Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Innovatie met gasbranders komt precies op juiste moment

Ook in de glastuinbouw kan men niet meer om het Internet of Things heen. Samen met Siemens maakte Zantingh het mogelijk om haar gasbrander-installaties bij telers over de hele wereld op afstand te monitoren.

Zowel Zantingh, dat eerder dit jaar al over de innovatie vertelde, als haar klanten, bij wie momenteel circa 120 Climatix-regelaars stapsgewijs worden geïnstalleerd en online gebracht, profiteren van kostenbesparingen en andere voordelen. “Het is een mes dat aan twee kanten snijdt", aldus installatiedeskundige Bertus Baas van Zantingh in een artikel van Siemens.

Als leverancier van gasbrander-installaties en CV-componenten is Zantingh uit Rijsenhout sinds jaren een OEM-klant van Siemens. Voor haar gasbranders met een brander-managementsysteem van Siemens ontwikkelde Zantingh samen met Siemens een touchscreen dat het brander- en ketelproces visualiseert zodat men dit ter plekke goed kan monitoren.

Video uit eerder artikel over deze innovatie

Op afstand
Vier jaar geleden werden de eerste stappen gezet om de gasbranders ook op afstand te kunnen uitlezen. “De maatschappij zat toen nog heel anders in elkaar”, vertelt Baas. “Wij vlogen de hele wereld rond om onze installaties te servicen en onderhouden. De vraag naar monitoring en service op afstand was nog niet zo groot, maar wij wilden dit alvast kunnen testen omdat we zagen dat dit de toekomst was.”

Nieuwe technologie
Vanuit Siemens heeft productmanager Jeroen van der Steuijt dit traject begeleid. Hij hielp Zantingh zich te verdiepen in nieuwe technologie en bood hulp bij het implementeren en het opstellen van dashboards en graphics. Baas: “We hebben veel contact gehad en over alles samen gespard. De ondersteuning door Jeroen heeft ons enorm geholpen snel stappen te zetten.”

Net voor corona uitbrak en het internationale vliegverkeer sterk aan banden werd gelegd, hadden Zantingh en Siemens een kant-en-klare oplossing die aansloot bij de marktbehoeften. Vanaf september 2020 is Zantingh deze gaan verkopen.

Regelaar met geïntegreerde gateway
Het hart van het systeem is een Climatix-regelaar van Siemens in combinatie met een cloud-omgeving. De regelaar is, zoals de naam al aangeeft, afkomstig uit de klimaattechniek. Zantingh is het eerste bedrijf ter wereld dat hem toepast op gasbranders. Via de regelaar met geïntegreerde gateway worden alle gegevens van de gasbrander, het brander-managementsysteem, de ketel en eventuele randapparatuur (rookgascondensor, CO2-klep of CO-detector) naar de cloud gestuurd. Denk hierbij aan de brander-status, de actuele brander-belasting, het vlamsignaal of de urentellen. Ook beveiligingen op de ketel (zoals mediumniveau en maximale temperatuur) en op randapparatuur worden in de cloud verzameld en via het Climatix dashboard overzichtelijk ontsloten op de PC, tablet of smartphone.


Klanten kunnen altijd en overal de status van hun gasbranderinstallatie inzien en direct op de hoogte gebracht van eventuele storingen.

Investering beschermen
Klanten van Zantingh hebben de nieuwe technologie snel omarmd. De ketel is dan ook erg belangrijk voor hen. Als hij het niet doet, ligt alles stil. Baas: “Via hun klimaatcomputer krijgen glastuinbouwers slechts beperkt informatie over het brander- en ketelproces. De Climatix-regelaar biedt veel meer inzicht. Klanten kunnen altijd en overal de status van hun installatie inzien en worden per e-mail direct op de hoogte gebracht van eventuele storingen en alarmen. Ook wij ontvangen deze meldingen. We kunnen daardoor sneller op storingen reageren dan vroeger en de investering van onze klanten in hun gewassen beter beschermen. Je wil immers niet dat je planten schade oplopen doordat een ketelstoring te lang aanhoudt.

Met Climatic IC kunnen we snel service verlenen waardoor de kans op gewasschade afneemt. Bovendien is het op afstand verhelpen van problemen kostenefficiënter dan wanneer we er een servicemonteur op af moeten sturen. Als er toch een monteur ter plekke nodig is, kan deze zich goed voorbereiden en meteen de juiste spullen meenemen.”

Slimmere onderhoudsbeslissingen
Climatix is een open platform waarin – naast veel andere technologie – ook de klimaatcomputer van glastuinbouwers kan worden geïntegreerd. Hiermee wordt een schat aan data ontsloten. Baas: “Wij kunnen de data omzetten in grafieken en trends bekijken. Op basis hiervan kunnen we slimmere onderhoudsbeslissingen nemen, wat slijtage en storingen verlaagt en het rendement en de betrouwbaarheid van de apparatuur verhoogt. De prestaties van de installatie worden gedurende de gehele levensduur steeds gemonitord.”

Rookgasoptimalisatie
Een beter presterende gasbrander genereert schoner rookgas, wat voor glastuinbouwers interessant is. Marketing- en salesmanager Rein Tichelaar legt uit: “Planten hebben CO2 nodig om te kunnen groeien. Telers kunnen dit inkopen en als meststof in hun kassen blazen, maar ook een goed afgestelde gasverbrander heeft CO2 in de rookgassen. Via Climatix IC kunnen we het gedrag van de gasbrander bij klanten beter in beeld krijgen en hierdoor de installatie beter inregelen. Qua emissies draaien ze nu beter. Hun rookgassen zijn schoner waardoor men meer CO2 op een voor mensen veilige wijze in de kassen kan blazen.”

Cloud-omgeving
Zantingh kan in de Climatix-cloud onder meer elektrische schema’s en handleidingen opslaan. Handig voor de klant en servicemonteurs om deze altijd direct bij de hand te hebben. Monteurs kunnen bij inbedrijfstellingen, servicebeurten of reparaties foto’s en informatie uploaden naar de cloud. Tichelaar: “Het is een prachtig doorgeefluik om snel veel informatie te delen.”

Baas: “Voor onze eigen bedrijfsvoering is het ideaal om steeds meer op afstand te kunnen doen. Je kunt mensen niet de wereld rond blijven sturen. Wij willen de specialisten die we hier hebben ook lokaal inzetten om anderen op te leiden. Het mes snijdt aan twee kanten.”

Enthousiaste reacties
De ca. 120 Climatix-regelaars die Zantingh de laatste maanden heeft uitgeleverd worden momenteel stapsgewijs bij klanten geïnstalleerd en online gebracht. De reacties zijn enthousiast. Tichelaar: “De focus van een glastuinbouwer ligt op zijn teelt. Naar de technologie in het ketelhuis wil hij geen omkijken hebben, die moet het gewoon dóen. Nu klanten via Climatix Cloud meer inzicht krijgen in hun installaties, gaan ze ook meer aandacht besteden aan het wel en wee ervan.”

Nieuwbouw en ombouw
Nieuwe gasbrander-installaties worden door Zantingh voor slechts een kleine meerprijs uitgeleverd met de Climatix-cloudoplossing. “Daarnaast kunnen we de benodigde hardware ook inbouwen in bestaande installaties. We programmeren en testen de regelaar in onze werkplaats en voegen hem toe aan de cloud. Klanten hoeven alleen een internetaansluiting te hebben om het werkende te krijgen. Het delen van data gaat razendsnel. Binnen één seconde beschikken we in Rijsenhout over alle informatie uit installaties in Mexico, Rusland en Australië.”

Proactief informeren
Siemens en Zantingh gaan de functionaliteit van Climatix Cloud nog verder uitbreiden. Baas: “We gaan onder meer rapportages maken om klanten nog pro-actiever te informeren over start-stops, het aantal branderuren, storingen, enz. Hierdoor kunnen we ook beter aangeven wanneer een installatie service nodig heeft.”

Booming business
De glastuinbouwsector is op internationaal vlak booming business. Tichelaar: “Voedingstuinbouw zoekt mensen op. Door de groeiende populatie van grote steden zie je wereldwijd in de randstad nieuwe voedingstuinbouwcentra ontstaan.” Baas: “Als Zantingh gaan we ons op internationaal vlak verder ontwikkelen, waarbij we zeker ook de Nederlandse glastuinbouw niet vergeten. Er zit veel vernieuwing in deze sector. Zo hebben glastuinbouwbedrijven sinds de jaren negentig ontzettend veel energie kunnen besparen. Digitalisering is een verdere stap voor de sector om te optimaliseren en competitief te blijven. Als je over vijf jaar de juiste hard- en software niet aan boord hebt, loop je achter.”

Foto's en tekst: Siemens

Voor meer informatie:
Siemens
[email protected]
www.siemens.com

Zantingh
[email protected]
www.zantingh.com

Publicatiedatum: