Investeringsmaatschappij NPM Capital heeft een minderheidsbelang genomen in Kubo, ontwikkelaar van hightech kassen voor de tuinbouw. Met de ondersteuning van NPM, dat in de tuinbouw ook bekend is vanwege een investering in tomatenteeltbedrijf Agro Care, wil het Westlandse familiebedrijf uit Monster haar positie als wereldwijd leidende speler op het gebied van state-of-the-art kasconcepten verder uitbouwen. Wouter Kuiper, CEO van Kubo: "We bouwen aan een platform onder de naam Kubo. Dat platform zal verder worden uitgebouwd."
Kubo is al meer dan 75 jaar actief in de kassenbouw, en bedient telers van groenten, fruit, planten en bloemen met de realisatie van hightech kassen inclusief een volledige support met software en ondersteunende dienstverlening zoals training, data-analyse, managementexpertise en operationele ondersteuning en controle. De onderneming heeft vestigingen in Monster (Nederland), Montreal (Canada) en in Shanghai (China) en biedt werkgelegenheid aan circa 150 medewerkers.
Met een omzet van circa € 200 miljoen en gerealiseerde projecten in meer dan 45 landen, waaronder Canada, Verenigde Staten, Rusland, China, Japan, Zuid-Korea, Australië en Oman, is Kubo een grote, bekende speler in de sector. In 2020 werd het familiebedrijf dat in 1945 werd opgericht uitgeroepen tot nummer 1 van de Hillenraad100. Deze jaarlijkse ranking omvat de honderd meest toonaangevende ondernemingen in het kennis- en kapitaalintensieve Nederlandse (glas)tuinbouwcluster.
Volgens Martien Penning van Hillenraad sloeg de spreekwoordelijk vonk tussen beide bedrijven een jaar eerder al tijdens hetzelfde prijsuitreikingsevenement. Daarna werd een traject gestart om de gezamenlijke kansen te onderzoeken. Hillenraad Partners is in dit traject als adviseur betrokken aan de zijde van NPM om de kansen en mogelijkheden te beoordelen. Martien is enthousiast over deze combinatie: "Er ligt een prachtige strategische combinatie van een sterspeler uit de tuinbouw met een van de grootste Nederlandse familie-gedreven investeringsmaatschappijen."
'Samen een slag maken'
Volgens Kuiper, CEO van Kubo en inmiddels derde generatie in het familiebedrijf, is verdere internationale expansie van zijn kassenbouwbedrijf een enorme kans. “We zien dat grootschaligheid bij onze klanten toeneemt en dat de kassen niet alleen steeds groter worden, maar technisch ook complexer. Daarnaast treden ook een toenemend aantal investeerders toe tot de markt die zelf geen tuinbouwkennis hebben en op zoek zijn naar turnkey oplossingen.
Met NPM Capital krijgen we een aandeelhouder aan boord met een lange investeringshorizon, een zeer heldere visie op onze sector en met de middelen en knowhow om internationale expansie vorm te geven. Denk aan het verder professionaliseren van onze organisatie, het openen van nieuwe vestigingen, het aantrekken van de beste mensen en het ondersteunen bij toekomstige overnames. Die slag kunnen we nu samen gaan maken. Uiteindelijk is onze ambitie om onze leidende positie op de wereldmarkt verder uit te bouwen”, aldus Kuiper.
Volgens de CEO verandert er aan de relatie met huidige contacten met deze stap verder niets. "Die contacten waren prima. Ik zie geen reden waarom dat zou veranderen. In die zin blijft het business as usual." Dat het een minderheidsbelang betreft, is volgens Kuiper bewust: "Wij vinden dat belangrijk. We hebben immers ook een maatschappelijke en sociale functie."
Sterk groeiende vraag
Bij het besluit om met een langetermijninvesteerder in zee te gaan speelt ook mee dat de internationale markt voor glastuinbouw de komende decennia flink zal blijven groeien. Kuiper: “Die groei zal ergens rond de 10% per jaar liggen. Er is duidelijk op alle continenten een sterk groeiende vraag naar hoogwaardig en lokaal geproduceerde producten die voedselveilig, energiezuinig en met relatief weinig water en pesticiden onder ideale klimatologische condities gekweekt worden. Dat kan allemaal tegelijkertijd in onze hightech kassen.”
Rutger Ruigrok, managing director van NPM Capital is heel gelukkig met de kans die NPM heeft gekregen om te participeren in Kubo, zo stelt hij in het persbericht bij de bekendmaking van de transactie, waarbij ook Yeald betrokken was: “Wij investeren al volop in de voedings- en agroketen en volgen in het verlengde van ons investeringsthema ‘Feeding the World’ ook de markt voor kassenbouw al jaren. Kubo is op dat vlak ontegenzeggelijk een van de leidende spelers in termen van technologie en innovatie.
Gezien Kubo’s sterke positie als ketenregisseur en haar sterke banden met het Nederlandse ecosysteem voor de tuinbouw is de onderneming het ideale platform om de ontwikkeling van hightech kassen verder te brengen. Daarnaast zijn we onder de indruk van het ondernemerschap en de kwaliteit van Wouter en zijn team. Inmiddels is ook gebleken dat er een goede culturele fit is tussen Kubo en NPM. Daarom kijken we uit naar een langdurige samenwerking om deze parel van de Nederlandse kennisintensieve maakindustrie verder te ondersteunen bij haar ambities.”
Over de financiële details van de transactie die nog onder voorbehoud is van de gebruikelijke goedkeuringen van toezichthouders, doen beide partijen geen nadere mededelingen.
Het glastuinbouwproject ‘Serre Toundra’ ligt in St. Félicien-Quebec, Canada. Het is een 8,5 ha grote komkommerkwekerij en de kas is turnkey gebouwd met Nederlandse technologie die ervoor zorgt dat de nieuwe kassen de restwarmte en CO2 van de fabriek gebruiken.
Voor meer informatie:
KUBO Group
[email protected]
www.kubogroup.nl