Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

850.000 nieuwe Hollandse aubergine-eters erbij in een jaar tijd

Tholen - De aubergine is in opmars in de Nederlandse en Duitse keuken. Zo steeg het percentage mensen dat aubergines eet in Nederland afgelopen jaar met maar liefst 5% tot 26%. “Dat betekent omgerekend naar de inwoners in Nederland, dat er zo’n 850.000 nieuwe aubergine-eters bij zijn gekomen in een jaar. Daarmee eten 4,6 miljoen mensen in Nederland weleens een aubergine. We verwachten dat de stijgende lijn doorzet met nog eens 5% in 2021,” vertelt Hugo A-Tjak, accountmanager Retail Purple Pride van Growers United.

Duitsland/VK
“De aubergine wordt met een penetratie van 22 procent in 2019 nog weinig gekocht door het grote publiek in Duitsland. Dit komt vooral door de onwetendheid van de shopper hoe ze de aubergine kunnen gebruiken. Het is nog vrij onbekend dat de aubergine juist super veelzijdig en rijk aan vezels is, waardoor de aubergine de perfecte vleesvervanger is. Om dit te laten zien, zetten we samen met onze klanten inspiratiecampagnes op. Online en op de winkelvloer. Inspiratie en uitleg over het gebruik van aubergine werkt! In 2020 is de penetratiegraad in Duitsland al gestegen naar 25 procent,” vervolgt Hugo.

Niet alle handelsstromen stegen in het Corona-jaar. Zo hebben zowel corona als de Brexit voor de nodige onzekerheden voor de handel richting het VK gezorgd. “Na tijden van veel onduidelijkheden over nieuwe regelgeving, extra kosten en extra papierwerk lijkt de rust enigszins weer te keren.”

Prijzen luchtvracht belemmeren export USA
“Toen in november de laatste aubergines van seizoen 2020 richting de USA gingen hadden we sterk het vermoeden dat het begin van seizoen 2021 zo zou beginnen als dat 2020 eindigde. Dat bleek een realistische gedachte. De beschikbaarheid en de prijzen van de luchtvracht bleven enigszins constant, alhoewel altijd nog zeker twee keer zo duur als pre-corona. Het ziet er ook naar uit dat we voorlopig nog met dit prijsniveau van transport te maken zullen hebben tot er weer meer vliegverkeer op gang zal komen tussen de VS en Europa. Zodra het aantal vaccinaties aan beide kanten van de oceaan voldoende is om weer meer luchtverkeer op te starten zullen de volumes aubergines ook langzaam teruggaan naar het oude niveau.”

Dirk in het aubergineschap
In maart en april starten jaarlijks alle supermarkten weer met de verkoop van Nederlandse aubergines. “Met de A8, Nederlandse auberginetelers, die gezamenlijke inzetten op aubergine promotie zijn we de komende drie weken actief aan het communiceren dat het Nederlandse aubergine seizoen weer is gestart. Wie is op dit moment een beter boegbeeld in Nederland dan de Aubergenius? Dirk van Duijvenbode werd niet alleen bekend vanwege zijn dartprestaties, waaronder de finale van de World Grand Prix 2020, maar heel Nederland kent hem natuurlijk ook als aubergine ambassadeur. Zowel online, via social media, en in de schappen van een groot deel van de retailers zal Dirk zichtbaar zijn in het aubergineschap. Mooi om zo de opening van het seizoen weer bekendheid te geven en nog meer mensen aan de aubergine te krijgen,” vertelt Angelique Martens, die verantwoordelijk is voor de Marketing & Communicatie van Purple Pride.

Alle seinen staan op groen voor een toename van de consumptie van aubergines. “De aubergine past in een gezond menu, is een perfecte vleesvervanger, bijvoorbeeld op de barbecue, breed toepasbaar in verschillende wereldkeukens en daarbij profiteren we ervan dat verspakketten steeds meer variatie kennen, waarbij het aandeel groenten groeit. We blijven inspireren, informeren, aanbieden en leveren,” aldus Angelique.

Areaalgroei
Het aubergine-areaal binnen Growers United is dit jaar met de markt meegegroeid naar ruim 50 hectare. Gebr. van Duijn in Westdorpe is met 2,5 hectare gegroeid naar 12,5 hectare. De nieuwe kas is dit seizoen voor het eerst in productie. Komend seizoen staat er een uitbreiding bij Greenbrothers Zevenbergen op de planning. In totaal komt er 7 hectare areaal bij, wat in fases wordt opgeleverd. Het eerste deel van de nieuwe kas komt in 2022 in productie. Greenbrothers groeit met deze 7 hectare naar een areaal van in totaal 18 hectare.  Purple Pride levert naast de bekende paarse aubergines ook de drie specialties Graffiti, Mini Graffiti, Nasu, waarvan de Graffiti steeds vaker vast in het groentenschap te vinden is. 

Dit artikel, enigszins aangepaste artikel, verscheen eerder in editie 4, 35e jaargang van Primeur. Zie hiervoor www.agfprimeur.nl. 

Voor meer informatie:
Purple Pride
www.purplepride.nl

Angelique Martens
[email protected]