Tholen - ‘Nee’ moeten zeggen is voor Peter van Wijgerden van Look & Taste een bewuste keuze. Sinds 2015 teelt hij gecertificeerde eetbare bloemen. Sinds 2019 zelfs jaarrond. Zijn product is populair. De vraag groeit. Zowel bij de consument als bij de handel. Diverse AGF-partijen stonden al bij Peter op de stoep om te praten over samenwerking. Dat ziet hij echter niet zitten. “Wij willen de consument juist zélf eetbare bloemen laten plukken.”
Afrikaantje. Goudsbloem. Viool. Dropplant. Het zijn niet direct namen waarbij de doorsnee consument denkt aan eten. Toch is het heel goed mogelijk om van deze planten te snoepen. Tenminste, als ze, in pot, uit de kas van Look & Taste komen.
In het Gelderse Bruchem teelt Peter in totaal tien soorten eetbare bloemen. ’s Winters Primula en zodra het april is komen er negen soorten bij, waaronder naast de al genoemde soorten ook basilicum, korenbloem, komkommerplant, oxalis en Oost-Indische kers.
Peter van Wijgerden richt zich met de teelt van eetbare bloemen direct op de consument. Zijn dochter Mariska helpt hem hierbij met onder meer een webshop.
Experimenteel
Met die laatste soort begon het inmiddels zo’n acht jaar terug voor Peter. Hij was destijds al even actief in het telen en veredelen van primula’s, maar begon ook te experimenteren met eetbare bloemen. “Dat heeft te maken met mijn interesse in planten in zijn algemeenheid en in biodiversiteit en gezondheid in het bijzonder.”
In het begin werd hij er naar eigen zeggen ‘niet zo serieus’ mee genomen. “Toch ben ik vasthoudend geweest. En zie: het is tegenwoordig een mooi nicheproduct waar groei in zit.”
In de experimentele fase had Peter nog geen voedselveiligheidscertificeringen nodig. Zodra hij écht begon met verkopen wel. Dat was rond 2015, ook het jaar waarin hij zijn hele bedrijf liet certificeren voor de teelt van eetbare bloemen in het voorjaar.
Later volgde ook de Primula met certificering in 2019. “Primula is namelijk best lastig om te telen, zeker ’s winters. Het vraagt discipline om bijvoorbeeld schimmels te voorkomen en omdat het om een eetbaar product gaat moet je het zonder middeltjes doen.” Op dit moment is het bedrijf MPS Product Proof en GlobalGAP Fruit and Vegetables gecertificeerd.
Rentmeesterschap is belangrijk voor Look & Taste. Reden om niet jaarrond het complete assortiment aan te bieden én het hele concept ‘groen’ te maken.
Functioneel
Met zijn product richt Peter zich direct op de consument. Verkoop geschiedt onder andere via tuincentra aan vaak ‘hele bewuste eters’. “Op onze Instagram-pagina (Lookandtaste) zijn onze meeste volgers vrouwen tussen de 25 en 40 jaar. Dergelijke consumenten willen graag een plantje in de vensterbank met een meerwaarde. Niet alleen een sierwaarde, maar ook een plant die functioneel is, waaraan je kunt ruiken of van kunt eten. De geplukte bloemen worden vaak toegepast op salades, desserts en ook veel op cupcakes en als versiering van taarten.”
Mede voor de kritische consument is het voor de teler belangrijk om transparant te zijn, ook over het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen. “Zes keer per jaar laat ik bladmonsters nemen door laboratoria. Die controles voeren overheidsinstanties uit. Klanten kunnen vervolgens ook nog in mijn systeem kijken naar wat ik allemaal in mijn kas doe.”
De vraag naar zijn product komt inmiddels uit heel Europa. Toch blijft het een nicheproduct. “We zijn redelijk snel gegroeid naar in totaal tien soorten. We hebben zelfs nog wel meer soorten gehad, maar uiteindelijk hebben we het bij ons huidige assortiment gehouden. Met alle wet- en regelgeving is het niet makkelijk in relatief kleine aantallen tal van extra soorten te telen.”
Zelf op de rem
Daar waar de verkoop van eetbare bloemen in de horeca en aan restaurants het zwaar heeft sinds de coronacrisis, is dat voor de producten van Look & Taste anders. “Ook wij dachten in het begin even dat de hele boel op een hoop zou gaan. Toch hebben we uiteindelijk tachtig procent van alles wat we hebben opgepot direct verkocht en de laatste twintig procent geveild.”
Peter streeft ernaar elke dag iets voor de klok te brengen, op de bloemenveiling welteverstaan. “Op die manier laat je zien dat het product er is.”
Dat zijn tactiek werkt, blijkt wel uit het feit dat hij tegenwoordig al ‘nee’ moet zeggen. “Wij zouden meer kunnen verkopen dan we nu doen, maar dat willen we juist niet. Nieuwe grote partijen kunnen we er met ons huidige areaal niet echt bij hebben. We willen juist kopers hebben die de meerwaarde van ons product zien, waarderen en dat ook als zodanig verkopen.”
Ook tegen AGF-handelaren die bij hem op de stoep stonden zei Peter al ‘nee’. “Het is leuk om te merken dat ook zij ons weten te vinden. Wij zijn immers vroeg met dit nicheproduct begonnen. In de AGF-handel willen ze alleen graag jaarrond het complete assortiment aanbieden én vaak ook geplukt. Dat willen wij juist niet. Wij laten de consument zelf plukken. Op die manier heeft de consument er langer plezier van. Bovendien teel ik graag met de seizoenen mee en dat gaat niet als je jaarrond alle soorten wilt leveren.”
Eetbare bloemen voor bij het barbecueën
Webshop
Hoewel er duidelijk groei in de markt voor eetbare bloemen zit, is het concept Look & Taste in Nederland voor zover Peter weet nog steeds de enige in zijn soort. “Niemand biedt zo’n breed palet in zulke grote aantallen onbespoten bloeiende planten aan. Daarbij onderscheiden wij ons met onze presentatie. Bij elk plantje zit een houten stokje met een papieren label met daarop op de voorkant ons merk, op de achterkant één van de soorten én een verwijzing naar onze website met recepten.”
Look & Taste zit bewust heel dicht op de consument. “Mijn dochter Mariska is hier goed in. Zij regelt alles rondom de webshop, waarmee we voorzichtig zijn begonnen in het begin van de coronacrisis. Door drukte bij de post ging dit even moeilijk, maar inmiddels loopt het product ook op deze manier weg.” Zoon Jinse heeft de primulaveredeling vorig jaar al overgenomen. “Daar had ik sinds 2019 geen tijd meer voor.” Het moge duidelijk zijn: alle inspanningen in de ontwikkeling van een nicheproduct betalen zich inmiddels uit.
Dit artikel verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl.
Voor meer informatie:
Look & Taste
www.lookandtaste.nl
[email protected]