Vorige week sloot de TTF-gasprijs voor de resterende maanden van 2022 af op een prijs dicht tegen de 350 €/MWh. Wéér een record. In deze crisisupdate zetten we de berichten op energie- en economiefront van het afgelopen weekend op een rijtje.
De gasprijs voor 'winter 2022' tot en met 26 augustus op de Title Transfer Facility. De gasprijs voor schoot donderdag t/m het eerste kwartaal van 2023 dik door de grens van 300 €/MWh heen. Vanochtend rond 10.30 lag de TTF-gasprijs tot het 3e kwartaal van 2023 boven die grens. Bekijk hier de actuele cijfers.
Energiehandelsplatform Powerhouse werpt een blik op de verschillen in gasprijs per land. Nederland is 'koploper gasprijs' kopt men boven het artikel. Onder meer belastingen (16% energiebelasting in Nederland bijvoorbeeld, tegen in de rest van Europa circa 5%) maken dat de gasprijs hier veel hoger is. Met de huidige prijsstijgingen (dreigt) of is de energiefactuur voor velen niet meer te betalen. Afgelopen vrijdag boog Den Haag zich over oplossingen voor het probleem. Dat doet het kabinet ook morgen. Lees hier het hele bericht van Powerhouse.
In België is er ook koortsachtig overleg gaande om de energiefactuur betaalbaar te krijgen. De VRT schrijft erover. De omroep werpt de vraag of de politiek een prijsplafond voor energie waar kan maken. Deze woensdag komt een overlegcomité bijeen. Allerlei 'oplossingen' worden aangedragen.
Op LinkedIn staat energieprofessional Jelle Blom stil bij de elektriciteitscrisis, want ook hier sneuvelen aan de lopende band records. Energiehandelaren verwachten een tekort aan elektriciteit deze winter, dit is wat de elektriciteitsprijs laat zien, schrijft hij.
Update gasleveringszekerheid Nederland, 26 augustus, via ministerie van Economische Zaken en Klimaat
In BNR-programma 'De Strateeg' stelde CDA Tweede Kamerlid Henri Bontenbal dat het bericht van Gasterra dat Nederland zich geen zorgen hoeft te maken over gastekorten 'misleidend' is. Volgens Bontenbal is de vraag of er voldoende gas is of niet, niet relevant. "Daar gaat het niet om", citeert BNR. "Er is in principe altijd gas, tenzij Noorwegen stopt met leveren. Alleen de prijs die dan betaald moet worden is zo ontzettend hoog. Ik maak me echt enorm zorgen om de maatschappelijke en economische impact van zo'n hoge gasprijs." Lees hier het hele bericht bij BNR.
De Rabobank zocht uit hoe Nederland ervoor staat in de aanloop naar de winter. In het geval van een normale winter volstaan de gasvoorraden om de winter door te komen, zelfs wanneer Rusland de gaskraan geheel dichtdraait en Nederland extra gas zal moeten leveren aan andere EU-landen, stelt de bank. In het geval van een koude winter dreigen wel gastekorten en zal het gasverbruik in Nederland verder moeten dalen. Ook zijn er aanzienlijk risico's, bijvoorbeeld wanneer de vraag naar LNG vanuit China en Japan ineens fors aantrekt en Europa daardoor minder tegemoet kan zien. Of wanneer de besparing van gas in Nederland en Duitsland lager uitpakt dan de 15 procent waar we voor de tweede helft van het jaar mee hebben gerekend. Lees hier de hele Rabobank-analyse.
De NOS bracht vrijdag berichtgeving vanuit de BBC naar buiten over Rusland, dat al weken op grote schaal gas zou affakkelen bij Nord Stream 1. Op het nieuws werd verontwaardigd gereageerd, onder meer omdat hier ondernemers hier op duurzaamheid inzetten en door de energiecrisis heen ook discussies over het stoppen met fossiele brandstoffen spelen, juist omdat niet alle landen dezelfde doelen nastreven. Lees hier het bericht.
Nieuwsuur maakte een item over het onafhankelijk willen worden van Russisch gas. Dat heeft voor bedrijven die gascontracten met Gazprom Energy hadden tegenovergestelde effecten.
Nederland zegde gascontracten met Gazprom Energy op om Rusland te raken. Dat heeft een tegenovergesteld effect. #Nieuwsuur pic.twitter.com/fSPDIDQnoy
— Nieuwsuur (@Nieuwsuur) August 25, 2022
Opvallend is dat afgelopen vrijdag bij een deel van de tankstations in Nederland een liter diesel voor het eerst duurder was dan een liter Euro95-benzine. Dat blijkt uit cijfers van UnitedConsumers. Vandaag is de Gemiddelde Landelijke Adviesprijs voor heel Nederland nipt hoger voor diesel dan voor benzine.
ANB Amro rekent in Nederland op een lichte recessie aan het eind van 2022 of begin 2023. Over heel 2023 zal de economie echter alsnog groeien. BNR schrijft erover.