Tholen - Het uitgangspunt van servitization is dat service en onderhoud niet langer als kostenpost worden gezien. Het is een extra verdienmodel voor de teler. Het draait allemaal om bedrijfszekerheid. Installateurs leveren niet alleen meer hun apparatuur, maar ook bedrijfszekerheid. En dat komt de teelt ten goede.
Hoe werkt het?
Installaties en apparatuur worden uitgerust met sensoren die op handen zijnde defecten en/of storingen signaleren door metingen. Inmiddels is het een fluitje van een cent om die verzamelende gegevens op te slaan. Het analyseren van dit soort gegevens is een ander verhaal. Dit staat nog redelijk in de kinderschoenen.
Stolze sorteert wel voor op deze ontwikkelingen. Carel van Ruijven is ervan overtuigd dat servitization de toekomst wordt. Hij ziet mogelijke voorbeelden genoeg voor apparaten waar dit rendabel voor is.
Het gaat wat ver om hier alles te benoemen. Maar denk maar eens aan LED-armaturen. Door sensoren op te nemen in het armatuur kun je van alles meetbaar maken. Onderlinge verschillen en wijzigingen in prestaties komen zo op tijd naar voren. Apparatuur gaat al veel eerder mankementen vertonen dan met het blote oog te zien is. Er kan met behulp van deze sensoren op tijd actie worden ondernomen.
Maar ook een temperatuursensor in het armatuur zou tot de mogelijkheden behoren. Met die laatste toevoeging heb je een overzichtelijk en compleet grid van de temperatuurverdeling in de kas en daarnaast tevens nog een extra meting voor het bewaken van het armatuur.
Bedrijfszekerheid bieden met behulp van sensoren zou ook passen in waterunits, pompen, klimaatcomputers, ventilatoren en luchtbehandelingskasten. “En hier houdt het rijtje nog niet op,” glimlacht Carel.
Het komt er dus op neer dat dienstverlening niet stopt bij de levering van installaties. In een onderhoudsovereenkomst of servicecontract kunnen afspraken worden gemaakt over het controleren én het op tijd ingrijpen om schades en storingen te voorkomen.
Spotify
Met het fenomeen van servitization is de tuinbouw op dit moment nog niet echt bekend. Carel vergelijkt het met Spotify: "Als je 15 jaar geleden had gevraagd of er behoefte zou zijn aan online muziekdiensten, had iedereen het hoofd geschud. En nu? Moet je zien, Spotify is toch niet meer weg te denken in onze samenleving?
De service waar we nu over praten is vergelijkbaar. Wel met een groot verschil: het bedrag onderaan de balansstreep van de teler wordt positief beïnvloed. En dat is niet onbelangrijk, toch?”
Zoals gezegd, Stolze sorteert voor. Er wordt gedacht, gepraat en gebrainstormd. Welke sensoren op welke apparatuur komen als eerste aan de beurt? Hoe gaat het platform eruit zien wat dit gaat ondersteunen? Doen we dit zelf of samen met partners?
Er staan nog veel vragen open waar nog een antwoord op wordt gevonden. “Het is belangrijk om hier goed in te duiken. De tuinbouw kan in ieder geval niet om deze trend heen. En, om in Spotify-termen te blijven, dit zal een teler als muziek in de oren klinken, verwacht ik,” besluit Carel.
Voor meer informatie:
Carel van Ruijven
Stolze
+31 (0) 174 516 779
[email protected]
www.stolze.nl