Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Buurtsuper.be

"Stop stuntprijzen op verse voeding"

"Weggeefprijzen zoals op groenten en fruit ondermijnen de leefbaarheid van de complete voedselketen en vormen op termijn zelfs een bedreiging voor onze voedselveiligheid, voedselkwaliteit en noodzakelijke milieu-investeringen. Een wettelijke beperking op stuntprijzen moet het evenwicht herstellen tussen betaalbare voeding en een duurzaam economisch model in de AGF-sector", aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be in een persbericht dat dit weekend breed werd verstuurd. 

"Albert Heijn probeert in België land snel marktaandeel te verwerven met stunten zoals 1+1, 1+2, … en zelfs 1+5 gratis! Uiteraard willen discounts en andere ketens niet achterblijven. Met de komst van Jumbo vreest de sector voor een uiterst destructieve kettingreactie waarin alle leveranciers - tot en met de boeren - onder druk zullen worden gezet om alsmaar goedkoper aan te leveren. Recent kwamen trouwens alle politieke fracties in het Vlaamse parlement unaniem tot gelijkaardige conclusies", aldus Buurtsuper.be.

Ook Buurtsuper.be, de UNIZO-organisatie van zelfstandige supermarkten, slaakt een alarmkreet. "Aangezien de meeste buurtsupermarkten de prijzenpolitiek van hun franchisecentrale moeten volgen, hakken ‘stuntprijzen’ op verse voeding stevig in op hun algemene rendabiliteit', aldus Luc Ardies van Buurtsuper.be.

Balansanalyse
Op basis van de jaarlijkse balansanalyse van Buurtsuper.be bij 600 zelfstandige supermarkten, blijkt dat over de periode 2016 tot 2018 - spijts een omzetstijging van bijna 3% (inclusief index) - de handels- of aankoopmarge is gedaald met 0,5%. In 2020 was er, niettegenstaande de wettelijke promotiestop tijdens de eerste coronagolf én de eerder ongeziene meeromzet, zelfs een gemiddelde daling van de handelsmarge met 0,8%!

Een Europese Richtlijn (2005/29) regelt de consumentenbescherming en laat lidstaten niet toe om koppelverkoop te verbieden. Maar Frankrijk bijvoorbeeld, beperkt de koppelverkoop op verse voeding. Niet omwille van de consumentenbescherming, maar om de verhoudingen tussen de verschillende schakels in de voedingsketen evenwichtig te houden. Naast andere beperkingen zijn ook ‘weggeefprijzen’ zoals 1+1, 1+2, … daar dus verboden. Recent heeft in Frankrijk Carrefour nog een boete gekregen van 425.000 euro omdat ze té grote promoties aanbood op voedingsproducten.

Concreet voorstel
Buurtsuper.be vraagt dan ook aan het federaal parlement om te onderzoeken of bepaalde beperkingen kunnen worden opgelegd aan ‘weggeefprijzen’ op verse voedingsproducten om zo de machtsverhoudingen tussen de verschillende schakels in de agro-voedingsketen te beschermen, evenals het meer algemeen maatschappelijk belang (voedselveiligheid, milieu, enzovoort).  

Bron: Buurtsuper.be

Publicatiedatum: