Tholen - Tomaten, komkommers, paprika's en aubergines, de familie Scherzer is een gevestigde naam in de traditionele glastuinbouw, zowel in het Duitse Franken als daarbuiten. Een nieuwe project waarmee bedrijfsleider Stefan Scherzer bezig is zal daaraan zeker nog extra bijdragen: in november wil het bedrijf de eerste sla uit een nieuwe kas voor teelt op water op de markt brengen. Daarmee wordt het bedrijf een van de vier in de regio die met deze uiterst moderne teeltmethode werken.
Teelt heeft vele voordelen: Er is minder water nodig, minder voedingsstoffen die moeten worden toegevoegd, minder gewasbeschermingsmiddelen en minder mankracht. Allemaal factoren die in de toekomst steeds belangrijker zullen worden, aldus Stefan Scherzer. ‟Naar mijn mening is de telen op water de weg vooruit, met toegevoegde waarde voor zowel telers als consumenten.”
‟De bouw ervan,” zegt Scherzer, is een grote investering en ze hebben de beslissing niet licht opgevat: ‟Je gaat samen zitten en denkt na of het de juiste manier en het juiste moment is. Zowel in het bedrijf, met mijn broer en vader, als in de gemeenschap van Knoblauchsland.”
Passend bij de trend?
Dankzij de teelt op water kan Scherzer de Duitse foodretail het hele jaar door verse kluitsla leveren. ‟Op deze manier willen we ons minder afhankelijk maken van Nederlandse en Belgische import, met de regionaliteit achter ons geloven we in succes.”
Regionaliteit is echter niet de enige trend; duurzaamheidsaspecten zijn een groot pluspunt voor de glastuinbouw, samen met het streven naar ruimte. ‟We zien een groeiende belangstelling voor CO2-neutraliteit in de groententeelt. Onze twee teeltbedrijven in Neurenberg en Dinkelsbühl worden verwarmd met stadsverwarming en houtsnippers.” Dit betekent dat de onderneming goed is voorbereid op de komende jaren.
Scherzer Gemüse heeft de vollegrondsteelt al in 2013 volledig achter zich gelaten. ‟In de jaren na de val van het communisme zijn voor ons steeds meer gewassen uit de vollegrond weggevallen, door onze specialisatie in de glastuinbouw konden onze collega's uit de vollegrond deze producten, zoals radijs, wortel of rabarber, in hun assortiment opnemen. Het evenwicht in de regio bleef dus bestaan, ook al lag de klemtoon anders, van bedrijf tot bedrijf.”
De nieuwe kas voor de teelt van kruiden, maar vooral sla wordt 5,3 hectare groot
Geen harde concurrentie
‟Er is geen sprake van harde concurrentie tussen de telers van Knoblauchsland,” zegt Scherzer. ‟Het is een vriendschappelijke concurrentie die zorgt voor een interessante dynamiek tussen de jonge bedrijfsleiders. Je wisselt ideeën uit, je kijkt naar wat je buurman doet en als de één vernieuwend bezig is, wil de ander natuurlijk niet achterblijven.”
Het gaat er echter niet om zich onder elkaar te bewijzen, maar om een constructieve uitwisseling: ‟De groententeelt is een harde business. We geven allemaal om onze bedrijven en willen ze toekomstbestendig maken. Dat vereist een scherp oog voor de markt, technologische ontwikkelingen en soms een beetje creativiteit. Je hoeft niet altijd helemaal naar Nederland te reizen om innovatieve kassen te zien: De gedeelde drang om te innoveren zorgt ervoor dat we elkaar allemaal motiveren, waardoor de regio een leider op het gebied van innovatie wordt.”
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Scherzer Gemüse
[email protected]
www.scherzer-gemuese.de