Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Mercedes test vrachtwagen die zelf afrekent bij de pomp

In praktijktesten hebben Mercedes-Benz Actros-trucks voor het eerst automatisch brandstof betaald bij een Shell-tankstations in Stuttgart. Experts van Mercedes-Benz Trucks en Shell hebben daarvoor een nieuw prototype van de digitale Truck-ID in combinatie met een prototype digitale tankpas in het boordsysteem geïnstalleerd. De Truck-ID fungeert als een geïntegreerde ID-kaart, dus de transacties worden uniek toegewezen aan het voertuig en automatisch ondertekend door het voertuig zelf.

Shell SmartPay API functioneert als datatransmitter - API staat voor Application Programming Interface - en maakt de digitalisering van tankpassen en brandstofbetalingen bij Shell-tankstations mogelijk via het boordsysteem van de trucks. De Mercedes-Benz trucks die in de tests worden gebruikt, zijn serievoertuigen waarvan de software is aangevuld met autorisatiefuncties voor betalingsdiensten.

Om dit te bereiken heeft Mercedes-Benz Trucks ook het bestaande prototype van zijn Truck Wallet, een platformtechnologie en centraal gebruikersprogramma voor alle apps die voor verschillende doeleinden toegang hebben tot de Truck-ID, met de digitale tankpas verbonden. De experts van Mercedes-Benz Trucks en Shell hebben samengewerkt om een ​​digitale tankpas te ontwikkelen die toegankelijk is vanuit de Truck Wallet en gebruik maakt van de Truck-ID. 

Op deze wijze kon de digitale tankpas de truck authenticeren en autoriseren bij het centrale tankstation tijdens het online betalingsproces. Nadat het voertuig zich met zijn Truck-ID veilig had geïdentificeerd in het systeem van Shell, werd de transactie geautoriseerd door Shell SmartPay API. Het essentiële onderdeel van de veiligheidscontroles was het matchen van de gps-locatie van de truck en het tankstation. Alleen als beide succesvol waren gekoppeld, werd de pomp geactiveerd.

Tot dusverre verstrekken transportbedrijven fysieke tankpassen aan hun chauffeurs als betaalkaart bij geselecteerde tankstations. Het bedrag wordt dan rechtstreeks van de rekening van het bedrijf afgeschreven. Een in de truck ingebouwde digitale tankpas zou het werk van de chauffeurs op verschillende manieren kunnen vergemakkelijken. Bijvoorbeeld doordat ze niet meer naar de kassa hoeven te gaan.

En transportbedrijven zouden kunnen profiteren van veiligere processen en van aanzienlijk minder administratieve rompslomp omdat ze geen fysieke kaarten meer hoeven te verwerken. Bovendien zou de digitale tankpas de wijdverbreide tankpasfraude moeilijker maken. Volgens schattingen van experts loopt de jaarlijkse schade voor de transportsector die wordt veroorzaakt door tankpasfraude met zware trucks in de miljoenen.

Nadat de chauffeur de truck heeft getankt en het tankpistool heeft verwijderd, communiceert het systeem van Shell de hoeveelheid brandstof en het pompnummer aan de Truck Wallet. Het stuurt ook de brandstofprijs naar de Truck Wallet en de Truck Wallet geeft het brandstoftankniveau na voltooiing van het tanken door aan Shell. Als alle gegevens kloppen, krijgt de chauffeur een vrijgavesignaal via het navigatiesysteem en kan daarna verder rijden. Tegelijkertijd ontvangt het transportbedrijf factuurrelevante informatie via de Truck Wallet van het voertuig.

Bron: Mercedes-Benz

Publicatiedatum: