Tholen - Minder perfecte groenten verstopt in een felgekleurde smoothie van fruit met een hippe naam en uitstraling, goedkoop en gemakkelijke te bereiden en die jongeren een energieboost geeft. Het door het team Veggie Smooth bedachte concept viel volop in de prijzen van de Food Boost Challenge. De jury was unaniem: “Dit draagt het best bij aan onze missie en sluit het beste aan op wat de doelgroep wil.”
Als een raket gingen de winnaar Veggie Smooth (midden) en juryleden Isabelle Spinder (Dole) en Nadie Winde (Aldi) de lucht in bij de uitreiking van de hoofdprijs van de Food Boost Challenge
Klik hier voor de fotoreportage
"Het is keihard nodig dat jongeren tussen de 12 en 20 jaar meer groenten en fruit in hun dieet stoppen. Slechts 1% van hen eet genoeg groenten en 6 tot 15% neemt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid fruit tot zich," zo vertelde Machteld van Lieshout, Lead Researcher Food Boost Challenge en onderzoeker en docent aan de De Haagse Hogeschool. Daarom ging de Food Boost Challenge binnen de doelgroep op zoek naar een baanbrekend idee dat het eten van groenten en fruit aantrekkelijker maakt. Studenten van het MBO, HBO en WO met een goed idee konden zich melden. "Het is dus een studieopdracht, alle deelnemers deden geheel vrijwillig mee en zijn dus supergemotiveerd."
Uit vijfentwintig inzendingen volgden 10 finalisten die hun idee in het World Horti Center pitchten voor de jury bestaande uit Ron Simpson (The Avocado Show), Gisella Silva (Rabobank), Joyce Winnubst (Vermaat), NadieWinde (Aldi), Isabelle Spinder (Dole), Bianca Oudshoff (AppHarvest), Wendy Scholtense-Bos (Medical Delta Living Lab Vit for Life). Na de pitch stelde de jury verdiepende vragen en droeg ook ideeën aan voor verdere ontwikkeling. "Elk project heeft potentie", vonden ze.
Winnaars en juryleden op het podium
Jongeren willen best meer groenten en fruit eten. De jongerencultuur is hiervoor geen belemmering, blijkt uit onderzoek. Vooral het vermogen om genoeg groenten en fruit te eten ontbreekt. In de supermarkt, wat hét uitje voor hongerige scholieren is tijdens de schoolpauze en tussenuren, ontbreekt het aan verleidende gezonde concepten. Veel van de finalisten speelden daarop in, met fruitninja’s, vending machines tot lekkere koekjes of snacks waarin groenten en/of fruit verstopt zit.
Jurylid Ron Simpson lette vooral op het concept en de originaliteit van het idee. Dat is volgens hem het belangrijkste ingrediënt voor succes. Gelikte marketing speelde niet eens een rol. Niet een perfect in elkaar gestoken media-kit maar een spontane en imperfecte foto met het idee ging viraal op social media en legde de basis voor meer en meer aandacht. "Met de The Advocado hebben we een markt gevonden die niemand nog had gezien. Geef alles ook een duidelijke naam, want als merk verkoop je geen gerechten maar concepten", vertelde hij in zijn presentatie. Ook de kracht van 1 duidelijke keuze leidde tot succes. "Je haalt alle ruis weg en het is gemakkelijk te onthouden." Ron gaf ook credits aan investeerder Shawn Harris, destijds CEO van Nature’s Pride. Daardoor ontsloot zich een netwerk aan nieuwe mogelijkheden en contacten tot aan de telers die het succes van The Avocado Show mede heeft bepaald. Ron drukte de finalisten op het hart dat er geen gekke ideeën zijn, alleen de vraag: "Ben je ook gek genoeg om het idee uit te voeren?"
Ron Simpson van The Avocado Show: "Er is geen gek idee. De vraag is of je gek genoeg bent om het idee uit te voeren."
Uiteindelijk mocht de jury vier prijzen uitdelen. De hoofdprijs van 5000 euro werd bepaald door de vakjury en ging naar Veggie Smooth. De publieksprijs van 500 euro ging naar de Power Tower, een hippe koelkast-ready bewaarbak voor diverse soorten snackgroenten. Diverse sponsoren/juryleden boden ook een extra prijs aan. Die van AppHarvest, een bedrijfsbezoek aan inclusief reis naar de USA, werd ook gewonnen door Veggie Smooth. Seasonal Food won als runner-up bij de vakjury een diner bij Vermaat. Zij bedachten een food/kook challenge op middelbare scholen. Daarnaast was er een spontane aanmoedingsprijs van Ron Simpson voor Dixie van Dijk die de Good Food Mood App bedacht waarbij gezond eten gekoppeld werd aan het welbevinden van jongeren.