Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Op kraamvisite bij een nieuw snacktomatenconcept: Yu&Me

Tholen – Het was gistermiddag in Venlo bijna een echte kraamvisite. Een geboortekaartje vooraf was gestuurd, de beschuiten met muisjes waren er en daarnaast een dertigtal nieuwsgierigen die, en daar loopt de vergelijking spaak, een nieuw tomatenconcept kwamen bewonderen: Yu&Me.

De snacktomaatjes liggen vanaf 4 april bij Jan Linders in het schap, na een intensieve samenwerking door de hele keten heen van teler Bas en Ton van Leeuwen van kwekerij Westburg, het veredelingsbedrijf van BASF en ZON fruit & vegetables.


Teler Bas van Leeuwen onthult het nieuwe concept

De 'zwangerschap'
Bij die samenwerking stond Henri van Hassel, Consumer & Customer Manager bij BASF, gisteren in zijn openingswoord speciaal stil. De ‘zwangerschap’ die leidde tot het tomatenconcept duurde namelijk wel iets langer dan negen maanden.


Henri van Hassel

Het was BASF dat zo’n tweeënhalf jaar geleden de markt op wilde met het ras Luvion. Een snacktomaatje met een goede smaak, hoge brix en net iets fijner met een gewicht dan gangbaar bij snoep- en snacktomaten.

Teler Westburg nam het ras in 2020 intensief op proef. Ondertussen was met ZON en Jan Linders erbij de hele keten verzameld. De supermarktketen ontving de eerste testsamples begin vorig jaar en toen kon het voor Femke Arts, Senior Category Manager AGF bij Jan Linders, niet snel genoeg gaan, lachte zij gisteren. “Ik heb de mensen bij ZON bestookt met vragen.”


Teler Bas overhandigt symbolisch de eerste verpakking aan Femke Arts, Senior Category Manager AGF bij Jan Linders 

Bijzonder traject
Voor ZON is het de eerste keert dat met een complete ketenaanpak een concept werd ontwikkeld, vertelde directeur John Willems. “Zo’n traject met de hele keten bij elkaar, deden wij nog niet eerder. We hebben nu een draaiboek ontwikkeld en zijn al bezig eenzelfde aanpak ook in eerdere fases in trajecten in te zetten.”


John Willems sprak de visite toe

In het traject volgden markt- en consumentenonderzoek en ook zaten alle partijen op de Brightlands Campus in Venlo, ook de locatie voor de kraamvisite, samen tijdens een workshop voor een brainstorm. Met, zoals Henri het omschreef, ‘huiswerk’ en drie strategische conceptrichtingen gingen zij vervolgens weer naar huis. Nog meer onderzoek volgde, waarbij op de campus in Venlo gebruikt werd gemaakt van extra aanwezige expertise.

Jong proefpanel
Zo werd Kokkerelli erbij gehaald om kinderen de tomaatjes te laten proeven. Bij een smaakproef bleek het ras bij de kinderen qua smaak eruit te springen ten opzichte van andere snoeptomaten, maar vooral ook het feit dat het tomaatje iets fijner van formaat is werd gewaardeerd door het jonge proefpanel. Extra smaakonderzoek werd uitgevoerd door Essensor, voor het conceptdenken werd Pit-Foodconcepts betrokken en voor het verpakkingsontwerp verpakkingsontwerper Laura Voet.

Cadeauwaardige, kartonnen verpakking
Die verpakking, volledig van karton, had flink wat voeten in de aarde. De losse tomaatjes moesten er goed in te zien blijven, maar er ook niet zomaar uitvallen, en dat zonder plastic. Teler Bas van Leeuwen erkende dat hij er in het begin niet in geloofde dat dat zou lukken. Uiteindelijk werd de oplossing gevonden in een ‘cadeauwaardige’ verpakking met een dun strookje karton bovenop waardoor de tomaatjes, die in een uitschuifbaar bakje zitten, goed te zien zijn. De borreltomaatjes, zoals ze ook wel worden genoemd, worden er per 170 gram in verpakt.


Team Westburg mocht op kraambezoek natuurlijk niet ontbreken

Voor het hogere segment
Het verpakken bij de teler is hierdoor echt handwerk. Het smaakvolle ras, met een brix die voor het merendeel boven de 9,5 ligt, is zeker geen bulkproduct. Met Yu&Me zet men daarom in op het hogere segment. In zijn presentatie noemde Henri specifiek de millennial tweeverdieners en gezinnen met jonge kinderen, al zou de komende uit aankoopdata zomaar ook kunnen blijken dat andere groepen die van iets lekkers lussen de tomaat weten te vinden. “Het is op genieten dat we met dit concept inzetten. Dat willen we juist nu toch allemaal, niet”, stelde teler Bas van Leeuwen een retorische vraag.


Peter van Bree en Jørgen Snoijink van ZON flankeren teler Bas

Premiumlijn
Jan Linders is al bekend met premiumlijnen in tomaat. De supermarktketen zet waar mogelijk bewust in op regionaal product. Femke vertelde dat in het cocktail- en cherrysegment met succes al twee lijnen draaien. In snoeptomaten was zo’n lijn er nog niet, maar met Yu&Me nu wel. “Mooi op tijd voor extra aandacht in onze Paasfolder.”


Bas van Leeuwen met Carin Stroeken, Henri van Hasselt en Michiel Elshout van BASF


Een fotograaf legde de kraambezoek vast. Hier Maik van Grimbergen en Jenny Peters van ZON, teler BAS en Henri en Michiel van BASF


Erwin de Kok van BASF in gesprek met John Willems en Corné van Winsen van ZON 


Erwin en Henri van BASF Vegetable Seeds. 


Het geboortekaartje

Voor meer informatie:  
ZON fruit & vegetables
T: +31 (0)77 3239999
[email protected] 
www.royalzon.com 

BASF Vegetable Seeds 
www.nunhems.nl