Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Tomatenmarkt volop in beweging; gesprekstof genoeg op Global Tomato Congress

Tholen – Na tweeënhalf jaar was het Global Tomato Congress gisteren terug, wederom in Nederland. Vanuit de hele keten kwamen tomatenspecialisten naar Den Haag. De ongeveer 350 aanwezigen kregen een dagvullend programma voorgeschoteld met een breed scala aan onderwerpen, van techniek en veredeling tot marketing en handel.

Wie wilde kon bijna de hele dag met een koptelefoon op de presentaties in het Engels op het hoofdpodium volgen. Daar ging het over de grote onderwerpen die de sector bezighouden. Het vinden van nieuwe afzetmarkten is zo’n onderwerp, juist nu de markt door corona en een energiecrisis flink op de proef wordt gesteld.


Het team van Looye bij de feestelijke uitstalling van de Honingtomaten. De combinatie met chocola werd uitgebreid gekeurd en besproken door de diverse bezoekers van het Tomato Congress. Bekijk hier de hele fotoreportage.  

Winterseizoen 2022/2023
Andersom is voor komend winterseizoen vooral ook de vraag, die zeker ook in de wandelgangen werd besproken, waar iedereen zijn tomaten vandaan gaat halen als de lampen en de verwarming bij veel Noordwest-Europese telers weer uit blijven. David Herzog van Rijk Zwaan voorspelde dat de komende jaren er rekening gehouden moet worden met tomaten in de schappen uit veel meer verschillende landen. Voor veredelingsbedrijven is het vervolgens de uitdaging om voor al die landen de juiste rassen te hebben, zodat jaarrond de kwaliteit van de tomaat stabiel goed is.


Meer dan genoeg tomaten bij Rijk Zwaan. Bekijk hier de hele fotoreportage.  

ToBRFV
Net als bij de editie in 2019 ging het ook veel over het Tomato Brown Rugose Fruit Virus (ToBRFV). Jan Engelen van Coöperatie Hoogstraten was ’s ochtend de eerste die op het grote podium het virus aanhaalde in een presentatie over marktontwikkelingen. Geen leuk onderwerp, maar volgens hem wel noodzakelijk om te benoemen en te bespreken. De diverse veredelingsbedrijven op het podium deden dat daarna. Zij zijn inmiddels zover dat de eerste ToBRFV-resistente rassen op de markt zijn en de komende tijd zal het rassenportfolie met resistenties nog flink groeien. De volgende stap is nu om van intermediaire resistenties naar hoge resistenties te gaan, al is er ook het besef dat er met het virus geleefd zal moeten worden. Bovendien duikt eens in de zoveel tijd ook een nieuw virus weer op.


Ralph van der Caay, TNI, Robert van den Berg, Bakker Barendrecht en Hans Derks van Harvest House. Bekijk hier de hele fotoreportage.  

Stijgende kosten
Anders dan in 2019 nam energie een prominente rol in, zowel op de sprekerspodia, maar zeker ook in de wandelgangen. Niet gek nu de energiekosten gigantisch gestegen zijn, naast ook het stijgen van de kosten voor eigenlijk vrijwel alles wat er bij het telen en verhandelen van tomaten komt kijken. Doorberekenen van die kosten is niet makkelijk, in ieder geval niet in het begin van de keten, zoveel is inmiddels wel duidelijk. Over de komende winterteelt wordt volop gesproken, maar naar verluidt vinden telers het moeilijk prijzen af te geven, terwijl retailers terugschrikken van de hoge kosten die er bij een belichte en verwarmde tomatenteelt komen kijken.

Zuiden
Wie denkt het dan maar zuidelijker te moeten zoeken, komt mogelijk bedrogen uit. Ook hier stijgen de kosten, niet zozeer per se voor energie, maar wel voor onder meer verpakkingen en logistiek. Het gevolg is dat telers ook daar hoge prijzen afgeven als hen naar hun aanbod voor komende winter wordt gevraagd. Nog los daarvan is het aanbod ook bij telers in het zuiden eindig. De nodige volumes zitten sinds jaar en dag al vast in contracten. Telers daar kunnen ook geen tomaten toveren, zeker niet zolang zij niet zeker weten dat ze de tomaten ook tegen goede prijzen kunnen verkopen. De interesse in het zelf zuidelijker gaan telen of het aangaan van samenwerkingen met telers in bijvoorbeeld Noord-Afrika is ondertussen wel groot.


Yanick Verkade van Al Dahra Baywa en Erwin de Kok van BASF. Bekijk hier de hele fotoreportage.  

Internationaal
Enkele zuidelijke telers kwamen zelf ook aan het woord. Namens de Italiaanse teler Fri-El Green House spraken Michael Zaglere en Florian Gostner over hun toekomstplannen en aardwarmte. De telers willen in 2023 op in totaal 30 hectare gaan telen en ook start men deze herfst met boren naar aardwarmte. Nog zuidelijker teelt Al Dahra BayWa Agriculture in de woestijn. Dominik Hartl vertelde over hoe het daar in Verenigde Arabische Emiraten een flinke uitdaging is om de supermarkten en de consumenten te overtuigen van de kwaliteit van lokaal geteeld product. Importproduct uit bijvoorbeeld Nederland heeft er een goede naam. Hoe anders is dat hier, waar juist lokaal product de voorkeur krijgt van de consument.


Het team van Bayer laat de bezoekers hun voorkeur uitspreken over de verschillende tomatenrassen en presenteerde een speciale toolbox. Bekijk hier de hele fotoreportage.  

Toolbox
Tussen de presentaties door was er genoeg tijd om van dat lokale product te snoepen op het door Fruitnet georganiseerde evenement. Onder de ongeveer 25 standhouders waren de nodige veredelingsbedrijven en afzetorganisaties die tomaten hadden meegebracht. Ook was er tijdens een presentatie van veredelingsbedrijf Bayer een mogelijkheid om uit een nieuwe, speciaal ontwikkelde toolbox tomaten te proeven. Met die toolbox gevuld met tomaten gaat het veredelingsbedrijf naar supermarkten om hen de juiste rassen voor hun klanten te laten kiezen. Hiervoor zijn zeven smaakprofielen opgesteld en kijkt men verder dan alleen brix. Met de toolbox zet het veredelingsbedrijf in op het op feiten gebaseerd kiezen van rassen.

Bekijk hier de hele fotoreportage.