal het telen van tomaten in Marokko door de steeds zorgwekkender droogteperiodes de watervoorraden van het land alleen maar meer belasten dan die in Frankrijk. De tomatenteelt in Marokko is verder afhankelijk van de bouw van enorme ontziltingsinstallaties die veel energie verbruiken en een flinke impact op het milieu hebben. Om consumenten bewust te maken van deze grote verschillen ten aanzien van het teeltproces tussen beide landen moet dit duidelijk onder de aandacht worden gebracht."

Gebrek aan transparantie over herkomst product
Door op de bakjes met Marokkaanse tomaten een oranje etiket te plakken waarop de herkomst van het product ondubbelzinnig wordt vermeld, wilden de telers de grote gelijkenis tussen de verpakkingen van de twee herkomsten aan de kaak stellen.

"Wij bekritiseren het feit dat de herkomst niet duidelijker wordt vermeld. Consumenten moeten namelijk op de achterkant van het bakje kijken om deze informatie in zeer kleine letters te kunnen lezen, niet normaal. Als de Marokkaanse merken hun producten in dezelfde verpakking verkopen als die van de Franse producten, kopen consumenten in feite een bakje Marokkaanse cherrytomaten in de veronderstelling dat deze in Frankrijk zijn geteeld. Dit gegeven werd nog eens bevestigd in de gesprekken die we tijdens onze acties met consumenten hebben gevoerd."

In totaal hebben de Franse telers zich in het kader van hun acties op 15 supermarkten in Frankrijk geconcentreerd. "We organiseerden ons per regio. De acties waren gericht op cherrytomaten, maar we hadden ook net zo goed kunnen kiezen voor de sla uit Italiƫ of de little gem sla uit Spanje, die het hele jaar door in de schappen van de supermarkten verkrijgbaar zijn."

Pacifistische acties voor een constructieve dialoog
De telers wilden een voor hen abnormale situatie onder de aandacht brengen en kozen ervoor dit op een pacifistische manier te doen. "Op het moment dat we een winkel binnengingen, gingen we eerst met de manager praten om hem of haar onze bedoelingen uit te leggen, bedoelingen die vaak werden begrepen. Wij proberen te begrijpen waarom zij, als supermarkten, ervoor kiezen dit product aan te bieden terwijl de Franse sector in een crisis verkeert. Het doel is niet om krachtdadig te zijn, maar om een dialoog te bevorderen en op die manier samen tot een constructieve oplossing te komen."

Voor meer informatie:
Antoine Cheminant
Groupe Cheminant
[email protected]