Het wereldwijde tekort aan zeecontainers maakt dat de prijzen voor transport gigantisch zijn gestegen en dat is niet alleen merkbaar in de havens van Antwerpen en Rotterdam, maar ook in de haven van Vlissingen dat inmiddels het West-Europese distributiecentrum van Chiquita is, meldt de PZC. "Voor de aanvoer van bananen voorzie ik geen problemen", zegt Gerben Paauwe, directeur van Kloosterboer Vlissingen. "Chiquita beschikt over eigen containers. Het probleem zit bij rederijgebonden containers. Containers zijn beperkt beschikbaar en de prijzen zijn hoog."
Uien
Ook voor de uienexport wordt het uitdagend. Directeur Lijn Moerdijk van MSP Onions in Nieuwdorp: "Makkelijk wordt het niet. Koelcontainers zijn moeilijk verkrijgbaar en aan de prijs. Er is ook sprake van vertraging bij rederijen, die trouwens momenteel goud geld verdienen. Voor exportbestemmingen in Afrika, Midden-Amerika en Maleisië moet je alle zeilen bijzetten. Als vaste klant heb je een streepje voor, maar soepel gaat het niet. Je moet transport soms drie keer organiseren. Wie nu een uienexportbedrijf begint, heeft een uitdaging, want er zijn geen containers en geen schepen.”