Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Henri Schockman, Levarht:

“Grootste groei valt te verwachten in het snackgroentensegment”

Tholen - De Hollandse kasgroenten hadden dit seizoen een mooie start. “De aanvoer vanuit Spanje en Marokko liep om diverse redenen eerder af / vertraging op en dat zorgde voor een gat tussen de seizoenen. De Spaanse paprikateelt had bijvoorbeeld in de eerste fase van de teelt best veel productie en kreeg daar vervolgens in het tweede deel, begin van dit jaar, veel koude nachten overheen. Dit zorgde voor een lage aanvoer waardoor men in Noordwest-Europa eerder over wilde schakelen op Nederlands product. Nederland had nog onvoldoende beschikbaar wat leidde in de week voor Pasen tot veel vraag en hogere paprikaprijzen,” vertelde Global Sourcing Manager Henri Schockman van Levarht in het aprilnummer van vakblad Primeur.

“Inmiddels zien we dat de aanvoer in Nederland normaliseert en de markt meer ontspannen wordt. De zetting blijft echter vrij onregelmatig, waardoor er de komende weken nog wel pieken en dalen zullen blijven, zij het niet zo extreem als voor Pasen,” vervolgt Henri. “Qua areaal zien we bij paprika’s dat er wat minder groene en wat meer oranje paprika’s zijn aangeplant, maar dat laatste areaal was vorig jaar ook wel heel drastisch gereduceerd. Al met al verwacht ik vanuit teeltperspectief wel een redelijk vergelijkbaar seizoen.”

Goede positie in Mexico
“Verder zien we als gevolg van de coronapandemie dat er diverse variabelen van invloed zijn. De beschikbaarheid van luchtvracht heeft zich nog altijd niet hersteld en daar hebben we met name voor de export naar Noord-Amerika veel last van, omdat er nog altijd veel product wordt vervoerd op passagiersvluchten. Specifiek voor de Verenigde Staten hebben we daarnaast te maken met een forse uitbreiding van de Canadese teelt. Nu is ons voordeel wel dat we een goede positie hebben in de Mexicaanse teelt. Op het moment dat er in Amerika extra vraag ontstaat, hebben we snel de informatie beschikbaar om op in te spelen en bij te sturen vanuit Nederland.”

“Voor de export naar het Midden-Oosten zit het probleem hem niet zozeer in de luchtvracht, maar veel meer in de expats die we op die markt missen vanwege de lockdown. Wel verwacht ik dat als de wereld een sneller herstel laat zien van dit virus, dat dit een positieve invloed zal hebben op de vraag naar onze gezonde producten. Niet voor niets hebben de Verenigde Naties van groenten en fruit een speerpunt gemaakt dit jaar. Ik heb goede verwachting dat er in de mindset van de consument wat ten positieve gaat veranderen. Al zou het ook wel heel mooi zijn als de regering hierbij de daad bij het woord voegt met een btw-verlaging op groenten en fruit.”

Trend naar snack
Op productniveau voorziet Henri met name een groei van het snackgroentenassortiment. “Enerzijds vanuit de toenemende vraag naar gezond eten, maar ook vanwege de consumententrends. We zien dat de jonge generatie toch heel anders gaat eten, waarbij de aankopen veel meer gericht zijn op gemak en snelheid. Binnen het tomatensegment zien we een verschuiving die hier parallel aan loopt. Dit jaar werd dat nog eens versterkt doordat een deel van de losse tomatentelers – die hun afzet richting de foodservice misten – zijn overgestapt op een ander segment. Overigens verwacht ik dat er in bepaalde markten zeker voldoende vraag naar losse tomaten blijft bestaan, zeker als de foodservice weer opengaat.”

“Als Levarht staan we vanouds vooral bekend om de export overzee, maar we zien de laatste jaren onze afzet naar de retail in Noordwest- en Centraal-Europa fors toenemen. Het leuke is dat we zowel gespecialiseerd zijn in kasgroenten als in druiven en meloenen. Dat versterkt elkaar. Onze ‘kasgroentenklanten’ gaan ook fruit bij ons kopen en vice versa,” constateert Henri.  De impact van de Brexit is volgens de global sourcing manager beheersbaar gebleven. “Hier werd vorig jaar toch met de nodige argusogen naar gekeken. Het is er ook niet makkelijker op geworden, maar de situatie is ook weer niet zo spannend geworden als het in eerste instantie leek, mede doordat de regelgeving op het gebied van inspecties vooruit is geschoven.’’

Duurzaam en innovatief
Het biologische assortiment blijft bij Levarht nog altijd een beperkt aandeel hebben. “We leveren dit vooral additioneel als onze klanten voor het gangbare assortiment de biologische producten erbij willen hebben. Vanuit Spanje zien we wel wat meer biologische groenten geleverd worden, omdat die daar traditioneel in de grond worden geteeld. Dat is ook in Nederland wel een duurzaamheidsdiscussie, die wat mij betreft nog gevoerd moet worden. We verkopen product in Amerika als organic, terwijl we het in Nederland niet als bio mogen verkopen. Voor bepaalde teelten is biologisch een prima oplossing, maar er moet ook meer aandacht zijn hoe innovatief en duurzaam de gangbare Nederlandse kasgroententeelt is met alle aandacht voor milieu en omgeving. We zijn voorlopers in de wereld. Niet voor niets is de hele Nederlandse tuinbouwtoeleveringsketen wereldwijd actief.”

Ook de consumententrends rond verpakkingen houdt Levarht goed in de gaten. “Voor Corona was er enorm veel aandacht voor plasticreductie. Het Corona-jaar heeft ons ook wel geleerd dat plastic voordelen heeft op het gebied van gebruiksvriendelijkheid en hygiëne. We zijn niet tegen plasticreductie, maar wel als het de hygiëne en het gebruiksgemak schaadt. We luisteren ook op dit gebied goed wat onze klanten willen en hebben onder meer hiervoor speciaal een duurzaamheidsmanager in dienst.”

Big data
“Verder zien we dat er vanuit klanten steeds meer wordt gekeken hoe betrouwbaar de supply chain is. De vraag is veel breder dan alleen wat je aan producten hebt aan te bieden. Ik ben wel benieuwd naar de toekomstige afzetmodellen. Vooralsnog is de traditionele retail nog goed voor het gros van de afzet, maar de online verkoop heeft door Corona wel een enorme vlucht genomen. Wij zullen zelf niet snel in een B2C-platform stappen, omdat we dan een concurrent zijn van onze eigen retailklanten, maar op B2B-niveau zou een e-commerce platform in tijden van overaanbod best in een behoefte kunnen voorzien. Ook zien we dat data steeds belangrijker wordt. Wij koppelen nu al data aan weersgegevens in een model om voor onszelf een beter beeld te creëren aangaande de verwachte bestellingen. Doordat je steeds meer data toevoegt, wordt dit alleen maar nauwkeuriger. De volgende stap is om dit te koppelen aan de gegevens vanuit de productie, zodat je aanvoer en afzet naadloos op elkaar af kunt stemmen.” 

Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Levarht
www.levarht.com 

Henri Schockman
[email protected]