Hoewel het aanvankelijk is ontstaan om de supermarkten jaarrond te voorzien van groenten met een optimale rijping en van eigen teelt in Almería en Granada, heeft het Saborum-project van het Spaanse bedrijf Casa Ametller ervoor gezorgd dat producten zoals tomatenspecialties het aantal herhaalaankopen weten te verhogen. Het project, dat succes heeft geoogst in gespecialiseerde winkels, krijgt navolging in grote supermarktketens die er steeds meer open voor staan. Het bedrijf begon met 800.000 kilo. Nu heeft het een productie van tussen de 18 en 20 miljoen kilo per jaar.
"Saborum werd in het leven geroepen om de tevredenheid van de consument, onze eindklant, te verhogen. Dat is niet eenvoudig vanwege de grote diversiteit aan basisproducten op de markt, die elkaar kannibaliseren en hevig concurreren in volumes en prijzen", zegt Pere Meya, directeur en oprichter van het Saborum-project. Een voorbeeld is de tomaat, een product waarvan het prestige daalde toen het in grote volumes werd geteeld voor de retail. Nu vertegenwoordigt de tomaat ongeveer 80% van dit project, hoewel ook de rest van de groenten nog aan bod komt, zoals courgettes, aubergines, paprika’s en komkommers, die geleverd worden aan de Ametller Origen-winkels.
TIP TOP
"Steunend op onze ervaring met Ametller Origen, dat momenteel meer dan 130 verkooppunten heeft, zagen we dat we ons konden onderscheiden van de concurrentie met tomatenspecialties. In Spanje zijn ze meestal geribbeld, zoals bijvoorbeeld de RAF-tomaat. Die zijn erg lekker, maar hebben een dikkere schil. Wij zoeken naar smaakvolle specialties om een groter aantal consumenten te bereiken en de expansie in de export mogelijk te maken. Ons eerste succes was een roze vleestomaat genaamd TIP TOP. Hij heeft ontzettend veel smaak, wat ervoor zorgt dat de consument hem opnieuw koopt", legt Pere Meya uit.
"Om dit te bereiken zijn we met verschillende zaadbedrijven gaan samenwerken. We wilden rassen vinden die emoties bij de consument weten op te roepen. We hebben al vier eigen rassen, waarvan een aantal exclusief op nationaal niveau. De vraag ernaar blijft toenemen. We hebben momenteel meer dan 100 rassen in onderzoek, van cherrytomaten in verschillende vormen en kleuren, traditionele rassen zoals Coeur de Boeuf tot nieuwe tomatenconcepten waar we nog niets over kunnen vertellen."
Volgens de directeur van Saborum is het niet mogelijk om het project tot een succes te maken zonder zij aan zij met de telers te werken en zonder enthousiast team. "Ik ben trots op een team te kunnen steunen dat in het project gelooft. Dat maakt ons sterker. We werken zij aan zij met de telers en we monitoren continu de gewassen bij hen. Onze tomaten die zijn geteeld met goede praktijken en een uitgekiend irrigatiebeheer zijn een delicatesse. We willen maximale kwaliteit leveren en dit kan alleen worden bereikt met de inzet van de hele keten, maar tegelijkertijd willen we mooie winstmarges genereren en het prestige in de tomatencategorie helpen herstellen."
"We oogsten op het juiste moment en de logistiek moet van snelheid een doel maken. Dit werkmodel is succesvol gebleken in gespecialiseerde winkels, maar we zijn erin geslaagd om het te extrapoleren naar de retail. Want door de dingen goed te doen, kan een complexe handeling toch met grotere hoeveelheden uitgevoerd worden", zegt Pere Meya. "Op dit moment kunnen we met trots zeggen dat we meer vraag dan aanbod hebben. Ongeveer 45% van onze opbrengst verkopen we in onze Ametller Origen-winkels, de rest gaat naar andere ketens in Spanje en andere Europese landen."
"De teeltgebieden bevinden zich op specifieke punten in Catalonië, Murcia, Almería en Granada, die de beste klimatologische omstandigheden bieden voor de teelt, zodat we jaarrond product beschikbaar hebben. Bovendien hebben we voor de zomermaanden nu ook een teelt opgezet in Portugal. Het Atlantische klimaat maakt het in de zomer een waar paradijs voor tomaten. We verwachten daar dit jaar 30% in volume te groeien, zowel voor verkoop in lokale ketens als voor aanvoer in heel Europa."
'Tomatheek'
Op deze manier slaagt Saborum erin een aanvoer gedurende 365 dagen van het jaar te hebben, met steeds dezelfde kwaliteitsparameters. "We verkopen deze tomaten onder het merk TIP TOP, waarmee we het referentiemerk in de tomatencategorie willen zijn. We willen onze eigen 'tomatheek' van specialties creëren, gegroepeerd in een enkel merk voor verkoop in Spanje en de rest van Europa."
Pere Meya, directeur van Saborum, wijst er ook op dat het heel belangrijk is dat consumenten hun aankopen herhalen. En daarom is het noodzakelijk dat de prijs van het product redelijk is. "Als retailers weten we dat we de kosten moeten optimaliseren om alle klanten te bereiken met het best mogelijke product tegen een betaalbare prijs."
Tot slot vertelt Pere Meya dat hij ook een lijn wil openen voor de horeca om premiumtomaten aan restaurants te leveren.
Voor meer informatie:
Pere Meya
Saborum Origen SL
[email protected]